Mobile Consumer Survey 2017: Mange overforbruger smartphonen - kun få lykkes med at sænke forbruget

Smartphonen er er blevet en følgesvend, der frister døgnet rundt. Hver femte ser på telefonen mindst 50 gange om dagen, og hver fjerde ung tjekker notifikationer fra sociale medier om natten. De nordiske forbrugeres mobil-vaner er kortlagt i ny undersøgelse fra Deloitte.

52% af de unge mener at de bruger telefonen for meget. Nordic Mobile Consumer Survey 2017.

Hent hele Deloittes Mobile Consumer Survey 2017

Vores smartphones kræver konstant opmærksomhed, og for mange af os er fristelsen til at tjekke mails, dyrke sociale medier, læse nyheder og se film så stor, at vi ikke magter at lægge bånd på os selv.

En ny undersøgelse fra Deloitte af de nordiske forbrugeres mobil-vaner viser, at hver femte af os kigger på telefonen mindst 50 gange hver dag. Hele 7% af os tager endda telefonen frem over 100 gange hver dag.

Forbruget kører fra tidlig morgen til sen aften. 35% af forbrugerne kigger på telefonen indenfor de første fem minutter, efter de vågner. Over 60% tjekker telefonen i de sidste 30 minutter, før de sover, hvilket kan skade søvnkvaliteten. Blandt de unge mellem 18 og 24 år bliver natten også inddraget, hvor hele 27% tjekker notifikationer fra sociale medier, og 23% ser SMS’er og instant messages.

En tredjedel af de nordiske forbrugere vurderer, at de bruger telefonen for meget. Det gælder især de unge mellem 18 og 24 år, hvor hele 52% mener, at de bruger telefonen for meget.

Tre ud af fire, der med egne øjne over-forbruger mobiltelefonen, gør en indsats for eller vil gerne begrænse deres forbrug. Men det lykkes kun for 17%, mens 32% har ringe held med det, og 29% slet ikke prøver.

Især de unge har svært ved at finde balancen
”Vi er nået til et punkt, hvor brugen af smartphonen er blevet en helt integreret del af menneskers liv – ganske enkelt fordi, den tilbyder fantastiske muligheder. Det ser ud til, at det er ved at blive for meget for en del af os, der gerne ville, men ikke er i stand til at sænke forbruget. Det gælder især de unge. Der vil kun komme stadig flere spændende måder at bruge tid med sin telefon, så vi mennesker står overfor en stor udfordring med at lære at finde balancen,” siger Frederik Behnk, director og leder i Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.

Danskerne skille sig imidlertid ud ved at være det folkefærd i Norden, hvor færrest er storforbrugere af smartphonen. I Danmark er det hele 48% der angiver, at tjekke mobilen mindre end 10 gange om dagen. I Sverige, Norge og Finland er tallet henholdsvis 35%, 34% og 21%.

Undersøgelsen peger på, at de tre mest almindelige måder at begrænse brugen af mobiltelefonen er at beholde telefonen i en taske eller i lommen, slå lyd-notifikationer fra samt at sætte telefonen på ’forstyr ikke’ eller fly-tilstand.

Deloittes Mobile Consumer Survey er udført med deltagelse af i alt cirka 5000 respondenter mellem 18 og 75 år i Danmark, Norge, Sverige og Finland i 2017. Hent hele

Kontakt:
Frederik Behnk, director i Deloitte, tlf. 30 93 44 26, fbehnk@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk

Frederik Behnk, director i Deloitte

Undersøgelse: Mindre danske virksomheder sætter mål – men det halter med strategien13.8.2018 10:12pressemeddelelse

Danske virksomheder med 50-199 medarbejdere er gode til at formulere målsætninger, men er klart udfordret, når de skal formulere og gennemføre strategier, der skal indfri målsætningerne. En smule anderledes ser det ud for de mellemstore virksomheder med mere end 200 medarbejdere. Epinion har for Deloitte undersøgt forholdet mellem mål og midler i de to segmenter og taget temperaturen ud fra virksomhedernes tilgang til vækst, internationalisering og digitalisering.