Mindeord fra 3Fs formand

"Anker brugte sit liv på at gøre livet bedre for andre - med et hjerte, der bankede for den lille mand og hans familie," siger Per Christensen bl.a. om afdøde Anker Jørgensen.

I anledning af, at fhv. statsminister og fagforeningsformand Anker Jørgensen er gået bort, udtaler 3Fs formand Christensen:

"Det er en af arbejderbevægelsens største, der i dag er gået bort. I dansk fagbevægelse og ikke mindst hos 3F, kan Ankers betydning ikke undervurderes. Som formand for Dansk Arbejdsmands- og Specialarbejderforbund var han en fremsynet og stærk faglig leder. Han havde store visioner og et hjerte, der bankede for den lille mand og hans familie.

Anker var samtidig  som person en beskeden mand, der mødte sine medmennesker med respekt og interesse. Han gjorde ikke meget stads af sin egen person. Men han gjorde så uendeligt meget for fagbevægelsens medlemmer og i 3F skylder vi Anker meget. Anker var om nogen uegennyttig og idealistisk.

Han var som politiker, som fagforeningsmand og som menneske af en særlig støbning. Et mennesker, der brugte sit liv på at gøre livet bedre for andre. Fra han som ung modstandsmand valgte at deltage i kampen mod nazismen  til han som forbundsformand og statsminister valgte  kampen for et Danmark med plads til alle. Anker efterlod sig i den grad spor. I dag bøjer vi hovedet i taknemmelighed og siger: Tak, tillidsmand!"

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse

Organisationerne bag samarbejdet ”#VærdigReform” hilser lovændringerne om ressourceforløb og førtidspension velkommen. Vi er dog bekymret for, hvorvidt lovændringen vil have den ønskede effekt, selv inden for det begrænsede område den er tiltænkt. Vi vælger derfor at tro på, men også at teste vores folkevalgte, Kammeradvokaten og Ankestyrelsen, når de siger, at ændringerne vil få den ønskede betydning. Vi vil derfor gerne hjælpe alle borgere med et forslag til en tekst, man kan sende til sin sagsbehandler i jobcentret efter den 1. juni: ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.” Lo

3F: Ris og ros til regeringens beskæftigelsesudspil29.5.2018 18:37pressemeddelelse

Regeringen har i dag fremlagt en række forslag, der skal sikre kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark. - 3F er helt enige med regeringen i, at det er helt afgørende for dansk økonomi, at der er tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft i hele landet. Vores udgangspunkt er, at det sker bedst gennem uddannelse og opkvalificering af de ledige, og derfor er det positivt, at regeringens udspil indeholder en række indrømmelser på uddannelsesindsatsen over for de ledige, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han understreger imidlertid, at alle regeringens intentioner kan vise sig at være skønne spildte kræfter, hvis ikke kommunerne i højere grad begynder at tænke i investeringer i de ledige i stedet for at tænke i kortsigtede løsninger. - Vi kan af statistikkerne se, at der i kommunerne er massive forskelle på, hvor mange 3F’ere der bliver tilbudt ordinær uddannelse i forbindelse med deres aktivering. Og det på trods af, at ordinær uddannelse er et af det mest effektive aktiveringsr