Mindeord fra 3Fs formand

"Anker brugte sit liv på at gøre livet bedre for andre - med et hjerte, der bankede for den lille mand og hans familie," siger Per Christensen bl.a. om afdøde Anker Jørgensen.

I anledning af, at fhv. statsminister og fagforeningsformand Anker Jørgensen er gået bort, udtaler 3Fs formand Christensen:

"Det er en af arbejderbevægelsens største, der i dag er gået bort. I dansk fagbevægelse og ikke mindst hos 3F, kan Ankers betydning ikke undervurderes. Som formand for Dansk Arbejdsmands- og Specialarbejderforbund var han en fremsynet og stærk faglig leder. Han havde store visioner og et hjerte, der bankede for den lille mand og hans familie.

Anker var samtidig  som person en beskeden mand, der mødte sine medmennesker med respekt og interesse. Han gjorde ikke meget stads af sin egen person. Men han gjorde så uendeligt meget for fagbevægelsens medlemmer og i 3F skylder vi Anker meget. Anker var om nogen uegennyttig og idealistisk.

Han var som politiker, som fagforeningsmand og som menneske af en særlig støbning. Et mennesker, der brugte sit liv på at gøre livet bedre for andre. Fra han som ung modstandsmand valgte at deltage i kampen mod nazismen  til han som forbundsformand og statsminister valgte  kampen for et Danmark med plads til alle. Anker efterlod sig i den grad spor. I dag bøjer vi hovedet i taknemmelighed og siger: Tak, tillidsmand!"