Minister: stenlager kan inspirere hele verden

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har i dag indviet stenlager ved Risø.
Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers trykker på knappen og starter stenlageret.

”Den verden vi holder så meget af, vil ikke forblive den samme uden løsninger som denne”. Det sagde uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers, da han indviede det testanlæg, som SEAS-NVE og DTU har opført sammen med partnere ved Risø.

Anlægget skal bruges til at dokumentere stenlagres potentiale for at lagre energi og dermed løse en gordisk knude i den grønne omstilling – hvordan vi gemmer produktion fra vind og sol til perioder med stor efterspørgsel og lille produktion.

Og der er i høj grad brug for handling, understregede ministeren:

”De sidste 4 år har været de varmeste i mands minde, og det bekymrer mig. Jeg er gået ind i politik for at skabe forandring, og det kan lykkes med projekter som dette. Her har universiteter, erhverv og energiselskaber gået sammen. Der er tale om iværksætteri i høj klasse, og løsningen har potentiale langt ud over Danmarks grænser”.

I den nye lagringsenhed på Risø opvarmes småsten til 600 grader med overskydende strøm fra blandt andet vindmøller og solceller. Når efterspørgslen så stiger, bliver varmen ført ud af stenlagret til en generator, som skaber strøm. Restvarmen bliver sendt ud til lokale boliger gennem fjernvarmenettet.

”Vi er gode til at være pionerer i Danmark, og vi har været mange om at realisere ideen om et stenlager. Som energiselskab har vi pligten og evnen til at bidrage til den grønne omstilling. Det gør vi blandt andet via dette projekt, og nu står vi over for en meget spændende periode”, siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE.

Han fortæller supplerende, at projektdeltagerne i løbet af det næste halve års tid skal analysere en stor mængde målinger, før man beslutter sig for, hvilken retning projektet skal udvikle sig. I stor skala vil stenlagre kunne forsyne Danmark med el til flere dages forbrug.

Partnere - et stærkt hold

Partnere i projektet er: SEAS-NVE, DTU, Aarhus Universitet, Dansk Energi, Energinet.dk, EUDP (der har støttet projektet med forskningsmidler) og Rockwool. Niras har bidraget til arbejdet med at konstruere anlægget, der står på Risø.

Morten Kidal
Pressechef
mkl@seas-nve.dk

SEAS-NVE er en andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores kunder og andelshaveres interesser, når vi skaber energi til, at du kan leve livet. Vi ønsker at gøre energi til mere end blot en leverance – at være din bedste forbindelse i den grønne omstilling og brugervenlige digitalisering. Det er dig, vi arbejder for, når vi tilbyder lynhurtigt internet og sikrer, at der altid er strøm i kontakten og lys på gaden, og når vi servicerer landets geografisk længste elnet. Og det er for at skabe værdi for dig, at vi lagrer energi fra vindmøller til fremtiden og skaber energirigtige løsninger i hverdagen. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.