Mobile roboter er en viktig ingrediens i møbelfabrikkens vekstoppskrift

En skandinavisk møbelprodusent kunne ikke lenger bare fortsette som de hadde gjort. Konkurransen på det internasjonale markedet ble bare hardere og hardere. Med store investeringer i digitalisering og automatisering mangedobler Haugstad Møbler nå omsetningen.
Haugstad høster allerede gevinstene av investeringen på 105 millioner, både på bunnlinjen og når det gjelder om sikkerhet og trivsel. Investeringen omfatter roboter, ny produksjonslinje og programvare. Omsetningen er på få år nesten tredoblet, og produsenten har en målsetning om å kunne omsette for 8 millioner per ansatt.

I mange år solgte Haugstad Møbler bord, skap, reoler og stoler for nesten 30 millioner kroner årlig med en driftsmargin på tre prosent. Utvikling, produksjon og salg ble ivaretatt av 20 ansatte. Men tidene skifter, og nøkkeltallene ble etter hvert et brennhett tema.
I vår bransje må man ha en margin på 10 prosent for å kunne investere nok til å kunne holde tritt:

Vi hadde valget mellom å tenke nytt og satse eller å fortsette som før og gradvis forsvinne, sier Steinar Gulaker, daglig leder for Haugstad Møbel som ligger på Jæren.

Helt ny og digital fabrikk

På en studietur I Europas møbelindustri ble han inspirert av en italiensk møbelfabrikk som bare hadde 30 ansatte, men en årlig omsetning på 300 millioner. Haugstad hyrte den italienske designeren bak denne fabrikken og ba om en helt ny og høyteknologisk møbelfabrikk på 3000 m2 på Jæren. Den nye fabrikken ble tatt i bruk i starten av 2022, og vi snakker om en investering på 105 millioner kroner i både bygninger, utstyr og programvare. Koronapandemien har ført til forsinkelser på maskinene til produksjonslinjen og oppstarten, men i august 2022 er både den mobile robotløsningen og produksjonslinjen i drift. Normalt ville det tatt 2–3 måneder å integrere en mobil robotløsning av den størrelsen som er utført hos Haugstad. ROI på denne typen oppdrag er normalt 12–18 måneder.

Teknologien gjør at arbeidsplassen er mer effektiv og mer attraktiv når det gjelder å holde på og rekruttere gode medarbeidere. Noen var skeptiske i starten av omstillingsprosessen, men da de skulle starte innkjøringen av den nye produksjonslinjen og robotene, var det stor entusiasme. Ingen har mistet jobben. Tvert imot. Nå har vi 35 ansatte, blant annet i montering og bearbeiding, og seks som bare jobber med programvare. Vi fjerner dødtid med de mobile robotene, fordi de ansatte kan fokusere på arbeidsoppgavene framfor å bruke tid på å transportere materialer, sier Steinar Gulaker.

Maskinene tilpasser seg selv

Logistikken i den nye fabrikken er fleksibel og automatisert, bl.a. med robotteknologi fra den danske produsenten Mobile Industrial Robots.

Det er ikke robotene og maskinene i seg selv som er nøkkelen til suksess, men integrasjon og flyt mellom maskinene, konstaterer Steinar Gulaker.

Nå er alle råvarer på lageret til Haugstad utstyrt med strekkoder, og dette sikrer oversikt og kontroll i hele fabrikken. Når en bestilling tikker inn, henter autonome mobile roboter bordplater og andre komponenter på råvarelageret. Materialene blir levert til produksjonslinjene, der maskinene leser av strekkodene og er programmert til å justere seg korrekt. Tidligere måtte operatøren tilpasse maskinene manuelt for hvert møbel som ble produsert. Robotene fra MiR henter også paller med f.eks. bordplater som skal lakkeres, og etter lakkering tas de med til kvalitetssjekk før de settes på mellomlageret. Automatiseringen fortsetter hele veien ut til transportlinjene, der lastebiler henter de ferdige møblene på paller. I denne enden av prosessen sender Haugstads system automatisk ut en faktura når sjåføren har kvittert for varene.

Når maskinjustering og logistikk foregår automatisk, er det ikke lenger viktig med store produksjonsserier. Nå kan vi produsere bestillingene etter hvert som de kommer inn, og det gir oss mye kortere gjennomløpstid, sier Steinar Gulaker.

Robotic Innovation har levert den mobile robotløsningen til fabrikken, og den består av tre mobile roboter, 80 Smart Pallets-stativer, fem Smart Pallet-stasjoner og en JIWA-applikasjon. JIWA er en virtuell, industriell skyløsning som gjør det mulig med oppskalering, differensiering og integrering av alle typer mobile roboter, maskiner og datasystemer for automatisert intern logistikk og maskinytelse.

De tre mobile robotene kjører nå rundt og automatiserer transportoppgavene i den nye fabrikken til Haugstad Møbel. De sirkulerer mellom 80 Smart Pallet-stativer, Palomat og fem Smart Pallet-stasjoner hvor transportoppdragene genereres fra Haugstad Møbels erp-system via en JIWA-applikasjon.

Utviklingen og integreringen av den mobile robotløsningen hos Haugstad Møbel er levert av den lokale partneren til Mobile Industrial Robots i Norge, Robotic Innovation.

Vi opplever at mange bedrifter i norsk industri ønsker å komme i gang med mobile roboter, både for å øke sikkerheten og forebygge tunge løft og slitasjeskader, i tillegg til å sikre økt konkurranseevne. Det er kjent at det skjer påkjørsler, skader og andre hendelser når truckførere ikke er oppmerksomme nok. Robotene har den fordelen at de har 360 graders syn, forteller Annette Anfinnsen, daglig leder hos Robotic Innovation.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.https://www.youtube.com/@roboticinnovation8331Videokanal

Katrine Kjeldsgaard, Group Marketing Coordinator, MiR
+45 27 83 54 43​, kae@mir-robots.com

Bilder

Last ned bilde
Logistikken i den nye fabrikken er fleksibel og automatisert, bl.a. med robotteknologi fra den danske produsenten Mobile Industrial Robots.
Last ned bilde
"Når maskinjustering og logistikk foregår automatisk, er det ikke lenger viktig med store produksjonsserier. Nå kan vi produsere bestillingene etter hvert som de kommer inn, og det gir oss mye kortere gjennomløpstid", sier Steinar Gulaker.
Last ned bilde
Utviklingen og integreringen av den mobile robotløsningen hos Haugstad Møbel er levert av den lokale partneren til Mobile Industrial Robots i Norge, Robotic Innovation. "Vi opplever at mange bedrifter i norsk industri ønsker å komme i gang med mobile roboter, både for å øke sikkerheten og forebygge tunge løft og slitasjeskader, i tillegg til å sikre økt konkurranseevne. Det er kjent at det skjer påkjørsler, skader og andre hendelser når truckførere ikke er oppmerksomme nok. Robotene har den fordelen at de har 360 graders syn," forteller Annette Anfinnsen, daglig leder hos Robotic Innovation.
Last ned bilde
"Det er ikke robotene og maskinene i seg selv som er nøkkelen til suksess, men integrasjon og flyt mellom maskinene," konstaterer Steinar Gulaker, Haugstad Møbel.

Om Mobile Industrial Robots

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre autonome mobile robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo, Seoul og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com.

Følg pressemeldinger fra Mobile Industrial Robots

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mobile Industrial Robots på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mobile Industrial Robots

Danske MiR og amerikanske AutoGuide fusionerer for at udvikle verdens stærkeste AMR-flåde5.10.2022 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det globale marked for intern logistik kalder på komplette løsninger, der kan automatisere transport af både små og store emner gennem hele værdikæden. Derfor bliver Mobile Industrial Robots og AutoGuide Mobile Robots nu samlet til én unik leverandør af autonome mobile robotter (AMR) som skal kunne styres af samme software. Selskaberne, der i dag begge er en del af koncernen Teradyne, får navnet Mobile Industrial Robots (MiR), og hovedkontoret placeres i Odense.