Millionkampagne skal styrke købmændene
Købmænd er en mangelvare, og mange steder i landet er der problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed.
Derfor indleder landets næsten tusind købmænd i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, nu en stor kampagne, der skal løfte købmændenes image og medvirke til, at antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen bliver større.
Kampagnen kører i to spor: Et image-spor, der skal løfte dagligvarehandlens anseelse, jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor handler direkte om rekruttering og skal øge antallet af personer, der her lyst til at vælge en karriere i branchen.
Kampagnen under overskrifter som ”Det handler om mere end at handle ind” indledes i dag med helsidesannoncer i dagblade og ugeaviser, biografreklamer og indslag på de sociale medier som Facebook, LindedIn, Tik-Tok, YouTube og Instagram. I forbindelse med kampagnen er der også produceret en hjemmeside: www.dinlokalekøbmand.nu, som kan guide de unge videre til de enkelte kæder og deres job og karrieremuligheder.
”Vi savner nye købmænd og har – ligesom alle andre – mange steder i landet problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed. Derfor gør vi nu en ekstraordinær indsats for, at ”lagkagen” – antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen – bliver større. Og så vil vi selvfølgelig gerne have det største stykke, fordi vi i købmændenes verden har en kombination af selvstændighed, lokalt engagement og indtjeningspotentiale, som ingen andre kan byde på”, siger John Wagner, adm. direktør for DSK.
”Og så er vi så inderligt trætte af politikere, der med statsministeren i spidsen har talt job i dagligvarehandlen ned. Det er job, som man ikke bare skal tage af nød, fordi man ikke kan få noget andet. Det er job, der de seneste to år har vist sig som en del af den samfundskritiske infrastruktur. Det er hverdagens helte. Det er faktisk rigtigt gode stillinger, hvor man i købmændenes verden kan gøre hurtig karriere fra flaskedreng til købmand, hvis man gør en ekstra indsats, kan samarbejde med kolleger og lide at tale med kunderne. Vi kan ikke alle blive stjernekokke eller influencers, men mange kan få en rigtig fed tilværelse som købmand eller ledende medarbejder i vores butikker.”
Bag kampagnen står alle dagligvarekæderne i DSK: REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris. Købmændenes finansieringsinstitut, KFI Erhvervsdrivende Fond, har støttet kampagnen med et millionbeløb.
Nøgleord
Kontakter
John WagnerAdm. direktør
Tlf:+45 2023 2616jw@dsk.dkNiels Tønning RasmussenKommunikationsmedarbejder
Tlf:+45 2214 8040ntr@dsk.dkVedhæftede filer
Links
Information om DSK - De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Svenskerne halverer fødevaremomsen – Danmark sakker bagud4.9.2025 15:21:39 CEST | Pressemeddelelse
Den svenske regering har netop foreslået at halvere den i forvejen lave fødevaremoms. Det udstiller de danske udfordringer og gør behovet for en momsreform herhjemme endnu mere presserende, lyder det fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
Skæve bøder truer retssikkerheden i detailhandlen29.8.2025 07:09:21 CEST | Pressemeddelelse
En 17-årig, der stjæler en flaske gin, får en bøde på 1.000 kroner. En butik, der ved en menneskelig fejl sælger samme flaske til samme 17-årige, straffes med op til 50.000 kroner. Det er virkeligheden i dagens Danmark – og det er ude af proportioner.
Oprydning i afgifter skaber jubel hos købmændene22.8.2025 06:04:56 CEST | Pressemeddelelse
De danske afgifter på chokolade og kaffe kan snart være en saga blot. Det er sundt for både danskernes økonomi og vores købmænd.
Flertal af danskerne ønsker opgør med hverdagens afgifter15.8.2025 07:56:05 CEST | Pressemeddelelse
Syv ud af ti danskere vil af med afgifterne på kaffe- og/eller slik og chokolade. Det viser en ny befolkningsundersøgelse. Et oplagt greb til at sikre lavere priser for danskerne og mindre grænsehandel, lyder det fra De Samvirkende Købmænd.
Vægttabsmedicin kan koste dagligvarehandlen op mod en milliard kroner18.7.2025 06:38:59 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd sætter fokus på en overraskende bivirkning ved den hastigt stigende brug af vægttabsmedicin i Danmark: En potentiel omsætningsnedgang på op mod 1,2 milliarder kroner i dagligvarehandlen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum