MiR og Telenor indgår samarbejde: Nu kan virksomheder koble robotter direkte på mobilnetværket

I dag annoncerer den danske robotvirksomhed MiR og teleselskabet Telenor et nyt samarbejde om en løsning, der lader robotter kommunikere via private 4G-forbindelser i stedet for via Wi-Fi. Ved at gøre brug af Telenors mobilnetværk får kunderne adgang til hurtig installation og dækning uden at opsætte nye Wi-Fi-antenner. Med brugen af private netværk bliver robotternes kommunikation desuden sendt gennem en sikret datatunnel, som er helt adskilt fra virksomhedens øvrige trafik.

I dag annoncerer den danske robotvirksomhed MiR og teleselskabet Telenor et nyt samarbejde om en løsning, der lader robotter kommunikere via private 4G-forbindelser på Telenors makro-mobilnetværk i stedet for Wi-Fi.

MiR har gennem de seneste måneder udviklet og testet løsningen i tæt samarbejde med Telenor og en forhandler. Det er foregået på lageret hos en transportvirksomhed, hvor MiR1350-robotter koblet på et privat 4G-netværk gennem en periode har transporteret paller med gode resultater.

Helt konkret betyder samarbejdet, at MiR-kunder fremover får mulighed for at forbinde og overvåge deres robotter via en privat 4G-forbindelse via Telenors makro-netværk. Ved at gøre brug af Telenors mobilnetværk får kunderne adgang til hurtig installation og dækning uden at opsætte nye Wi-Fi-antenner. Med brugen af private netværk bliver robotternes kommunikation desuden sendt gennem en sikret datatunnel, som er helt adskilt fra virksomhedens øvrige trafik.

Stor efterspørgsel

I første omgang åbnes der nu op for, at andre industrielle slutkunder i Danmark kan få adgang til løsningen via MiR’s distributørnetværk. På lidt længere sigt bliver løsningen også tilgængelig for MiRs mange kunder i resten af Europa, hvor Telenor hjælper med at sikre forbindelserne for et tilsvarende setup hos MiRs europæiske partnere.

”Vi oplever en kraftigt stigende interesse for mobile netværksforbindelser hos vores kunder. 5G er meget hypet, men 5G til industrielt brug er stadig ikke fuldt udviklet til at realisere potentialet i en produktion baseret på Internet of Things og principperne i en Industri 4.0-produktion. Men 4G er her for længst, og takket været samarbejdet med Telenor kan 4G nemt og hurtigt integreres i vores robotter. Det forbedrer robotternes performance, og det minimerer risikoen for, at robotterne mister forbindelsen. Det er en løsning, rigtig mange kunder har efterspurgt,” fortæller Søren E. Nielsen, CEO i Mobile Industrial Robots, som tilføjer, at den nye løsning er meget simpel at opgradere til 5G, når tiden er inde til det.

Telenor har netop etableret private netværk som et selvstændigt forretningsområde i sin erhvervsdivision. Partnerskabet med MiR er det første konkrete initiativ i den satsning, som Telenor har store forventninger til:

”Med private netværk får kunderne en lang række fordele i form af en mere sikker og stabil forbindelse med minimal responstid, som er nemt at gå til. Derfor ser vi også et stort forretningspotentiale i samarbejdet med MiR, som med sin skalerbarhed har alle ingredienserne til at udvikle sig til et væksteventyr inden for få år,” siger Mikkel Kruse, erhvervsdirektør i Telenor.

MiR og Telenors pakke til virksomhederne består af et modem til hver mobil robot samt en komplet installationsguide. Hertil kommer opsætning og drift af netværk som håndteres af Telenor og partnere. Løsningen forhandles og installeres af MiRs distributører.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Sådan kan MiR-robotter optimere arbejdsgange og gennemløbstid i en produktion.Videokanal

Mobile Industrial Robots: Group Marketing Manager Denise Innocenti: +45 20307447, din@mir-robots.com

Telenor: Kommunikationsrådgiver Mark Rossil: +45 60507808, mlro@telenor.dk

MiR500-robotten undgår og reagerer nemt på forhindringer og kræver ikke lange og tidskrævende konfigurationer, hvilket gør den nem at betjene.Takket være det kort over området, der er skabt af robotten, og den indbyggede avancerede software, er autonome mobile robotter i stand til dynamisk at navigere og vælge den mest bekvemme rute før kørsel- alt uden menneskelig hjælp.

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com.