Millionkampagne skal styrke købmændene
Købmænd er en mangelvare, og mange steder i landet er der problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed.
Derfor indleder landets næsten tusind købmænd i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, nu en stor kampagne, der skal løfte købmændenes image og medvirke til, at antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen bliver større.
Kampagnen kører i to spor: Et image-spor, der skal løfte dagligvarehandlens anseelse, jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor handler direkte om rekruttering og skal øge antallet af personer, der her lyst til at vælge en karriere i branchen.
Kampagnen under overskrifter som ”Det handler om mere end at handle ind” indledes i dag med helsidesannoncer i dagblade og ugeaviser, biografreklamer og indslag på de sociale medier som Facebook, LindedIn, Tik-Tok, YouTube og Instagram. I forbindelse med kampagnen er der også produceret en hjemmeside: www.dinlokalekøbmand.nu, som kan guide de unge videre til de enkelte kæder og deres job og karrieremuligheder.
”Vi savner nye købmænd og har – ligesom alle andre – mange steder i landet problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed. Derfor gør vi nu en ekstraordinær indsats for, at ”lagkagen” – antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen – bliver større. Og så vil vi selvfølgelig gerne have det største stykke, fordi vi i købmændenes verden har en kombination af selvstændighed, lokalt engagement og indtjeningspotentiale, som ingen andre kan byde på”, siger John Wagner, adm. direktør for DSK.
”Og så er vi så inderligt trætte af politikere, der med statsministeren i spidsen har talt job i dagligvarehandlen ned. Det er job, som man ikke bare skal tage af nød, fordi man ikke kan få noget andet. Det er job, der de seneste to år har vist sig som en del af den samfundskritiske infrastruktur. Det er hverdagens helte. Det er faktisk rigtigt gode stillinger, hvor man i købmændenes verden kan gøre hurtig karriere fra flaskedreng til købmand, hvis man gør en ekstra indsats, kan samarbejde med kolleger og lide at tale med kunderne. Vi kan ikke alle blive stjernekokke eller influencers, men mange kan få en rigtig fed tilværelse som købmand eller ledende medarbejder i vores butikker.”
Bag kampagnen står alle dagligvarekæderne i DSK: REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris. Købmændenes finansieringsinstitut, KFI Erhvervsdrivende Fond, har støttet kampagnen med et millionbeløb.
Nøgleord
Kontakter
John WagnerAdm. direktør
Tlf:+45 2023 2616jw@dsk.dkNiels Tønning RasmussenKommunikationsmedarbejder
Tlf:+45 2214 8040ntr@dsk.dkVedhæftede filer
Links
Information om DSK - De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Nu bliver det muligt at afvise 1000-kronesedler14.3.2024 12:54:18 CET | Pressemeddelelse
De Samvirkende Købmænd hilser regeringens udspil om at gøre det muligt for butikkerne at afvise 1000 kronesedler ved små køb velkommen.
Den fysiske dagligvarebutik hitter hos danskerne13.2.2024 08:41:29 CET | Pressemeddelelse
En befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd viser, at ni ud ti danskere foretrækker den lokale købmand frem for en digital dagligvarehandel.
Konsekvent kurs over for butikstyveri1.2.2024 13:38:25 CET | Pressemeddelelse
Sådan lyder dagens udspil fra justitsminister Peter Hummelgaard. Udspillet bliver mødt med tilfredshed og stor optimisme fra De Samvirkende Købmænd (DSK), der over en lang periode har fulgt udviklingen og gjort opmærksom på det stigende problem med butikstyverier.
Butikstyverier sætter ny rekord!25.1.2024 11:24:04 CET | Pressemeddelelse
Butikstyverierne fortsætter med at stige, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik, der netop er udkommet, og som er på det højeste niveau i over 20 år.
Korrektion - Danskerne: Momsen på fødevarer skal ned24.1.2024 10:18:47 CET | Pressemeddelelse
Debatten ruller om differentieret moms på fødevarer og ifølge undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd, svarer 84 pct. af de adspurgte, at de støtter en reduceret momssats for frugt og grønt, mens hele 73 pct. ønsker en lavere momssats på fødevarer generelt. Vi har rettet et "og" til et "elle" i det sidste citat - beklager fejlen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum