Millionkampagne skal styrke købmændene
Købmænd er en mangelvare, og mange steder i landet er der problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed.
Derfor indleder landets næsten tusind købmænd i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, nu en stor kampagne, der skal løfte købmændenes image og medvirke til, at antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen bliver større.
Kampagnen kører i to spor: Et image-spor, der skal løfte dagligvarehandlens anseelse, jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor handler direkte om rekruttering og skal øge antallet af personer, der her lyst til at vælge en karriere i branchen.
Kampagnen under overskrifter som ”Det handler om mere end at handle ind” indledes i dag med helsidesannoncer i dagblade og ugeaviser, biografreklamer og indslag på de sociale medier som Facebook, LindedIn, Tik-Tok, YouTube og Instagram. I forbindelse med kampagnen er der også produceret en hjemmeside: www.dinlokalekøbmand.nu, som kan guide de unge videre til de enkelte kæder og deres job og karrieremuligheder.
”Vi savner nye købmænd og har – ligesom alle andre – mange steder i landet problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed. Derfor gør vi nu en ekstraordinær indsats for, at ”lagkagen” – antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen – bliver større. Og så vil vi selvfølgelig gerne have det største stykke, fordi vi i købmændenes verden har en kombination af selvstændighed, lokalt engagement og indtjeningspotentiale, som ingen andre kan byde på”, siger John Wagner, adm. direktør for DSK.
”Og så er vi så inderligt trætte af politikere, der med statsministeren i spidsen har talt job i dagligvarehandlen ned. Det er job, som man ikke bare skal tage af nød, fordi man ikke kan få noget andet. Det er job, der de seneste to år har vist sig som en del af den samfundskritiske infrastruktur. Det er hverdagens helte. Det er faktisk rigtigt gode stillinger, hvor man i købmændenes verden kan gøre hurtig karriere fra flaskedreng til købmand, hvis man gør en ekstra indsats, kan samarbejde med kolleger og lide at tale med kunderne. Vi kan ikke alle blive stjernekokke eller influencers, men mange kan få en rigtig fed tilværelse som købmand eller ledende medarbejder i vores butikker.”
Bag kampagnen står alle dagligvarekæderne i DSK: REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris. Købmændenes finansieringsinstitut, KFI Erhvervsdrivende Fond, har støttet kampagnen med et millionbeløb.
Nøgleord
Kontakter
John WagnerAdm. direktør
Tlf:+45 2023 2616jw@dsk.dkNiels Tønning RasmussenKommunikationsmedarbejder
Tlf:+45 2214 8040ntr@dsk.dkVedhæftede filer
Links
Information om DSK - De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer9.12.2025 06:36:45 CET | Pressemeddelelse
Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg.
Hver tredje dansker ved, hvor de kan købe illegale varer25.11.2025 06:32:08 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK) dokumenterer et omfattende illegalt marked for dagligvarer i Danmark, som truer både den lovlige handel og statens indtægter.
Danskerne skal være bedre forberedt på kriser24.11.2025 06:48:24 CET | Pressemeddelelse
Mandag den 24. november lancerer myndighederne en ny landsdækkende kampagne om hjemmeberedskab, sker det med fuld opbakning fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
Når købmanden lukker, falder boligpriserne markant14.11.2025 12:22:19 CET | Pressemeddelelse
Ny DSK-analyse dokumenterer klar sammenhæng mellem afstand til ens købmand og boligpriser
Massiv folkelig opbakning til lavere moms og færre bøvlede afgifter6.11.2025 07:01:02 CET | Pressemeddelelse
Et stort flertal af danskerne ønsker lavere moms på fødevarer og færre afgifter i hverdagen Det viser en analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
