Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals.

De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49.

Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald.

Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener.

Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og formand Lasse Bolander mener, det er helt naturligt for en organisation som Coop at deltage.

”I Coop har vi altid arbejdet med at sikre mere bæredygtige og sunde varer til gavn for både miljø og mennesker. Derfor er vi selvfølgelig med på Naturmødet. Vi er en organisation af mange ildsjæle, som værner om naturen og går op i at beskytte den gennem ansvarligt forbrug, og jeg er glad for, at vores lokale aktive medlemsvalgte har taget initiativ til, at Coop har været med på Naturmødet siden 2017. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, fordi vi ved, at emballage og plast er en daglig kilde til bekymring og irritation hos mange forbrugere. Vi er lige nu i gang med at sætte en ny standard for bæredygtig emballage i detailhandlen. Det betyder, at vi systematisk gennemgår vores egne varer for at optimere emballagen til fordel for miljøet. Vi glæder os til at sætte emballage og plastik på dagsordenen i Hirtshals og få nogle gode, udfordrende debatter med de besøgende på dette års Naturmøde,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland, gør os både torsdag og fredag klogere på, hvordan vi som forbrugere kan handle mere klimavenligt. Det sker med oplæg og debat om ”Klimavenligt forbrug - er det muligt? – hvad skal vi vælge? – og hvad gør Coop?”

Desuden er der både torsdag og fredag emballage på programmet, når Thomas Roland udfordrer fordommene om plastik med sit oplæg ”Plastic fantastic”, hvor han bl.a. kommer ind på, hvorfor plastik er bedre end sit rygte.

Fredag debatterer CSR-direktør i Coop, Signe Frese, detailhandlens brug af emballage. Denne dag kan forbrugere, der ønsker at skåne miljøet og samtidig undgå skadelig kemi, desuden opleve Signe Frese fortælle om de produkter, man kan vælge. Hun sætter fokus på Coops eget mærke Änglamark, og hvorfor Änglamark-produkterne er et godt valg for både naturen og forbrugerne.

På standen er der alle dage smagsprøver på Änglamark-produkter.

Se hele Coops program på Naturmødet 2019

Coop er også involveret i en lang række af andre aktiviteter på Naturmødet. Det kan man læse mere om på Naturmødets hjemmeside eller Facebook-siden ”Coop på Naturmødet”.

Yderligere information:

• Flemming Andersen, medlem af Coops arbejdsgruppe for Naturmødet og formand for Dagli’Brugsen Bindslev, tlf. 30262440, flan@privat.dk
  • Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, tlf. 30919242, thomas.roland@coop.dk
  • Coops formand Lasse Bolander er på Naturmødet fredag den 24. maj og stiller gerne op til interview. For nærmere aftale, kontakt kommunikationskonsulent June Scheibel, tlf. 22536875.

Coop Bank konsoliderer sig med hidtil bedste regnskab10.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med mere end en 6-dobling af resultatet styrker Coop Bank sin position som et solidt pengeinstitut. Resultatet før skat er steget fra 8,1 mio. kr. i 2022 til 55,2 mio. kr. i 2023. Efter skat er resultatet forbedret fra 6,7 mio. kr. til 41,3 mio. kr. Det er 3. år i træk, at banken, der blev grundlagt i 2013, giver overskud. ”Vi begynder nu at høste gevinsterne af vores investeringer og vores indsats for at tilbyde danskerne en enkel og fair bank med gennemskuelige produkter,” siger bankdirektør Allan Nørholm, Coop Bank. Banken har i 2023 haft en vækst i indlånet på 14 procent, mens udlånet har ligget stabilt. ”Vi har i gennemsnit hævet indlånsrenterne med det samme som udlånsrenterne, og det har tiltrukket en del kunder,” siger Allan Nørholm. Coop Bank giver positiv rente til alle kunder og på alle konti. Uanset om kunderne har samlet alt i Coop Bank eller kun har indlån i banken. Lige nu er satserne: 0,5% for indlån op til 50.000 kr. 1,0% for den del af indlånet der overstiger 50.000 k