Der Nordschleswiger

Mindretalsavis bliver digital

Det tyske mindretals dagblad Der Nordschleswiger bliver digital fra og med 3. februar
Foto: Karin Riggelsen, Der Nordschleswiger

Det bliver en usædvanlig mærkedag, når det tyske mindretals dagblad i Sønderjylland, Der Nordschleswiger, tirsdag den 2. februar fylder 75 år. Det bliver nemlig samtidig dagen, hvor dagbladet indstilles og mindretallets mediehus overgår til primært at være digitalt.

Der Nordschleswiger opstod som ugeavis den 2. februar 1946 – i øvrigt som den første frie, demokratiske tyske avis i Vesteuropa. I december 1951 blev mindretallets avis et dagblad, et af de mindste i landet. På toppen havde Der Nordschleswiger over 4.000 abonnenter – i dag er der kun omkring 1.100 der holder papiravisen.

- Det har givet det tyske mindretal to problemstillinger: På den ene side mangler vi kritisk masse i forhold til trykomkostningerne, der er blevet forholdsvis dyre. Dernæst har mindretallet det problem, at det ikke længere formår at nå ud til alle dets medlemmer. Især de yngre generationer læser ikke længere avis og det gælder altså også i mindretallet, forklarer chefredaktør Gwyn Nissen.

Han overtog 2013 efter Der Nordschleswigers mangeårige chefredaktør Siegfried Matlok og blev blandt andet ansat med henblik på at sikre en øget digitalisering af mediet. I den forbindelse udkommer dagbladet Der Nordschleswiger 2. februar for sidste gang.

- Vi kommer ligesom læserne til at savne den trykte papiravis hver dag. Der er mange, der har arbejdet på avisen i flere årtier, så selvfølgelig identificerer medarbejderne sig med avisen. Men vi ser også digitaliseringen som en chance for at nå længere ud end nogen sinde før. Det ser vi allerede nu ganske tydligt på den voksende læserskare på vores digitale medier, siger chefredaktøren.

Større synlighed

Der er i dag et dagligt besøgstal på 7.000 til 8.000 besøgende på Der Nordschleswigers hjemmeside. Ved særlige begivenheder er besøgstallet op mod 25.000 til 30.000. Dertil kommer en endnu større rækkevide på de sociale platforme.

- I mindretallet har der været en del diskussion om, hvorvidt vi ville miste synlighed, når dagbladet nedlægges, men jeg kan konstatere, at synligheden aldrig har været større end i dag, hvor vi er digitale. Og det gælder i såvel mindretals- og flertalsbefolkningen samt både nord og syd for grænsen, sige chefredaktøren.

Der Nordschleswiger har gennem fire år fået godt to millioner kroner årligt fra det danske kulturministerium til omstillingen.

- Vi har været gennem en lang omstillingsfase, så vi glæder os altså også til at kunne koncentrere os næsten 100 procent på vores digitale fremtid, som vi ser et stort potentiale i, siger Gwyn Nissen.

Overgang med 14-dages avis

I en endnu ikke nærmere defineret overgangstid udkommer Der Nordschleswiger med en 14 dages opsamlingsavis til ikke-digitale medlemmer af det tyske mindretal. Den avis skal i øvrigt trykkes hos det danske mindretals avis, Flensborg Avis, syd for grænsen.

- Men der skal ikke herske tvivl om, at vi satser helhjertet på digitaliseringen. Det er det, der giver mest mening i fremtiden, forklarer chefredaktøren, der betegner Der Nordschleswigers situation som privilegeret, idet mediet ikke har skullet opfinde en forretningsmodel.

Der Nordschleswiger finansieres af midler fra Tyskland samt danske mediestøtte, og nyhederne til mindretallets medlemmer – og andre, der ønsker at læse med – er gratis.

- Så når vi satser udelukkende digitalt, kan det selvfølgelig kun lade sig gøre, fordi vi netop får disse tilskud. For os og et tyske mindretal handler det om, at vi når så langt ud med vores nyheder som muligt og derfor har vi valgt gratis-modellen, siger Gwyn Nissen.

Fakta – Der Nordschleswiger

• Der Nordschleswiger skriver primært om det tyske mindretal i Sønderjylland, og dækker desuden landsdelen med redaktioner i Aabenraa (hovedsæde), Haderslev, Sønderborg, Tønder og Tinglev. I de tre førstnævnte byer deler Der Nordschleswiger lokaler med Jysk Fynske Medier.
  • Der Nordschleswiger vil ved overgangen til digitalt medie være arbejdsplads for godt 30 medarbejdere.
  • Udover nyheder på nordschleswiger.dk og mediets apps, leverer Der Nordschleswiger dagligt to korte nyhedsudsendelser på tysk til radioen Skala.fm, ligesom mediet står bag undervisningsportalen grenzgenial.dk, der producerer undervisningsmateriale til tysk-undervisningen på danske skoler (projektet er finansieret af kulturministeriet)

Fakta – det tyske mindretal

• Det tyske mindretal i Sønderjylland tæller et sted mellem 12.-15.000 medlemmer. Mindretallet opstod efter genforeningen 1920, hvorved tysksindede borgere blev en del af Danmark.
  • Det tyske mindretal har foruden mediehuset Der Nordschleswiger i alt 15 skoler (herunder en efterskole og et af landets højest rankede gymnasier), 20 børnehaver, biblioteker, idrætsforeninger, roklubber, et museum, en sportshal, en landboforening samt sociale og kulturelle aktiviteter.
  • Samlet har det tyske mindretal under dets paraplyorganisation Bund Deutscher Nordschleswiger, en “omsætning” på 360 millioner kroner, hvoraf cirka en fjerdedel finansieres fra Tyskland og tre fjerdedele fra Danmark (primært skoler og børnehaver)

Kontakter

For yderligere oplysninger eller aftaler om interview kontakt venligst (gerne i god tid, da selve dagene omkring jubilæet allerede nu er booket op):
Gwyn Nissen, gn@nordschleswiger.dk, tel. 20604564

Information om Der Nordschleswiger