Mitä brändejä sinä suosittelisit ystävillesi?

YouGov BrandIndex julkaisee nyt Suomen suositelluimmat brändit 2018 -listauksen. Fazer ja Fiskars ovat kärjessä ja VR on kovin nousija.

YouGovin BrandIndexissä on tutkittu mitkä yritykset ja brändit ovat hyviä luomaan ns. brändilähettiläitä, eli tyytyväisiä asiakkaita, jotka suosittelisivat brändiä. Julkaisemme nyt vuoden 2018 YouGov BrandIndex Brand Advocacy Rankingin.

Brand Advocacy Ranking

Vuosi on ollut hyvä Fazerille, joka nousee nyt viime vuoden toiselta sijalta ykköseksi ohittaen Fiskarsin.

Viime vuoteen verrattuna Top-10 listalla on nyt kaksi uutta brändiä. Mercedez-Benz sijalla kahdeksan ja Valio sijalla kymmenen.

Nousijat 2018

Brand Advocacy Improvers

VR on suurin nousija. Sen Brand Advocacy pisteet ovat nousseet enemmän kuin millään muulla brändillä (10,4 pistettä) vuoden aikana. Nokian Renkaat on kasvattanut pistemääräänsä toiseksi eniten.

YouGov BrandIndex -rankingista

BrandIndex on päivittäin toteutettava seuranta, jossa tutkitaan suomalaisten käsityksiä yli 200 brändistä monissa eri sektoreissa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla. BrandIndexin Brand Advocacy pisteet lasketaan jokaisen brändin omien asiakkaiden antamista suosittelupisteistä 12 kuukauden ajalta lokakuun 2018 loppuun asti. Suosittelupisteet brändeille lasketaan kysymällä: ”Suosittelisitko brändiä ystävällesi vai haluaisitko hänen välttävän sitä?”