Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals.

De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49.

Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald.

Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener.

Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og formand Lasse Bolander mener, det er helt naturligt for en organisation som Coop at deltage.

”I Coop har vi altid arbejdet med at sikre mere bæredygtige og sunde varer til gavn for både miljø og mennesker. Derfor er vi selvfølgelig med på Naturmødet. Vi er en organisation af mange ildsjæle, som værner om naturen og går op i at beskytte den gennem ansvarligt forbrug, og jeg er glad for, at vores lokale aktive medlemsvalgte har taget initiativ til, at Coop har været med på Naturmødet siden 2017. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, fordi vi ved, at emballage og plast er en daglig kilde til bekymring og irritation hos mange forbrugere. Vi er lige nu i gang med at sætte en ny standard for bæredygtig emballage i detailhandlen. Det betyder, at vi systematisk gennemgår vores egne varer for at optimere emballagen til fordel for miljøet. Vi glæder os til at sætte emballage og plastik på dagsordenen i Hirtshals og få nogle gode, udfordrende debatter med de besøgende på dette års Naturmøde,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland, gør os både torsdag og fredag klogere på, hvordan vi som forbrugere kan handle mere klimavenligt. Det sker med oplæg og debat om ”Klimavenligt forbrug - er det muligt? – hvad skal vi vælge? – og hvad gør Coop?”

Desuden er der både torsdag og fredag emballage på programmet, når Thomas Roland udfordrer fordommene om plastik med sit oplæg ”Plastic fantastic”, hvor han bl.a. kommer ind på, hvorfor plastik er bedre end sit rygte.

Fredag debatterer CSR-direktør i Coop, Signe Frese, detailhandlens brug af emballage. Denne dag kan forbrugere, der ønsker at skåne miljøet og samtidig undgå skadelig kemi, desuden opleve Signe Frese fortælle om de produkter, man kan vælge. Hun sætter fokus på Coops eget mærke Änglamark, og hvorfor Änglamark-produkterne er et godt valg for både naturen og forbrugerne.

På standen er der alle dage smagsprøver på Änglamark-produkter.

Se hele Coops program på Naturmødet 2019

Coop er også involveret i en lang række af andre aktiviteter på Naturmødet. Det kan man læse mere om på Naturmødets hjemmeside eller Facebook-siden ”Coop på Naturmødet”.

Yderligere information:

• Flemming Andersen, medlem af Coops arbejdsgruppe for Naturmødet og formand for Dagli’Brugsen Bindslev, tlf. 30262440, flan@privat.dk
  • Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, tlf. 30919242, thomas.roland@coop.dk
  • Coops formand Lasse Bolander er på Naturmødet fredag den 24. maj og stiller gerne op til interview. For nærmere aftale, kontakt kommunikationskonsulent June Scheibel, tlf. 22536875.

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv