Teglkamp & Co.

Mistrivsel på arbejdet giver flere sygedage

Trives du ikke på arbejdet, har du sandsynligvis en dårlig chef og for mange arbejdsopgaver. Derudover er du sikkert også mere syg end de kollegaer, der trives på arbejdet. Det viser en ny stor undersøgelse fra Teglkamp & Co.

Går du glad på arbejdet de fleste dage, så har du formentlig både interessante opgaver, indflydelse på dit arbejde, kompetencer til at løse dine opgaver og gode kollegaer. ”Men trives du ikke på arbejdet, så er det højst sandsynligt fordi, du har en dårlig chef, for mange opgaver og er mere syg end dine kollegaer,” fortæller ledelsesrådgiver Susanne Teglkamp, som har forestået en undersøgelse om sammenhængen mellem trivsel på arbejdspladsen, sygefravær og ønske om jobskifte.

”Det er jo helt indlysende, at det kan svare sig at arbejde med trivsel på arbejdspladsen – både rent menneskeligt men altså også i forhold til bundlinjen i den enkelte virksomhed og i sidste ende i forhold til samfundsøkonomien,” konkluderer Susanne Teglkamp.

Knapt 1.000 har deltaget i undersøgelsen og har bidraget med deres erfaringer og personlige historier.

Af helt overordnede konklusioner kan fremhæves følgende:

Chefen er den største negative motivationsfaktor

Vi kan have nok så gode opgaver, men hvis vi har en dårlig chef, så kan det være svært at holde fast i motivationen. Knapt halvdelen af de medarbejdere som ikke trives på arbejdspladsen, har angivet chefen som en af de væsentligste årsager.

For meget og for meget fordærver alt

Ubalance mellem mængden af arbejdsopgaver og tiden til rådighed er næst efter en dårlig chef, det som flest i undersøgelsen peger på som årsag til, at de mistrives. Det er hverken godt at have for meget eller for lidt at lave. Det går ud over trivslen og kan føre til stress og sygemeldinger. Ubalancen peger i den sidste ende tilbage på lederen og er som oftest et udtryk for dårlig ledelse.

Manglende trivsel betyder flere sygedage

Medarbejdere der trives har langt færre sygedage end medarbejdere, der mistrives på arbejdspladsen. Hver 4. medarbejder der mistrives har haft over 15 sygedage det seneste år. Tilsvarende har kun knapt hver 20. medarbejder, der trives har over 15 sygedage det seneste år.

Vi vil væk fra de dårlige arbejdspladser

Dårlig trivsel på arbejdspladsen øger trangen til at søge væk. 8 ud af 10 medarbejdere, der ikke trives på arbejdet er aktivt jobsøgende. Men et nyt job hænger ikke nødvendigvis på træerne, hvilket betyder at nogle virksomheder er befolket med et større antal medarbejdere, der sandsynligvis bruger alle deres kræfter på at komme væk og ikke på virksomheden. Det koster på bundlinjen.

Sådan får du glade medarbejdere

”Det er ikke raketvidenskab at skabe trivsel på arbejdspladsen og glade medarbejdere”, udtaler Susanne Teglkamp og fortsætter: ”Det allervigtigste er at sørge for at medarbejderne har interessante opgaver, at de har rimelig stor indflydelse på løsningen af egne opgaver og at de føler sig godt klædt på til at løse opgaverne. Derudover er det også vigtigt at skabe et miljø, hvor samarbejdet mellem kollegaer fremmes. Man kan sige at det er klassiske opgaver i forhold til at bedrive ledelse.”

Susanne Teglkamp
E-mail: ste@teglkamp.dk

Susanne TeglkampLedelsesrådgiver

Susanne Teglkamp er konsulent og direktør i Teglkamp & Co. Hun er uddannet jurist og reserveofficer og har suppleret med flere lederuddannelser senest Executive Board Programme på INSEAD. Susanne Teglkamp fik Ildsjælsprisen 2012 af DJØFs Brancheforening Selvstændige.

Susanne Teglkamp har tung ledelsesmæssig erfaring og har bl.a. været kommunaldirektør, HR-direktør i to forskellige it-virksomheder og udviklingschef. Hun har i mange år arbejdet som managementkonsulent, karriererådgiver og facilitator. Susanne Teglkamp sluttede sin karriere som reserveofficer som oberstløjtnant. Susanne Teglkamp er i 2015 blevet tilknyttet Forsvarsakademiets Censorkorps som censor i faget ledelse. Derudover har Susanne Teglkamp udgivet flere bøger, hvoraf den seneste udkom oktober 2016: Fusioner og forandringsledelse i praksis.
Se mere på www.teglkamp.dk

Tlf:21602999ste@teglkamp.dk

Information om Teglkamp & Co.

Teglkamp & Co.
Rosenvænget 16
3400 Hillerød

Teglkamp & Co. udvikler ledere og ledergrupper, arbejder med karriererådgivning og faciliterer workshops.

Følg pressemeddelelser fra Teglkamp & Co.