Ministerium vil se nærmere på landdistriktsfilter

Erhvervsminister Brian Mikkelsen lover i et svar til Folketinget, at man vil se nærmere på, hvordan lovforslags konsekvenser for landdistrikter kan vurderes.

Regeringen overvejer et landdistriktsfilter. Det glæder Landdistrikternes Fællesråd.

Landdistrikternes Fællesråd håber, at regeringen vil indføre et landdistriktsfilter, så lovforslag i Folketinget i fremtiden skal vurderes i forhold til de konsekvenser, de måtte have på udviklingen uden for de største byer. 28 borgmestre bakker op om rådets forslag.

Også nuværende statsminister Lars Løkke Rasmussen udtalte før valget på forsiden af Fyens Stiftstidende, at et landdistriktsfilter er en god idé. Folketingsmedlem Troels Ravn (S) stillede på den baggrund et såkaldt §-20 spørgsmål, hvor han bad statsministeren bekræfte sine udtalelser, men det kom der ikke svar på. Spørgsmålet endte i stedet på erhvervsminister Brian Mikkelsens bord.

- Justitsministeriet er aktuelt ved at revidere Vejledning om lovkvalitet fra 2005. I den forbindelse overvejes det, hvordan der sikres en fyldestgørende vurdering af lovforslags konsekvenser, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen i et svar til Folketinget.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard håber, at regeringen vil bakke op om et landdistriktsfilter.

- Jeg er glad for, at erhvervsminister Brian Mikkelsen i et svar til Folketinget fortæller, at Justitsministeriet er i gang med at se nærmere på, hvordan man kan foretage konsekvensanalyser af lovforslag, siger han og fortsætter:

- Vi mangler imidlertid stadig svar på, om statsminister Lars Løkke Rasmussen står ved sin opbakning til et landdistriktsfilter, som han gav udtryk for før valget, men jeg håber, at det skyldes, at regeringen er ved at se på en model, der tager højde for de konsekvenser, lovforslag kan have på landdistrikterne.

Landdistrikternes Fællesråds kampagne for et landdistriktsfilter fik kort før årsskiftet SF til at genfremsætte sit beslutningsforslag om konsekvensanalyse af lovforslags virkninger på udvikling i landdistrikter og yderområder og på øer. Forslaget skal førstebehandles i folketingssalen inden længe.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk