Mød Michel Jakobsen - fra tømrer til driftschef

Navnenyt: Michel Jakobsen er uddannet tømrer, men han sagde alligevel ja til at blive ansvarlig for driften hos Nordic Fos. Michel har nu sin faste gang i Dragør, hvor han har skiftet hammer og træbjælker ud med højteknologiske robotter, der samler og pakker gulvvarmesystemer.
Michel Jakobsen: Fra tømrer til driftschef hos Nordic Fos.

Michel Jakobsen er ny driftschef hos Nordic Fos. Det er ham, der har ansvaret for, at gulvvarmesystemerne bliver samlet og pakket i den robotudstyrede montage i Dragør. Han sikrer, at de nødvendige materialer kommer hjem, at robotterne håndterer de rigtige ordre, og at der er plads på lageret til de gulvvarmeplader og komponenter, som skal pakkes og sendes. Han siger om sin rolle:

”Det er vigtigt, at opgaverne bliver taget i den rigtige rækkefølge. Vi har nemlig fire typer af gulvvarmeplader, og vi samler og pakker én type ad gangen. Det er også afgørende, at vi har de rigtige materialer og komponenter hjemme, inden vi sætter gang i en ordre. Det kræver alt sammen overblik, koordinering og samarbejde.”

Fra tømrer til driftschef hos Nordic Fos

Michel har ikke tidligere arbejdet i en højteknologisk montage, for han er uddannet tømrer. Men da han kom i dialog med Reneé Jelskov, direktør i Nordic Fos, blev de enige om, at Michel ville være den helt rette til styre robotterne, som færdigmonterer gulvvarmepladerne samt afsendelsen af ordrer fra lageret i Dragør.

”Jeg var glad for at være tømrer, men jeg har også altid været interesseret i teknik. Jeg kendte til gulvvarmesystemerne fra Nordic Fos fra mit arbejde; en spændende virksomhed med en grøn profil i rivende udvikling. Den ville jeg rigtig gerne være en del af,” siger Michel.

I begyndelsen måtte Michel pendle mellem hovedkontoret i Dragør og Odense. For her blev Nordic Fos’ fuldautomatiske montage bygget op med adskillige robotter og sat i drift midlertidigt, inden det var klar til at blive installeret i Dragør. Michel fulgte nøje med i opsætningen af den nye montage og fik løbende introduktion i at betjene de robotter, der samler og pakker gulvvarmesystemerne.

Nordic Fos udvider faciliteterne

Krigen i Ukraine har givet mange indkøbere grå hår i hovedet. Med flaskehalse, forsyningsknaphed og prisstigninger skal man holde tungen lige i munden for at sikre materialer og komponenter på hylderne. Men hos Nordic Fos har situationen heldigvis ikke skabt problemer, forklarer Michel.

”Vi hedder ikke ’Nordic’ uden grund. Vi får nemlig fremstillet alle vores komponenter i enten Danmark eller i vores nabolande. Vi bestiller desuden altid store partier hjem i god tid, så lige nu ser vores forsyningslinjer heldigvis fornuftige ud,” siger han.

Selvom Nordic Fos ikke har problemer med leverancer af materialer og komponenter, så er der andre udfordringer, der optager Michel. For det går stærkt hos Nordic Fos, og der er brug for plads til flere montagelinjer og et større lager, hvis Michel og hans kollegaer skal kunne følge med efterspørgslen på gulvvarmesystemer, i Danmark og i udlandet. Det betyder i første omgang, at montagen og lageret i Dragør inden længe skal udvides, og så har Nordic Fos planer om at oprette montagelinjer og lagre i andre EU-lande samt USA.

Michel er 36 år og bor i Tårnby.

Kort navnenyhed

Michel Jakobsen er ny driftschef hos Nordic Fos. Han er uddannet tømrer, men har skiftet hammer og træbjælker ud med højteknologiske robotter, der samler og pakker gulvvarmesystemer i den robotudstyrede montage i Dragør.

Michel sikrer, at de nødvendige materialer kommer hjem, at robotterne håndterer de rigtige ordre, og at der er plads på lageret til de gulvvarmeplader og komponenter, som skal pakkes og sendes.

Michel fokuserer hele tiden på, hvordan han kan optimere montagen og lageret, og han er løbende i dialog med samarbejdspartnere og leverandører for at sikre, at leverancerne bliver afsendt i et passende tempo. Og det går stærkt hos Nordic Fos. Derfor er der brug for plads til flere montagelinjer og et større lager, hvis Michel og hans kollegaer skal kunne følge med efterspørgslen på gulvvarmesystemer i Danmark og i udlandet. Det betyder i første omgang, at montagen og lageret i Dragør inden længe skal udvides, og så har Nordic Fos planer om at oprette montagelinjer og lagre i andre EU-lande samt USA.

Michel er 36 år og bor i Tårnby.

Emil Ulrichsen
Senior kommunikationsrådgiver, Grønbech PR og Kommunikation

emu@groenbech.com
22 13 05 55

Michel Jakobsen: Fra tømrer til driftschef hos Nordic Fos.

Information om Nordic Fos

Nordic Fos
A. P. Møllers Allé 55
2791 Dragør

70 40 08 58

NORDIC Fos har siden vores første gulvvarmesystem konstant arbejdet på at udvikle energieffektive gulvvarmeplader, der øger komforten, sparer på energien, giver hurtigere reaktionstid samt gør det lettere og hurtigere at installere.

De første gulvvarmeplader, som vi udviklede i 2002, var baseret på en specieludviklet krydsfiner på kun 15 mm og med 11 krydslagte lag træ. Herefter limede vi en 0,3 mm varmefordelingsplade af aluminium på. På daværende tidspunkt var det det tyndeste og mest avancerede gulvvarmesystem på markedet, og det blev installeret i mange bygge- og renoveringsprojekter.