Mobiltelefoner giver danskerne digitalt hukommelsestab

Næsten halvdelen af danskerne kan ikke huske telefonnummeret på deres børn, og kun hver fjerde kan ringe deres venner op uden brug af mobilens kontaktpersoner, viser en undersøgelse foretaget for Ingeniørforeningen

Før mobiltelefonens indmarch kunne langt de fleste huske mange forskellige telefonnumre i hovedet. I dag klares opkald med et par tryk via mobiltelefonens liste med konktaktpersoner, og har derfor overflødiggjort behovet for at huske de mange numre, viser en undersøgelse foretaget for Ingeniørforeningen.

Thomas Haagendal, der er Ingeniørforeningens teleekspert anerkender, at det er bekvemmeligt, at telefon hjælper med at huske for dig, men at lidt hjernegymnastik måske heller ikke skader.

”Vi har adfærdsmæssigt skiftet fra at tage ansvar for kontaktviden, til helt at forlade os på at smartphonen virker, og at der altid er dækning og mulighed for at kommunikere. Men når næsten halvdelen svarer, at de ikke kan nummeret på deres børn, og tre ud af fire ikke kan ringe deres venner op, hvis mobilen er blevet væk eller løbet tør for strøm, så kunne det måske være en idé at træne de små grå. Man kunne jo springe en enkelt Sudoku over til fordel for at lære datterens mobilnummer,” siger han.

Thomas Haagendal anerkender, at vi i dag skal huske mange andre ting som passwords og koder, og at vores hukommelse derfor nok i stigende grad er fokuseret i den retning, men han er dog forbløffet over, at vi i løbet af en generation helt har mistet evnen til at huske det, der engang var vigtigt

”Derfor må det gode råd være, at folk i det mindste sikrer deres kontaktpersoner via en app eller direkte på pc’en, som synkroniseres i skyen et sted, så de stadig kan kontakte familie og venner, hvis mobilen bliver væk eller går i stykker,” siger han.

Kan du huske telefonnummeret til:

Nej

Dit barndomshjem

79%

21%

Din partner/kæreste

70%

30%

Dine børn

54%

46%

Din arbejdsplads