Millioner til Coop Crowdfunding

Status efter første måned med crowdfunding i Coop

Efter den første måned med Coop Crowdfunding står det klart, at mange danskere er klar til at låne penge ud til nye projekter inden for fødevarer.

”Der er virkelig folkelig opbakning til denne måde at støtte konkrete fødevareprojekter. Det første projekt til Fejø Frugt blev fuldtegnet på blot 8 dage, hvor 157 danskere var med til at rejse 660.000 kr. til en ny økologisk æbleplantage. Og Thise Mejeri har netop fået tilsagn på 2 millioner fra godt 350 medlemmer til produktion af græsmælk,” siger projektdirektør Charlotte Skovgaard, Coop.

”Med lanceringen af lånecrowdfunding var vores håb, at mange danskere ville gå sammen om at rejse et større beløb til et konkret projekt. Vi er derfor rigtig glade for at se, at mange danskere har købt en låneandel på i gennemsnit ca. 5.000 kr. Man kan se det som Andelsbevægelsen 2:0,” siger Charlotte Skovgaard.

P.t. er der 3 aktive låneprojekter på platformen, men Coop håber flere kommer til. ”Vi håber meget, at endnu flere fødevareproducenter vil benytte sig af lånecrowdfunding til at rejse penge til nye projekter. De første erfaringer viser hvert fald, at danskerne er parate til at bakke op” siger Charlotte Skovgaard.

Ny platform skal formidle kontakt

Med det formål at formidle kontakt mellem organisationens 1,7 million medlemmer og danske fødevareproducenter lancerede Coop i begyndelsen af april en ny, nemmere og billigere måde at skaffe penge til producenter, Coop Crowdfunding. Her kan medlemmerne støtte på to måder: Enten ved at give et mindre beløb mod at få en belønning eller ved at købe en andel af et lån og få en rente på p.t. 3-4 procent.

Mens låneprojekterne er gået over al forventning, er belønningsprojekterne kommet knap så hurtigt fra start.

”Det er stadig en læreproces at forstå, hvilke type af projekter danskerne gerne vil støtte. Er det de mere idealistiske projekter vedrørende økologi og dyrevelfærd eller er det de projekter, hvor der er mere kontante fordele som fx at modtage et års forbrug af økologisk kaffe? Det bliver vi meget klogere på de kommende måneder. Vores første erfaring viser dog, at der skal være en fornuftig sammenhæng mellem det beløb, du giver og den belønning, du får. Derfor opfordrer vi allerede nu projektejerne til at øge værdien af belønningerne,” siger Charlotte Skovgaard.

Yderligere information:

Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294

Projekterne kan følges på https://crowdfunding.coop.dk/

Coop Analyse har netop gennemført en analyse* som viser følgende

• Mere end halvdelen af danskerne (53 procent) har hørt om crowdfunding
  • Tanken er ikke helt fremmed: Hver ottende (13 procent) svarer i undersøgelsen, at de på et tidspunkt har investeret penge i iværksætterprojekter eller lokale foreninger/initiativer, som de tror på.
  • Stillet overfor en række eksempler på crowdfunding-projekter, der har fokus på fødevarer, svarer mellem en fjerdedel og halvdelen af deltagerne i undersøgelsen, at de ville støtte projekterne.
  • Vi danskere er i høj grad er drevet af interesse for virksomheden eller produktet, når vi crowdfunder.  Det er lige så vigtigt, at virksomheden eller produktet interesserer os, som det er, at vi kun løber en lille risiko for at tabe pengene.
  • Interesse for produktet/virksomheden (43 procent) er vigtigere for os end økonomisk afkast (29 procent), hvis vi skal crowdfunde.

*Undersøgelsen er gennemført af Coop Analyse. Der er i alt gennemført 1.015 interviews i perioden 16. - 21. marts 2017. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 15-74 år.”

Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen20.10.2017 10:27pressemeddelelse

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater. Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent. ”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop. Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014. Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af: Fuld konvertering til LED belysning Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg Energimålere på alt relevant forbrug Energicertificering af Coop. ”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte