Minister besøger unge i Fakta

På job med ministeren: Peter Hummelgaard besøger unge i fritidsjob i Fakta Ølstykke 23. november

Det er godt for unge at have et fritidsjob. Forskning viser, at unge med et fritidsjob får bedre karakterer, har mindre fravær og kommer hurtigere i gang med en ungdomsuddannelse. Alt det får beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard et førstehåndsindblik i, når han mandag den 23. november besøger den landsdækkende indsats Coop Crew i Fakta Ølstykke.

At tjene sine egne penge, være en del af et fællesskab og at have følelsen af at være god til noget er faktorer, som de unge deltagere i Coop Crew fremhæver, når de har været igennem et seks ugers træningsforløb i Fakta. I Coop Crew deltager udsatte unge i et træningsforløb i en lokal Fakta-butik, hvor de får træning og kompetencer til at arbejde i en detailbutik. Træningen er med til at ruste de unge til at komme ud på arbejdsmarkedet og give dem lyst til at uddanne sig, fortæller programleder for Coop Crew Hanne Kirk:

- De ekstra timer, der bliver lagt i de unges fritid, giver dem struktur, større selvværd og en følelse af ansvar. Flere af de unge får øjnene op for, at mange af de kompetencer, de har lært i skolen, rent faktisk kan bruges på arbejdsmarkedet og dermed kan de se værdien af at tage sig en ungdomsuddannelse. Vi glæder os til at vise ministeren, hvordan et projekt som Coop Crew kan løfte en særlig gruppe unge hen mod uddannelse og job.

I Coop ser de også stor værdi i at være med til at klæde de unge på med kompetencer og selvtillid, der skal give de unge bedre mulighed for at få et fritidsjob:

- I Coop vil vi gerne vise social ansvarlighed i praksis. Der er masser af evidens for, at unge med fritidsjob klarer sig bedre senere hen i livet, og med Coop Crew kan vi være med til at give en hånd i ryggen til unge, som kan forbedre deres fremtidsmuligheder. Derudover har vi selv behov for dygtige unge som medarbejdere i fremtiden, og der vil vi gerne bruge Coop Crew som en del af vores rekrutteringsværktøjer. Derfor glæder vi os også til en dialog med ministeren om værdien af at få flere unge i fritidsjob, fortæller HR-chef i Coop, Jens Romundstad.

Borgmester i Egedal Kommune Karsten Søndergaard er stolt af at være en del af projektet, der giver de unge perspektiv og selvtillid:

- I Egedal har vi en ambition om, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse. Det styrker vores erhvervsliv, det styrker økonomien, men vigtigst af alt har det afgørende betydning for, at vores unge mennesker får et perspektiv i livet. Derfor er jeg også rigtig stolt af det kæmpe arbejde som Ung Egedal sammen med distriktsskolerne og uddannelsesvejlederne, har kastet i projektet. Et fritidsjob er første skridt til at lære vores unge at tage et ansvar, skabe sig en identitet og få en større selvtillid omkring, hvad de kan på en arbejdsplads.

Når ministeren kommer på besøg i Fakta Ølstykke vil han få et praksisindblik i ét af projektets lokale forløb samt mulighed for at få en snak med de unge og høre om deres erfaringer og udbytte af forløbet. Efter mødet med de unge i butikken, er ministeren inviteret til dialog med repræsentanter fra Coop, Ungdomsskoleforeningen og Egedal Kommune. Pressen er velkommen til at deltage i besøget under hensyn til gældende retningslinjer i forbindelse med Covid-19.

Om Coop Crew Coop Crew er et landsdækkende projekt i Ungdomsskoleforeningen i samarbejde med udvalgte ungdomsskoler og Fakta og Coop, der skal hjælpe udsatte unge til at få et fritidsjob. Projektet er et seksårigt udrulningskoncept, der løber fra 2019-2025 i hele landet. Projektet har en bevilling fra Den A.P. Møllerske Støttefond på 27,6 mio. kr. i ryggen og skal sikre unge i 9. og 10. klasse en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet og derigennem et større skoleengagement. I alt vil 3700 unge i 25 kommuner blive en del af projektet. I projektet deltager de unge i et træningsforløb på seks uger med seks moduler, hvor de bliver trænet i grundviden om at arbejde i butik, og hvilke kompetencer det kræver. Denne grundviden gør, at de efter endt træningsforløb eksempelvis kan gå ud og bestride et fritidsjob som servicemedarbejder, blive elev i en detailbutik som Fakta eller få et fritidsjob i en anden branche. Derudover får de unge værktøjer og træning i jobsøgning, som de kan bruge efter endt forløb.

Kontaktperson Programleder for Coop Crew, Hanne Kirk tlf. 21 47 11 49

Coop går i samarbejde med TV 2 om årets julekalender14.11.2020 04:00:00 CETPressemeddelelse

TV 2 og Coop har indgået et eksklusivt samarbejde om årets julekalender for børn. Det indebærer, at der er udviklet samlealbum og samlekort, som allerede nu kan fås i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Kortene, som man får når man handler i butikkerne, kan indsættes i samlealbummet, som indeholder uddybende historier om de forskellige karakterer og steder i ”Juleønsket”. Der er også små opgaver og gåder og opskrifter fra Coops mad- og undervisningsprojekt Go Cook. Så der er kort sagt stof til god underholdning i julemåneden. Årets julekalender er ”Juleønsket”, der er en genudsendelse fra 2015, og det har været en af TV 2s mest populære julekalendere. Yderligere information: Projektleder Tanja La Cour, 28 30 28 06 Tanja.la.cour@coop.dk Læs mere om albummet og kortene på www.coop.dk/juleoensket

Coop er igen begyndt at købe ejendomme: Investerer over 1,5 mia. på to år12.11.2020 10:28:09 CETPressemeddelelse