Millioner i erstatninger til fængselsbetjente

Det seneste halve år er der udbetalt 61 millioner kroner i arbejdsskadesager til Fængselsforbundets medlemmer.

Det kan være en personlig tragedie, når en fængselsbetjent kommer til skade i tjenesten. Heldigvis er der en række erstatningsmuligheder, der træder i kraft, når det sker.

Fra 1. august 2017 til 31. januar 2018 er der blevet tilkendt erstatninger til fængselsbetjente for mere end 61 millioner kroner. Det viser en gennemgang af de arbejdsskadesager, som Fængselsforbundet har ført i perioden.

Tallet er en opgørelse af de samlede udgifter til erstatning og tilskadekomstpension for de 23 berørte medlemmer; såvel de penge, der udbetales nu og her og dem, der udbetales løbende frem til folkepensionsalderen.

Bo Yde Sørensen er en af tre forbundssekretærer, der arbejder med arbejdsskadesagerne på centralt hold i Fængselsforbundet. Ifølge ham er de 61 millioner kroner i erstatninger både positivt og negativt.

”Vi er selvfølgelig glade for at medlemmerne får erstatninger for de alvorlige skader, som de har fået af at gå på arbejde i fængsler og arresthuse. Men i en perfekt verden ville der ikke være brug for tilskadekomstpensioner og erstatninger for erhvervsevnetab. Det allerbedste ville jo være, at ingen medlemmer blev syge af jobbet,” siger han.

Han understreger, at udregningerne er et øjebliksbillede, og at tallene er konservativt beregnet.

”Det er vigtigt for os at vise et konkret tal for en given periode. På den måde kan vi sammenligne en udvikling over tid, når vi regner næste periode ud. Vi har med vilje trukket en del erstatninger ud af regnestykket, da der er usikkerhed om den endelige erstatnings størrelse,” siger forbundssekretæren.

Tilskadekomstpensionen trækker læsset
Det er især tilskadekomstpensioner, der gør det til en bekostelig affære, når fængselsbetjente bliver syge.

47 ud af de 61 millioner kroner kommer fra tilskadekomstpensioner. Hvis et 32-årigt medlem får tildelt denne pension på 210.000 kroner årligt, løber den samlede udgift for eksempel op i over 7 millioner nutidskroner, inden han fylder 67 år og bliver folkepensionist.

Desuden står erstatninger for erhvervsevnetab for en stor andel af udgifterne. Når man samler udgifterne til engangsbeløb og de penge, der udbetales løbende frem til folkepensionsalderen, drejer det sig om godt 12 millioner kroner ud af de 61 millioner kroner.

Endelig udbetales der også erstatning for mén. Denne post udgør 1,6 millioner kroner i de 23 sager.

Fremtiden ser værre ud
Mange arbejdsskadesager tager år at udrede, og derfor afspejler erstatningerne alvorsgraden af arbejdsskader de seneste fem til otte år.

I lyset af arbejdsmiljøet i Kriminalforsorgen vil en lignende opgørelse i 2019 eller 2020 formentlig lande på et højere erstatningsbeløb end de 61 millioner kroner.

Af Kristian Westfall

Et år efter: Flertallet af betjentene er glade for rygeforbuddet29.3.2018 06:58nyhed

Selvom rygeforbuddet for indsatte har givet en mere bøvlet hverdag i fængsler og arresthuse, er mange fængselsbetjente glade for, at røgen er væk. Der skulle gå ti år fra den første rygelov kom i 2007, før fængselsbetjentes arbejdsmiljø blev omfattet af reglerne. Det skete 1. april sidste år. Nu viser en ny undersøgelse lavet af Fængselsforbundet, at forbuddet er populært blandt fængselsbetjentene. Ud af forbundets 2.800 medlemmer har 767 svaret på undersøgelsen. På spørgsmålet ”Er du overordnet positiv eller negativ over for rygeforbuddet?” svarer 59 procent af fængselsbetjente, at de er positive. Mens 41 procent er negative. Blandt de positive går samme begrundelser igen. Det gælder især muligheden for endelig at arbejde i et røgfrit miljø. En skriver: ”Kan kun anerkende et så omfattende tiltag for personalets fysiske arbejdsmiljø.” En anden skriver: ”Jeg vil gerne arbejde uden at blive udsat for giftstoffer i den luft, jeg indånder.” En tredje skriver kort og godt: ”Meget bedre inde