Millionkampagne skal styrke købmændene
Købmænd er en mangelvare, og mange steder i landet er der problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed.
Derfor indleder landets næsten tusind købmænd i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, nu en stor kampagne, der skal løfte købmændenes image og medvirke til, at antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen bliver større.
Kampagnen kører i to spor: Et image-spor, der skal løfte dagligvarehandlens anseelse, jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor handler direkte om rekruttering og skal øge antallet af personer, der her lyst til at vælge en karriere i branchen.
Kampagnen under overskrifter som ”Det handler om mere end at handle ind” indledes i dag med helsidesannoncer i dagblade og ugeaviser, biografreklamer og indslag på de sociale medier som Facebook, LindedIn, Tik-Tok, YouTube og Instagram. I forbindelse med kampagnen er der også produceret en hjemmeside: www.dinlokalekøbmand.nu, som kan guide de unge videre til de enkelte kæder og deres job og karrieremuligheder.
”Vi savner nye købmænd og har – ligesom alle andre – mange steder i landet problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed. Derfor gør vi nu en ekstraordinær indsats for, at ”lagkagen” – antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen – bliver større. Og så vil vi selvfølgelig gerne have det største stykke, fordi vi i købmændenes verden har en kombination af selvstændighed, lokalt engagement og indtjeningspotentiale, som ingen andre kan byde på”, siger John Wagner, adm. direktør for DSK.
”Og så er vi så inderligt trætte af politikere, der med statsministeren i spidsen har talt job i dagligvarehandlen ned. Det er job, som man ikke bare skal tage af nød, fordi man ikke kan få noget andet. Det er job, der de seneste to år har vist sig som en del af den samfundskritiske infrastruktur. Det er hverdagens helte. Det er faktisk rigtigt gode stillinger, hvor man i købmændenes verden kan gøre hurtig karriere fra flaskedreng til købmand, hvis man gør en ekstra indsats, kan samarbejde med kolleger og lide at tale med kunderne. Vi kan ikke alle blive stjernekokke eller influencers, men mange kan få en rigtig fed tilværelse som købmand eller ledende medarbejder i vores butikker.”
Bag kampagnen står alle dagligvarekæderne i DSK: REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris. Købmændenes finansieringsinstitut, KFI Erhvervsdrivende Fond, har støttet kampagnen med et millionbeløb.
Nøgleord
Kontakter
John WagnerAdm. direktør
Tlf:+45 2023 2616jw@dsk.dkNiels Tønning RasmussenKommunikationsmedarbejder
Tlf:+45 2214 8040ntr@dsk.dkVedhæftede filer
Links
Information om DSK - De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Aftale om Dankort er et vigtigt skridt for billige betalinger i Danmark26.6.2025 14:20:09 CEST | Pressemeddelelse
De Samvirkende Købmænd (DSK) glæder sig over den politiske aftale om Dankortets fremtid, som netop er blevet indgået mellem regeringen og en bred kreds af Folketingets partier.
Milliardhandel over grænsen dræner dansk økonomi20.6.2025 12:40:52 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes grænsehandel med dagligvarer når nye højder. Ifølge De Samvirkende Købmænds (DSK) seneste analyser beløb grænsehandlen med dagligvarer sig i 2024 til mere end 9 mia. kroner. Det svarer til et omfattende økonomisk tab for Danmark – både i mistede skatteindtægter og tabte arbejdspladser.
Grænsehandlen buldrer frem: Danskernes indkøb i udlandet vokser markant11.6.2025 07:23:31 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Norstat viser, at næsten to ud af tre danskere (64 pct.) har købt dagligvarer i Tyskland det seneste år, mens mere end hver tredje (36 pct.) har lagt vejen forbi Sverige for at fylde bagagerummet. Det er en markant stigning i forhold til 2024 – og det lægger pres på både danske butikker og statens skatteindtægter.
Bureaukrati koster dagligvarebutikker over 1,3 milliarder kroner årligt2.6.2025 09:53:45 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse viser, at dagligvarehandlen i Danmark hvert år bruger mere end 1,3 milliarder kroner på bureaukrati. Nogle af de penge kunne være brugt på udvikling, bedre kundeoplevelser og lavere priser.
Formandsskifte hos De Samvirkende Købmænd23.4.2025 07:31:00 CEST | Pressemeddelelse
Max Skov Hansen fra REMA 1000 i Holbæk bliver ny formand for De Samvirkende Købmænd (DSK) og deres godt 1.500 medlemmer. Han afløser Torben Christensen fra MENY, som har siddet på posten de seneste fire år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum