Mission Øst er med i stor tv-indsamling til Syrien

Mission Øst er gået sammen med 9 andre hjælpeorganisationer, Danmarks Radio og TV2 om at samle ind til krigsofre i Syrien. Hjælpeorganisationen arbejder gennem en lokal klinik, som uddeler fødevarer i Aleppo.

Den udmattende krig i Syrien har varet i seks år, og voldsomme billeder af en helt ubegribelig voldsanvendelse kan tage pusten fra enhver. Men nu er det muligt at ryste lammelsen af sig og gøre noget for de mange krigsofre, som har gennemlevet helt ufattelige lidelser.

10 hjælpeorganisationer – heriblandt Mission Øst – er gået sammen med Danmarks Radio og TV 2 om kampagnen ”Hjælp Syrien”, der løber fra i dag torsdag den 22. december og hen over julen.

Mission Øst sender sin del af de indsamlede midler til den lokale organisation Karagheusian Foundation i Aleppo, som driver en sundhedsklinik og uddeler nødhjælp til byens hårdt trængte befolkning.  Pengene fra indsamlingen vil gå til at uddele fødevarer til familierne og mælkepulver til børnene.

Ud over fødevarerne vil Mission Øst gennem Karagheusian Foundation give vinterhjælp til hundredvis af familier, så de kan klare sig gennem de kolde vintermåneder. Hjælpen består bl.a. af varmt tøj, varmeapparater, termo-måtter, tæpper, petroleum og petroleumsdunke. Derudover bliver der uddelt kontanter til de særligt trængende familier.

Og der er brug for hjælpen. Bomber ødelagde i november de sidste lokale hospitaler og afskar befolkningen fra at modtage fødevarer og medicin. Krigen er gået særligt hårdt ud over børnene, som udgør mere end en tredjedel af de indbyggere, der er afskåret fra at modtage hjælp i det østlige Aleppo.

Mission Øst har samarbejdet med Karagheusian Foundation siden 2013. Sammen har de to organisationer uddelt akut nødhjælp til internt fordrevne i Syrien og syriske flygtninge i Libanon.

Mission Øst deltager i Hjælp Syrien-indsamlingen på DR sammen med 9 andre førende hjælpeorganisationer: CARITAS Danmark, Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, UNICEF Danmark, SOS-Børnebyerne, Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp, , ADRA Danmark og Oxfam IBIS.

Svend Løbner | Pressekoordinator
Mission East | Skt. Lukas vej 13 | 2900 Hellerup
Tlf: +45 28 707 703 | svend.lobner@missioneast.org
www.missioneast.org | www.facebook/missionoest

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske udenrigsministerier samt EU og FN.