MiR vinder Fremstillingsprisen og vokser 7. hurtigst i Danmark

MiRs robotproduktion foregår i hovedkvarteret i Danmark, hvor hovedparten af de 220 ansatte er beskæftiget.  De har nu fået endnu en anerkendelse af de resultater, de sammen skaber.
MiRs robotproduktion foregår i hovedkvarteret i Danmark, hvor hovedparten af de 220 ansatte er beskæftiget. De har nu fået endnu en anerkendelse af de resultater, de sammen skaber.

Det er kun syv år siden, Mobile Industrial Robots blev stiftet. Alligevel er virksomheden i dag den førende producent af selvkørende og samarbejdende mobile robotter på det globale marked. MiR er til stede i 55 lande.

Vores robotter flytter varer internt hos vores kunder i fabrikker i fremstillingsindustrien, i lagre, på hospitaler. Der erstatter robotterne en transport, der ellers foregår manuelt ved, at der sidder en medarbejder og kører en truck eller skubber rundt på en vogn. MiRs robotter er en succes, fordi de har den rigtige pris og er brugervenlige og nemme at komme i gang med. Jo mere effektiv fremstillingsindustrien er, jo billigere bliver det at fremstille noget, og det kommer os alle sammen til gavn, siger President i MiR, Søren E. Nielsen.

Og MiR er slet ikke færdige med at vokse. Langt fra:
Vi er firstmovers. Vi har spottet et behov i markedet for den slags produkter, som vi laver. Før vi var der, var der ikke nogen, der har lavet den slags produkter. Og potentialet for vores produkter er kolossalt stort, så selvom vi er blevet 220 mand nu og har en omsætning på over 300 mio. kr., er vi stadigvæk på begynderstadiet vækstmæssigt, konstaterer MiRs topchef.

MiR har revolutioneret markedet
Børsens Gazelle-jury bestående af Kim Fausing, adm. direktør i Danfoss, Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond, og Niels Lunde, chefredaktør på Dagbladet Børsen, ser også et stort potentiale i MiR;
Årets fremstillingsgazelle har haft en eksplosiv og aldeles imponerende vækst. De er vokset op i det fynske robotmiljø og har haft raketfart næsten uafbrudt siden starten. Virksomheden er et symbol på den stærke globale megatrend industri 4.0, hvor digitalisering smelter sammen med den tunge industri. Deres robotter til intern transport har bragt revolutionerende innovation til markedet, siger Niels Lunde, chefredaktør på Dagbladet Børsen.

Netop i fremstillingsindustrien er det at skabe høje vækstrater faktisk ekstra udfordrende, forklarer adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond:
Ved at uddele en særlig pris med fokus på fremstilling ønsker vi at hylde en sektor, hvor det at skabe høje kontinuerlige vækstrater er særligt vanskeligt. Industrivirksomheder står ofte over for nogle dyre og tidskrævende udfordringer, når forretningsmodellen skal gentænkes, og innovation skal implementeres. Og time-to-market kan være relativt lang. Derfor er det især imponerende, når virksomheder i fremstillingssektoren opnår gazellestatus, og det vil vi gerne fejre og fremhæve som inspiration.

MiR er en jobskaber i Danmark
MiRs robotproduktion foregår i Danmark, og tidligere i år løftede virksomheden sløret for store ambitioner og konkrete investeringer i øget produktion på dansk jord. Her er virksomheden gået sammen med en anden robotvirksomhed om at skabe en 32.000 kvadratmeter stor hub med fokus på innovation og produktion afkollaborative robotter”, dvs. robotter designet til menneskelig interaktion.
At vinde Fremstillingsprisen er et kæmpe skulderklap fra omverdenen til vores drøngode medarbejdere, og det kan vi bruge til at skyde et ekstra skud gejst ind i medarbejderstaben, siger Søren E. Nielsen der tiltrådte i august 2020 som President i Mobile Industrial Robots. Før da var han CTO i MiR.

Mobile Industrial Robots er den førende producent af selvkørende og samarbejdende mobile robotter på det globale marked. Mobile Industrial Robots blev grundlagt i 2013 af den erfarne robotudvikler Niels Jul Jacobsen, der er en nøglefigur i selve opbygningen af Danmarks internationalt anerkendte robotklynge. MiR-robotterne har for længst bevist deres værd, og tusinder kører nu rundt i den globale industri og automatiser deerer intern transport. MiR har dermed på rekordtid skabt et helt nyt marked. MiR er ejet af den førende leverandør af automatiseret testudstyr, amerikanske Teradyne, som også ejer danske Universal Robots. MiR’s globale stab tæller 220 medarbejdere fordelt på afdelinger i Danmark, USA, Singapore, Spanien, Kina, Japan og Tyskland.

"MiRs robotter er en succes, fordi de har den rigtige pris og er brugervenlige og nemme at komme i gang med. Jo mere effektiv fremstillingsindustrien er, jo billigere bliver det at fremstille noget, og det kommer os alle sammen til gavn," siger President i MiR, Søren E. Nielsen.
"Vi har spottet et behov i markedet for den slags produkter, som vi laver. Før vi var der, var der ikke nogen, der har lavet den slags produkter. Og potentialet for vores produkter er kolossalt stort, så selvom vi er blevet 220 mand nu og har en omsætning på over 300 mio. kr., er vi stadigvæk på begynderstadiet vækstmæssigt," konstaterer MiRs topchef.
MiRs CEO Søren Nielsen kan også afsløre, at der i starten af 2021 kommer ”flere spændende nyheder på produktfronten”.
Teknologisk står MiR som frontløber på markedet for mobile robotter stærkere end nogensinde.
MiRs mobile robotter har vundet udbredelse globalt i mange industrier. Her er det en fabrik  i Kina, som har erstattet bemandede trucks med de selvkørende mobile robotter for at frigøre medarbejderne til mere værdiskabende opgaver.
MiRs mobile robotter har vundet udbredelse globalt i mange industrier. Her er det en fabrik i Kina, som har erstattet bemandede trucks med de selvkørende mobile robotter for at frigøre medarbejderne til mere værdiskabende opgaver.
Fem år i træk har MiR lanceret en ny robot i robotproducentens sortiment for at imødekomme markedets spændvidde af behov.

MiRs mobile robot fjerner alt papemballage hos FM Logistic14.12.2020 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fem MiR500-robotter forbedrer logistikken på Novos fabrik i Kina og frigør 35 arbejdstimer om ugen10.12.2020 05:29:00 CETAktuelt

MiR-robotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri26.11.2020 15:32:06 CETNyhed

Whirlpool erstatter gaffeltrucks med danske robotter16.6.2020 05:30:00 CESTAktuelt

Transport af låger til tørretumblere foregår nu hurtigere, sikrere og mere rentabelt på Whirlpools fabrik i Polen. Før kørte en bemandet gaffeltruck mellem to afdelinger med komponenterne. Nu samarbejder tre autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots om at køre i rutefart til montageafdelingen, så lågerne altid er fremme i tide. Erfaringerne Marimed automatisering af den interne transport har vist sig at være så gode, at verdens største producent af hvidevarer nu udbreder den til flere af sine fabrikker i Europa.