Mobil frontløber viser flåden frem på robotmessen R-22

Når en mobil robot er udstyret med en trækkrog, åbner det mange nye automationsmuligheder i både logistiksektoren, industrien og sundhedssektoren.  Her ses MiR250 Hook fra Mobile Industrial Robots, som automatisk kobler vogne til og sætter dem af uden menneskelig involvering.
Når en mobil robot er udstyret med en trækkrog, åbner det mange nye automationsmuligheder i både logistiksektoren, industrien og sundhedssektoren. Her ses MiR250 Hook fra Mobile Industrial Robots, som automatisk kobler vogne til og sætter dem af uden menneskelig involvering.

For mange mindre og mellemstore virksomheder er gennemløbstid og bedre ressourceanvendelse i fokus. Derfor bruges mobile robotter i stigende grad til at fjerne spildtid og flaskehalse.

På robotmessen R-22 i Odense viser robotvirksomheden MiR både deres nyeste MiR1350 og den agile MiR250 frem. På MiRs messestand vil de besøgende blandt andet kunne møde Ulrik Jørgensen, Area Sales Manager Scandinavia, som ser frem til at få en dialog med messens besøgende om deres logistikudfordringer og – behov.

En af de mindre danske virksomheder, som allerede har automatiseret sin interne logistik med MiR-robotter er TN Værktøjsslibning ApS, som fremstiller skærende værktøjer. Fremstillingen indbefatter mange operationer, som hvert værktøj skal gennemløbe, før det afslutningsvis sendes til kunden. Før de mobile robotter betød den faseopdelte produktions- og logistikproces, at medarbejderne manuelt flyttede værktøjet rundt i virksomheden i takt med fremstillingsprocessen. Imens stod pågældende CNC-maskiner og afventede materialer. Det var uhensigtsmæssigt med den spild- og nedetid.TN Værktøjsslibning har nu styrket flowet og øget dækningsgraden på maskinparken gennem reduceret gennemløbstid med hjælp fra en MiR250-robot, monteret med tilbehør fra ROEQ. Nu kommer ordrerne til TN Værktøjsslibning ca. en halv dag hurtigere igennem produktionsprocesserne.

Flere brancher opdager mobile robotter

Lige siden MiR lancerede sin første robot i 2015 har produkterne haft stor appel især til bilindustrien og elektronikindustrien samt store multinationale kunder. Her fylder kunderne fortsat meget. Men MiR mærker samtidig et voksende marked for optimering og automatisering af intern transport inden for både logistiksektoren og i branchen for forbrugsvarer. Det skyldes ikke mindst producentens nye robotmodeller.

Vi lancerede i 2021 vores nye generation af endnu stærkere AMR’er MiR600 og MiR1350, og de har helt klart udvidet vores marked, fordi de blandt andet kan køre i flere miljøer og transportere tungere emner. Det samme kan siges om den nye MiR250 Hook som især er et produkt, som logistiksektoren har ventet på til effektiv transport af deres mange transportvogne, fortæller Ulrik Jørgensen. Han fremhæver desuden effektiv flådestyring af mobile robotter som en stærk trend i takt med, at indkøbere af teknologi har fået øget fokus på et smidigt samspil mellem forskellige selvkørende teknologier. MiR har udviklet flådestyringssoftwaren MiRFleet, der sikrer at de mobile robotter udnytter deres potentiale fuldt ud.

Vores kunder er optagede af, at de effektivt kan bruge mange mobile robotter samtidig. De stiller høje krav til brugervenlighed, navigation, skalerbarhed og sikkerhed. Vi oplever, at kunderne værdsætter den store erfaring, vi og vores partnere har med at integrere komplette driftssikre løsninger, der er integrerede med kundernes egne it-systemer, siger Ulrik Jørgensen. MiR.

Robotter i 60 lande

Mobile Industrial Robots A/S (MiR) udvikler og markedsfører kollaborative og sikre autonome mobile robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt styrer intern logistik, hvilket frigør medarbejdere til aktiviteter af højere værdi.

Hundredvis af små og mellemstore virksomheder, store multinationale producenter og logistikcentre samt flere hospitaler rundt om i verden har installeret MiRs innovative robotter.

Som global markedsleder har MiR et globalt distributionsnetværk i mere end 60 lande med regionale kontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk inden for robotindustrien og har hovedkontor i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, den førende leverandør af automatiseret testudstyr.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Se video om logistikautomation hos TN VærktøjsslibningVideokanal

Malene GrouleffRobotics InfluencerRobot Stories

Konsulent for bl.a. Mobile Industrial Robots (MiR). Kan formidle interviews og besøg med nøglepersoner hos MiR samt slutbrugere.

Tlf:+4528915809malene@grouleff.it

På robotmessen R-22 i Odense viser robotvirksomheden MiR både deres nyeste MiR1350 og den agile MiR250 frem. På MiRs messestand vil de besøgende blandt andet kunne møde Ulrik Jørgensen, Area Sales Manager Scandinavia, som ser frem til at få en dialog med messens besøgende om deres logistikudfordringer og – behov.
På Sjællands Universitetshospital i Køge kører mobile MiR-robotter mellem Sterilcentralen og afdelinger med engangsudstyr og sterile instrumenter.
Effektiv flådestyring af mobile robotter er en stærk trend i takt med, at indkøbere af teknologi har fået øget fokus på et smidigt samspil mellem forskellige selvkørende teknologier.

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com.

FM Logistic investerer i danske autonome mobile robotter til IKEAs varelagre3.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hul i markedet: MiR og Logitrans går sammen om at udvikle autonome palleløftere6.12.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

To danske frontløbere på hvert deres felt udvikler nu en ny produktserie sammen. Teknologien i produktserien vil bygge på MiRs ekspertise inden for autonome mobile robotter (AMR) og på Logitrans' dybe domæneviden inden for manuel materialehåndtering. Formålet med det nye samarbejde er imødekomme et ønske fra kunderne i industri- og logistikbranchen om automatiseret løft og flyt af paller fra gulv til gulv.