Minister lover at lukke dagpengehul

Weekendarbejde kan på grund af et hul i dagpengelovgivningen føre til tab af dagpenge. Men en sag om tjener Hanne Andersen fra Allinge, der på grund af weekendarbejde mistede flere tusinde kroner i dagpenge, får nu beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) til at love at rette op på den skævhed. Det sker efter, at Hanne Andersen og hendes a-kasse Ase har opfordret ministeren til at ændre reglerne.

Mindst en gang om måneden arbejder op mod en million danskere i weekenden.

”Men de skæve arbejdstider kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for eksempelvis timelønnede forsikrede, hvis de som Hanne Andersen mister jobbet midt på måneden,” pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase.

Tidligere har Troels Lund Poulsen på en henvendelse fra Hanne Andersen afvist, at der var et problem.

Men efter at a-kassen Ases administrerende direktør, Karsten Mølgaard Jensen, har efterlyst, at ledige med weekendarbejde og skæve arbejdsdage får samme behandling i dagpengesystemet som ledige, der udelukkende er beskæftiget på hverdage, er Troels Lund Poulsen nu parat til at ændre reglerne.

”Det forekommer omsonst at straffe folk for at være fleksible og arbejde, når der er mest brug for dem. Udviklingen går mod et mere fleksibelt arbejdsmarked, hvor stadig flere har weekendarbejde og flydende arbejdstider. Normalen er ikke længere et traditionelt mandag-fredag-job, og det bør også afspejles i dagpengesystemet,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

I et brev til Hanne Andersen beklager Troels Lund Poulsen sit tidligere svar og erklærer sig enig i, at de nuværende regler ikke er fair og desuden spiller dårligt sammen med det moderne arbejdsmarked.

”Jeg vil nu sammen med aftalepartierne bag dagpengereformen se på, hvordan vi kan forbedre reglerne, så man ikke bliver straffet urimeligt hårdt for at arbejde i weekender i stedet for hverdage i den måned, hvor man bliver ledig,” skriver beskæftigelsesministeren.

Fuldtidsforsikrede ledige har som udgangspunkt ret til 160,33 timers dagpenge om måneden. Det er nemt at administrere ved opsigelser til den 1. i måneden. Problemet opstår for ledige, der har mistet jobbet i løbet af måneden. Udbetalte løntimer skal nemlig modregnes, og reglerne er indrettet sådan, at det som udgangspunkt antages, at du arbejder fra mandag til fredag i nøjagtigt 7,4 timer om dagen.

”Så selv om du faktisk har arbejdet i weekenden, tæller dine fridage i løbet af ugen, som om du ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet, fordi du ikke har været tilmeldt jobcentret. I det konkrete tilfælde kom det til at koste Hanne Andersen godt 3600 kroner,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

De nye toner fra beskæftigelsesministeren glæder derfor Karsten Mølgaard Jensen.

”På baggrund af sagen og de mange danskere med weekendarbejde, som potentielt er i risiko for at blive ramt af dette dagpengehul, er det godt, at beskæftigelsesministeren nu får rettet op på forskelsbehandlingen. Ingen skal straffes, fordi de har haft arbejde i weekenden eller på skæve tider i dagene op til deres ledighedsperiode,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Også Hanne Andersen er godt tilfreds med Troels Lund Poulsens seneste udmelding.

”Jeg håber, at det lykkes at få stoppet uretfærdigheden. Det kan ikke være rigtigt, at man skal straffes økonomisk, blot fordi man har arbejdet i weekenden og bliver ledig på et skævt tidspunkt på måneden. Selv får jeg ikke noget økonomisk ud af det, men for mig er det blevet en principsag. Nu vil jeg holde ministeren fast på løftet,” siger Hanne Andersen.

Faktaboks

Den 1. juli 2017 trådte den nye dagpengereform i kraft

• Som fuldtidsforsikret medlem har du ved ledighed som udgangspunkt ret til 160,33 timers dagpenge for en hel kalendermåned
  • Den maksimale dagpengesats er 18.866 kroner per måned svarende til 117,67 i timen.
  • Alle udbetalte løntimer i en kalendermåned skal modregnes i de 160,33 timers dagpenge
  • På de mandage-fredage i en kalender, hvor et medlem ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet, skal der ske en såkaldt ”teknisk belægning”
  • Det betyder, at der skal modregnes 7,40 timer per dag ved eksempelvis sygdom, ferie eller manglende tilmelding til jobnet.

Ase: Øget revisionspligt en fuser7.12.2018 13:53:18 CETPressemeddelelse

Regningen for oprydningen i SKAT efter års kaos og nedskæringer må aldrig ende hos landets mindste virksomheder. Det fastslår Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende. Meldingen kommer efter, at en uvildig evaluering af fuld revisionspligt ikke viser nogen effekt i forhold til virksomheder, der har fået en mindre omfattende revision af regnskabet.

Tvivlsomme ministeranklager mod små virksomheder for skattesnyd26.10.2018 10:58:46 CESTPressemeddelelse

I stedet for at drive klapjagt på små og mellemstore virksomheder bør skatteminister Karsten Lauritzen (V) forenkle skattereglerne og lempe revisionspligten yderligere, så dansk erhvervsliv får samme vilkår som konkurrenter i de andre EU-lande. Sådan lyder opfordringen fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største a-kasse for små selvstændige erhvervsdrivende, og medlem af Virksomhedsforum for virksomhedsrettet regelforenkling.

Ase: A-kasserne kan løse en langt større opgave23.8.2018 12:13:50 CESTPressemeddelelse

Aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats er et skridt i den rigtige retning, fordi en række oplagte administrative uhensigtsmæssigheder fjernes, de ledige får større frihed og flere digitale løsninger introduceres. Men de lediges ønske om, at et større ansvar overgår til a-kasserne, risikerer reelt at ende i en blindgyde de næste fire år. Det vurderer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i a-kassen Ase.