Mød fiskere, forskere og dyreværnsfolk, der skal undersøge dyrevelfærd i fiskeriet

Mandag den 14. juni kl. 12.-13.30 er der mulighed for at møde en del af folkene bag det nye forskningsprojekt, der skal undersøge dyrevelfærden for milliarder af fisk

Tidligere i dag er udsendt en klausuleret pressemeddelelse om, at det for første gang skal undersøges, hvordan milliarder af fisk dør ved fiskeri i danske farvande. Målet er at belyse, hvordan fisk dør i forbindelse med trawlfiskeri i de frie vandmasser, og om fangstmetoderne kan udvikles til at understøtte en mere human aflivning af de sansende dyr. Dyrenes Beskyttelse og Danmarks Pelagiske Producentorganisation står bag det flerårige projekt. Forskere fra Sveriges Landbrugsuniversitet, DTU Aqua og Teknologisk Institut skal udføre undersøgelserne. Projektet er støttet af den amerikanske forsknings- og støtteorganisation, Open Philanthropy

Medierne er inviteret til at møde en del af folkene bag projektet på dagen for offentliggørelsen mandag den 14. kl. 12-13.45 på fiskefartøjet HG 265 Asbjørn på Hirtshalshavn.

Adressen er: Østhavnsvej 10, 9850 Hirtshals

Tilstede er:

• Nicolaj Lindeborgh, biolog og konsulent for fisk og fiskevelfærd ved Dyrenes Beskyttelse
  • Jane Behrens, Senior Researcher ved Danmarks Tekniske Universitet DTU Aqua
  • Esben Sverdrup-Jensen direktør for Danmarks Pelagiske Producentorganisation
  • Skipper Fridi Magnusen

Der kan arrangeres interview med samtlige i hele tidsrummet. Giv gerne besked, om I ønsker at benytte lejligheden til interview og billeder.

Søren Krogsgaard, pressekonsulent hos Dyrenes Beskyttelse - 42 47 48 33 - skr@dyrenesbeskyttelse.dk

Handling for hønsene16.9.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det omfattende og alvorlige problem med brud på brystbenet hos æglæggende høns i alle produktionstyper skal løses. Derfor har Dyrenes Beskyttelse allerede taget fat i producenter og ægpakkerier, som er ’Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse’ for at iværksætte tiltag, der skal hjælpe hønsene på kort sigt. På lidt længere sigt bebuder organisationen, at der kommer ændringer af mærkekravene. Sammen med Økologisk Landsforening har Dyrenes Beskyttelse indkaldt til stormøde fra minister til producent med henblik på handling.

Danske kalve risikerer sult og tørst på lange transporter14.9.2021 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Tusindvis af danske spæde kalve risikerer langvarig sult og tørst, når de transporteres over lange afstande til udlandet. På trods af lovens krav til vanding og fodring bliver der ikke sørget for, at alle kalve får vand eller mælk på de lange ture, hvor alene opholdet på lastbilen kan vare over 17 timer. Det viser Dyrenes Beskyttelses aktindsigter i transporternes logbøger og optagelse af de lange ture