Mission Øst

Mission Øst får ny generalsekretær med bred erfaring i hjælpearbejde

Betina Gollander-Jensen tiltræder som ny generalsekretær for Mission Øst 1. januar 2021. Hun kommer fra en stilling som international chef i Caritas og har tidligere været udsendt af DANIDA og FN.
Betina Gollander-Jensen er ny generalsekretær i Mission Øst.

Betina Gollander-Jensen tiltræder som ny generalsekretær for Mission Øst den 1. januar 2021. Hun kommer fra en stilling som international chef i Caritas Danmark.

Forinden har hun arbejdet i Amnesty International, Dansk Flygtningehjælp, Statens Serum Institut og været udsendt af både FN's Flygtningeorganisation UNHCR og Det Danske Udenrigsministerium til Syd- og Østafrika.

Enig bestyrelse bag valget

Betina Gollander-Jensen tager stafetten op efter Kim Hartzner, der var med til at stifte Mission Øst for 29 år siden og nu fortsætter i organisationen som fundraiser.

- Vi er meget begejstrede for valget af Betina Gollander-Jensen som ny generalsekretær for Mission Øst. Vi glæder os over hendes store og brede erfaring med hjælpearbejde ude i verden, udtaler bestyrelsesformand Torben Andersen med en enig bestyrelse bag sig.

- Vi har alle tro på fremtiden med Betina i spidsen for organisationen. Vi oplever, at hun også rent menneskeligt matcher os og vores værdier.

Passion og kvalitet i arbejdet

Betina Gollander-Jensen søgte stillingen, fordi hun kunne mærke, at det var et godt match:

- Jeg kender jo til Mission Øst og det ry, de har for at lave et godt stykke arbejde for at hjælpe de svageste længst ude, hvor få andre organisationer kommer. Det tiltalte mig at arbejde for sådan en organisation med en stor passion og høj kvalitet i arbejdet.

Betina Gollander-Jensen er vokset op i en arbejderfamilie i Nakskov på Lolland-Falster – under jævne kår.

- Jeg er selv en af dem, der har været nødt til at være mønsterbryder. Og jeg har nydt godt af at vokse op i et samfund med muligheder, smiler hun.

Lokale organisationer udrustes

I dag har hun en kandidat i internationale studier og socialvidenskab. Hendes baggrund er en drivkraft i hjælpearbejdet:

- Jeg synes, at alle mennesker i denne verden har ret til muligheden for at leve op til deres fulde potentiale, pointerer Betina Gollander-Jensen.

I stillingen som generalsekretær i Mission Øst vil hun trække på sin erfaring med lokale samarbejder fra de 11 år, hun har boet udenlands:

- Jeg tror meget på, at vi skal hjælpe de lokale organisationer til at blive endnu bedre til at sidde for bordenden i samarbejdet med lokale myndigheder og andre NGO'er. Det ligger mig meget på sinde!

Innovation og stabilitet skal gå hånd-i-hånd

Nytænkning og stabilitet er noget af det, hun vil prioritere på de interne linjer i Mission Øst:

- Jeg kan blandt andet bidrage med innovation og samarbejde med private virksomheder. Jeg har erfaring med danske startups, der bl.a. har leveret soldrevet rensning af vand og soldrevne komfurer for at begrænse skovhugst og CO2-udslip, fortæller hun.

Men innovation skal ikke gå ud over stabiliteten i organisationen – tværtimod:

- Vi må se holistisk på organisationen og ikke blot på ét område. De ting, vi gør, skal gøres rigtig godt på grundlag af en solid økonomi.

Anbefaling fra Caritas

Betina Gollander-Jensen får en god anbefaling med fra Caritas Danmark, hvor hun har arbejdet i seks år:

- Vi er kede af at sige farvel til Betina, men vi ønsker hende al mulig held og lykke i den nye stilling. Mission Øst vil få en kompetent og dedikeret generalsekretær, og jeg vil være stolt over at have hende som min kollega, fortæller Caritas' generalsekretær Maria Krabbe Hammershøy.

Mad, gåture og brætspil

Betina Gollander-Jensen er gift med Henrik Dahms. Sammen har de børnene Johanna på 16 år og Jeppe på 13 år.

I sin fritid nyder hun at kokkerere, gå lange spadsereture og udfordre børnene med en gang brætspil.

Kontakt for interview: 28 707 703.

Pressetelefon 28 707 703

Betina Gollander-Jensen er ny generalsekretær i Mission Øst.

Information om Mission Øst

Mission Øst
Postboks 149, Skt. Lukas Vej 13

+ 45 39 61 20 48http://www.missioneast.org/

Mission Øst er en international hjælpeorganisation grundlagt i Danmark. Organisationen arbejder for at hjælpe sårbare mennesker og støtte lokalsamfunds kapacitet til at hjælpe sig selv gennem aktiviteter fra nødhjælp under katastrofer til langsigtet udviklingshjælp. Mission Øst arbejder direkte eller gennem lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Irak, Libanon, Myanmar, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er certificeret af Core Humanitarian Standard.

Følg pressemeddelelser fra Mission Øst

Flere pressemeddelelser fra Mission Øst