Millioner til Coop Crowdfunding

9.5.2017 07:40 | Coop Danmark A/S

Status efter første måned med crowdfunding i Coop

Efter den første måned med Coop Crowdfunding står det klart, at mange danskere er klar til at låne penge ud til nye projekter inden for fødevarer.

”Der er virkelig folkelig opbakning til denne måde at støtte konkrete fødevareprojekter. Det første projekt til Fejø Frugt blev fuldtegnet på blot 8 dage, hvor 157 danskere var med til at rejse 660.000 kr. til en ny økologisk æbleplantage. Og Thise Mejeri har netop fået tilsagn på 2 millioner fra godt 350 medlemmer til produktion af græsmælk,” siger projektdirektør Charlotte Skovgaard, Coop.

”Med lanceringen af lånecrowdfunding var vores håb, at mange danskere ville gå sammen om at rejse et større beløb til et konkret projekt. Vi er derfor rigtig glade for at se, at mange danskere har købt en låneandel på i gennemsnit ca. 5.000 kr. Man kan se det som Andelsbevægelsen 2:0,” siger Charlotte Skovgaard.

P.t. er der 3 aktive låneprojekter på platformen, men Coop håber flere kommer til. ”Vi håber meget, at endnu flere fødevareproducenter vil benytte sig af lånecrowdfunding til at rejse penge til nye projekter. De første erfaringer viser hvert fald, at danskerne er parate til at bakke op” siger Charlotte Skovgaard.

Ny platform skal formidle kontakt

Med det formål at formidle kontakt mellem organisationens 1,7 million medlemmer og danske fødevareproducenter lancerede Coop i begyndelsen af april en ny, nemmere og billigere måde at skaffe penge til producenter, Coop Crowdfunding. Her kan medlemmerne støtte på to måder: Enten ved at give et mindre beløb mod at få en belønning eller ved at købe en andel af et lån og få en rente på p.t. 3-4 procent.

Mens låneprojekterne er gået over al forventning, er belønningsprojekterne kommet knap så hurtigt fra start.

”Det er stadig en læreproces at forstå, hvilke type af projekter danskerne gerne vil støtte. Er det de mere idealistiske projekter vedrørende økologi og dyrevelfærd eller er det de projekter, hvor der er mere kontante fordele som fx at modtage et års forbrug af økologisk kaffe? Det bliver vi meget klogere på de kommende måneder. Vores første erfaring viser dog, at der skal være en fornuftig sammenhæng mellem det beløb, du giver og den belønning, du får. Derfor opfordrer vi allerede nu projektejerne til at øge værdien af belønningerne,” siger Charlotte Skovgaard.

Yderligere information:

Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294

Projekterne kan følges på https://crowdfunding.coop.dk/

Coop Analyse har netop gennemført en analyse* som viser følgende

• Mere end halvdelen af danskerne (53 procent) har hørt om crowdfunding
  • Tanken er ikke helt fremmed: Hver ottende (13 procent) svarer i undersøgelsen, at de på et tidspunkt har investeret penge i iværksætterprojekter eller lokale foreninger/initiativer, som de tror på.
  • Stillet overfor en række eksempler på crowdfunding-projekter, der har fokus på fødevarer, svarer mellem en fjerdedel og halvdelen af deltagerne i undersøgelsen, at de ville støtte projekterne.
  • Vi danskere er i høj grad er drevet af interesse for virksomheden eller produktet, når vi crowdfunder.  Det er lige så vigtigt, at virksomheden eller produktet interesserer os, som det er, at vi kun løber en lille risiko for at tabe pengene.
  • Interesse for produktet/virksomheden (43 procent) er vigtigere for os end økonomisk afkast (29 procent), hvis vi skal crowdfunde.

*Undersøgelsen er gennemført af Coop Analyse. Der er i alt gennemført 1.015 interviews i perioden 16. - 21. marts 2017. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 15-74 år.”

FDB Møbler åbner i Roskilde20.8.2017 07:00pressemeddelelse

Som den 4. by i Danmark får Roskilde nu sin egen FDB Møbler-butik. Torsdag den 31. august åbner FDB Møbler på Algade 51, hvor Kvickly tidligere lå, og hvor SuperBrugsen netop har åbnet helt ny butik. Dermed bliver det for første gang muligt for kunder i Roskilde-regionen at opleve det fulde udvalg af de klassiske og ikoniske møbler, skabt af nogle af Danmarks største møbelarkitekter. ”Vi glæder os til at komme til Roskilde, hvor vi ved, der er mange design- og kvalitetsbevidste kunder, som er interesseret i FDB Møbler,” siger kategorigruppechef Ole Kiel, FDB Møbler. Leder af butikken bliver Rasmus Winther, der kommer fra et job som non-food chef i Kvickly Prøvestenen i Helsingør, og har været ansvarlig for salget af FDB Møbler igennem dette varehus. De klassiske FDB Møbler blev med stor succes relanceret i 2013 og er igennem tiden tegnet af tegnet af bl.a. Børge Mogensen, der var leder af FDB Møbler fra 1942, Mogens Koch, Jørgen Bækmark og Poul M. Volther. De bliver primært solgt på ww

Irma er i bevægelse – og kun fantasien bestemmer, hvor vi ender16.8.2017 11:37pressemeddelelse

I fremtiden er det ikke kun lækker vin, god kaffe og andre sprøde kvalitetsvarer, der skal i vognen, når indkøbsturen går omkring Irma. Med en ny innovationspulje vil Irma og Irmas medlemsbestyrelse inspirere alle madinteresserede og nysgerrige kunder til at lægge endnu flere foredrag, inspiration, fællesskab, workshops og kendskab til fødevarer i kurven. Og ideerne… ja, de kommer fra medlemmerne selv.

Gastronomisk ildsjæl går sammen med Coop ind i Catering Danmark7.8.2017 10:42pressemeddelelse

Torben Klitbo, der grundlagde restaurant- og fødevarevirksomheden Cofoco, bliver medejer af Catering Danmark, sammen med Coop og familien Færch. Catering Danmark er en af de hurtigst voksende virksomheder inden for levering af måltider, festmad, måltidskasser og frokostordninger. Tidligere i år indgik Coop en aftale med de hidtidige ejere, Færch & Co. Kapital, om at købe halvdelen af selskabet. Nu tager de to ejerselskaber Torben Klitbo med som partner. ”Torbens erfaringer som gastronomisk iværksætter og inspirator taler for sig selv, og han bliver en stærk garant for hele virksomhedens gastronomiske kvalitet”, siger bestyrelsesformand for Catering Danmark Mogens Aaby. ”Som virksomhedens kreative chef vil Torben sikre udvikling af nye produkter og løsninger til både catering- og detailmarkedet, og vi er enormt glade for at få en kapacitet som ham som partner i realiseringen de meget ambitiøse mål, vi har i selskabet,” siger Jens Visholm, bestyrelsesmedlem i Catering Danmark og konc