Modulbatteri til solceller understøtter grøn omstilling

Verdens første modulbatteri til solcelleanlæg kan nemt tilpasses forbruget og gøre både villa og virksomhed selvforsynende. Producent forudser batteri-boom, der kan understøtte grøn omstilling.

Det er en milepæl inden for solenergi, som stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller nu sender på det danske marked.

Verdens første modulbaserede og skalérbare batterisystem kaldet MyReserve fra den tyske producent Solarwatt kan gøre både nye og gamle solcelleanlæg langt mere effektive, økonomiske og miljøvenlige.

Det unikke ved Solarwatts batteri er, at det er så fleksibelt og nemt kan tilpasses forbruget, når en familie eller virksomhed vokser og får et større behov. Nærmest som at stable Legoklodser kan man nemt klikke et eller flere batterier til og lagre fra 2,4 til 60 kW.

Solcelleanlæg i alle størrelser kan dermed gemme overskydende strøm, der produceres i løbet af dagen og gratis bruge den om aftenen, i stedet for at sende den ud på det fælles net, hvorfra forbrugeren skal købe den tilbage. Dermed bliver solceller en økonomisk fordel for husejeren eller virksomheden.

Men også i forhold til kampen mod kommende klimaforandringer er batteriet en fordel, da forbruget af CO2-neutral energi vil øges markant.

Kategorichef hos Lemvigh-Müller Jesper Lund Andersen glæder sig over at kunne tilbyde markedet den ny type batteri:

”Solarwatts let tilgængelige løsning med moduler, der kan tilpasses forbruget, er helt unikt, og vi tror på, at det vil kunne motivere både boligejere og virksomheder til at investere i batterier. Samtidig er det et letvægtsbatteri, der kan installeres af en enkelt montør, og dermed er det attraktivt for de mange el-installatører, vi samarbejder med”, siger Jesper Lund Andersen.

Kan udvides efter behov

I modsætning til eksisterende batteriløsninger giver MyReserve mulighed for at starte i det små. Et ungt par, der køber hus, kan med MyReserve fx starte med et batteri på 2,4 kW, som blot vejer 25 kg. Kommer der siden børn og el-bil til, og forbruget stiger, kan familien udvide med et eller flere batterier a 2,4 kW. Helt op til fem batterier kan tilsluttes hver styringsenhed.

Med et årligt strømforbrug på omkring 4000 kWh, som er det en dansk familie med to børn bruger i snit, vil et enkelt batteri dække 48 % og fem batterier dække 83 % af familiens forbrug med gratis CO2-neutral strøm. Husstanden kan på den måde skære mange tusinde kroner af el-regningen om året.

Gratis solenergi i mørket

En anden grund til at købe batterier til solcelleanlægget er, at et solcelleanlæg fungerer skævt i forhold til en families behov. På hverdage står huset tomt i dagtimerne og kræver et minimum af strøm i den tid, hvor solen er oppe, og anlægget producerer allermest strøm.

Med Solarwatts unikke batteri kan familien gemme energien i huset, mens forældre er på arbejde og børn i skole, og så bruge den gratis energi om aftenen, når elpærer, pc’er, komfur, fjernsyn og støvsuger kræver den.

Uden batteri bliver solcelleanlæggets overskydende strøm sendt ud på det fælles elnet til en lavere pris, end familien er nødt til at købe den tilbage for igen, når behovet er der om aftenen.

Nye afregningsregler gør batterier til sparebøsser

Batterier til solcelleanlæg har de senere år givet stadig bedre mening økonomisk, da regler og tilskud er blevet forringet.

En ordning, hvor solcelle-ejere så at sige kunne bruge det fælles elnet som batteri, blev sløjfet i 2012. Fra 2016 sløjfede Energitilsynet forsyningsselskabernes rabat til solceller, og i 2017 blev reglerne ændret, så ejere af et solcelleanlæg får færre penge for overskudsstrøm.

Familien med solcelleanlæg uden batteri er således nødt til at købe strømmen dyrere tilbage senere. Selvforsyning med solcellestrøm er dermed siden 2012 blevet en stadig større økonomisk fordel.

Pres på elnettet

De dyre danske energipriser og de forringede økonomiske vilkår er en af grundene til, at Patrik Larsson, der er salgschef for Solarwatt i Norden, tror på, at efterspørgslen på batterier til solcelleanlæg vil stige herhjemme. Men også den store fokus på klimaforandringer og politiske mål om at blive CO2-neutral, vil øge elforbruget, fx i kraft af el-biler, og det vil lægge pres på det offentlige elnet.

”Jeg tror på, at vi vil se et boom i salg af batterier inden for et par år. Vi kommer til at bruge mere og mere strøm, og spørgsmålet er, om forsyningsnettet er klar til det, eller om det vil være i risiko for et reelt kollaps. Jeg tror derfor, man i Danmark vil få øjnene op for, at lokal, CO2-fri selvforsyning med batteri er fremtidens løsning”, siger Patrik Larsson.

Op til fem batterimoduler kan i Legoklods-stil tilføjes hver styreenhed.
Batteriet vejer kun 25 kilo og fylder ikke meget.