Mission Øst hjælper nu Vest-Mosuls familier

Den danske hjælpeorganisation hjælper nu også befolkningen i og omkring det vestlige Mosul med mad, kogegrej, tæpper og hygiejneartikler. Tusindvis af mennesker er fanget i kampe mellem irakiske sikkerhedsstyrker og Islamisk Stat. Befolkningen må have hjælp nu, siger generalsekretær.
Denne kvinde er netop undsluppet Islamisk Stat og er kommet i sikkerhed i Daquq-lejren ved Kirkuk, hvor Mission Øst hjælper. Det er fordrevne som hende, Mission Øst nu hjælper i Vest-Mosul.

Mission Øst var en af de første internationale hjælpeorganisationer til at uddele nødhjælp i den befriede østlige del af Mosul. Nu er hjælpeorganisationen igen først til at reagere og afsøger nu den sikreste måde at hjælpe de, der enten er fordrevet fra eller stadig er fanget i det vestlige Mosul.

Mission Øst har allerede uddelt overlevelsespakker med tæpper og hygiejneudstyr til hundredvis af familier, for hvem det er lykkedes at flygte ud af Vest-Mosul. Endnu flere pakker med førstehjælpsudstyr, hygiejneartikler, husgeråd og vandbeholdere vil blive uddelt i den kommende tid. Hjælpen til befolkningen inde i det vestlige Mosul vil ske med yderste varsomhed på grund af den skrøbelige sikkerhedssituation.

Situationen er stadig usikker i bydelen, hvor irakiske sikkerhedsstyrker lige nu bekæmper krigere fra terrororganisationen Islamisk Stat. Samtidig med, at Mission Øst hjælper alle de titusinder, der er flygtet ud af Vest-Mosul, vil hjælpeorganisationen også gå ind i byen for at hjælpe de mange, som er fanget i deres huse uden mulighed for at flygte på grund af snigskytter og bomberegn.

– Familierne befinder sig i en helt uholdbar situation, og hvis de ikke får hjælp nu, vil det koste endnu flere menneskeliv. Vi gør derfor alt, hvad vi kan under de svære forhold for at hjælpe dem, der lider, siger Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner.

Ifølge flere medier er over 600.000 mennesker fanget i det vestlige Mosul. Siden irakiske regeringsstyrker begyndte at indtage bydelen den 19. februar 2017, er over 200.000 irakere ifølge FN flygtet ud af det vestlige Mosul. I alt har 61.000 familier – svarende til 368.000 mennesker – måttet flygte fra Mosul siden operationen med at befri storbyen fra Islamisk Stat begyndte den 17. oktober 2016. En del af disse mennesker har dog haft mulighed for at vende tilbage til det østlige Mosul.

Mission Øst har siden december 2016 nået 27.000 mennesker i Mosul og omegn med nødhjælp. Hjælpen består i mad og overlevelsespakker til familierne, mens de flygter, og etableringspakker til dem, der finder plads i flygtningelejre eller vender tilbage til deres sønderbombede og udplyndrede huse.

Overlevelsespakkerne består blandt andet af førstehjælpskasser, hygiejneartikler, lamper og materialer til inddækning. Etableringspakkerne består blandt andet af køkkenudstyr, kogegrej, komfur, brændstof, tæpper og madrasser. Befolkningen i og omkring Vest-Mosul får desuden fødevarehjælp fra Mission Øst i form af ris, bønner, salt, sukker mm.

Mission Øst har hjulpet 129.000 irakere med nødhjælp siden sommeren 2014, hvor Islamisk Stat begynde at indtage dele af landet.

Indsatsen i og omkring Mosul er finansieret af de danske og tyske udenrigsministerier, samt Mission Østs private støtter.

Fakta: Dette er i hjælpepakkerne

Fødevarepakke: Ris, bulgur, bønner, ærter, linser, solsikkeolie, sukker, salt og te.

Overlevelsespakke: Bestik, kopper, tallerkener, skål, sæbe, shampoo, vaskepulver, bleer, tandbørster, tandpasta, hygiejnebind, håndklæde, presenning, reb, tæpper, soldrevet lampe, gaffatape, nylonreb, rygsæk og førstehjælpskasse med plastre, bandager, sikkerhedsnåle, stifter, engangshandsker, saks, klude, tape, solcreme, salve mod insektbid, myggespray, pincet og gazebind.

Etableringspakke: Skåle, kander, gryde, stegepande, bestik, køkkenknive – alt sammen i rustfrit stål. Desuden grydeskeer, skuresvamp, gaskomfur, gasflaske, madrasser og tæpper. Derudover spande med låg, sammenklappelig vanddunk, potte, sæbe, vaskemiddel, opvaskemiddel, desinfektionsmiddel, shampoo, bleer, tandpasta, tandbørster, hygiejnebind, badehåndklæder, tørresnor og skraldeposer.

Svend Løbner, pressekoordinator, Skt. Lukas Vej 13, 2900 Hellerup, Mobil 28 707 703, mail svend.lobner@missioneast.org

Kim Hartzner fra Mission Øst har netop uddelt brændstof til fordrevne lige udenfor Mosul, så de kan lave mad og holde varmen.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er bl.a. støttet af Udenrigsministeriet (Danida), det tyske Udenrigsministerium, samt EU og FN.