Tuborgfondet

Millionbevilling sikrer ungekultur i Danmarks mindre byer

Med 1,5 millioner i ryggen fra Tuborgfondet har ungdomsbevægelsen Ung Kult nu for alvor mulighed for at sikre de bedste rammer og netværk for unge kunst- og kulturskabere i de mindre byer i Danmark.

Ringsted. Rudme. Randers. På ét år har Ung Kult banket en bevægelse op med 50 lokalmiljøer, som er fordelt over hele landet. Med så bred en forankring formår Ung Kult at nå ud til afkroge af Danmark, hvor man normalt skal se langt efter kulturtilbud til unge. Ambitionen for Ung Kult er da også at få nok slagkraft til at blive ungekulturens stemme ind i den etablerede kunst- og kulturbranche.

”Lokalt engagement er der masser af i hele landet. Vi vil nu være med til at skabe lige muligheder for unges adgang til kunst og kulturen, og det kræver en ekstra opmærksomhed på de små lokalsamfund,”
siger bestyrelsesleder for Ung Kult, Mia Carlsen.

1,5 mio. kr. fra Tuborgfondet
Tuborgfondet vil give flere unge lyst til at deltage og mulighed for at få indflydelse i samfundet og støtter netop organisationer, der giver unge mulighed for at etablere netværk, dele viden og få inspiration fra hinanden. For programansvarlig for Tuborgfondets demokratiindsats, Mathias Findalen vægter det tungt, at Ung Kult samler unge i udenfor de store byer.

”Det er afgørende, at unge kulturskabere i de mindre byer kan samle sig i et fællesskab. Med Ung Kults nye landsdækkende netværk får de mulighed for at få inspiration fra hinanden og viden om, hvad der virker i andre mindre byer. Det er helt unikt, og jeg er sikker på, det vil gøre, at kvaliteten af kulturtilbuddene bliver bedre, og samtidig gøre organiseringen omkring de unge, der står bag, endnu stærkere,
” siger han.

Kortlægning af unge kulturskabere

I 2022 begyndte Ung Kult at kortlægge de ungekulturelle fællesskaber og miljøer, der er i Danmark. Med en systematisk indsats er det lykkes initiativtagerne at bygge en national bevægelse op fra bunden.

”Vi vidste fra start af, at det særligt var i de små områder – uden for de større byer – at der var brug for en indsats. I København og Aarhus skulle de nok klare den,” siger bestyrelsesleder Mia Carlsen.

Missionen har fra dag ét været, at unge ildsjæle fra vækstlaget skal have de bedste rammer for at kunne skabe kulturfællesskaber. Med finansieringen på plads kan Ung Kult nu tilbyde lokalmiljøerne kurser og netværk, der både opkvalificerer og kompetenceløfter, så de bliver endnu dygtigere til at lave relevante kulturtilbud, som samler unge lokalt.

Ungekultur bidrager til lokalsamfundet

Det er også en ambition for den nye bevægelse at være en aktiv spiller, når det handler om at sikre en demografisk bæredygtighed, og demokratisk deltagelse i de mindre byer. Et aktivt kulturliv, som også er målrettet unge, kan også bidrage til, at flere unge bliver boende i deres lokalsamfund.

Jakob Lundbye, der er projektleder for Ung Kult-netværkene siger: ”Det er perfekt timing, at vi får bevillingen lige nu. Ungekulturen i Danmark står helt seriøst ved en skillevej, hvor den mange steder lokalt er ved at dø ud. Pengene skal derfor bruges til at sikre, at ungekulturmiljøerne bliver så godt organiseret og lokalt forankret, at de også kan leve videre til næste generation af unge.”

Mød initiativtagerne:

Mia Carlsen, 19 år

Mia Carlsen flyttede som 16-årig til Nykøbing Mors, fordi hun kunne få dramatik på A-niveau på gymnasiet. Blot nogle få dage inde i 1.g. tager hun til Ung Kult Camp, hvor hun møder stifter af Ung Kult, Malte Houe. Fra dén dag åbner sig en helt ny verden, hvor Mia først bliver involveret i styregruppen for campen, dernæst i bestyrelsen - til i dag at være bestyrelsesleder for hele Ung Kult-organisationen i Danmark. I slutningen af 2022 fik Mia og resten af Ung Kult nøglerne til et 1000 m2 stort ungehus på øen – et hus, som hun drømmer om skal være samlingssted for alle slags unge. Ungdomskunst og kultur er ikke kun for dem, der vil høre upcoming musik og lave politisk kunst. Det er også mokai og knallert.

Jakob Lundbye, 27 år

Som 17-årig tog Jakob sine første skridt ind i ungekulturen, da en ældre ung spurgte, om han ikke skulle være med i URT – et sted, hvor unge arrangerede koncerter og prøvede at gøre Thisted til en fed by at være ung i. Jakob fik dén gang smag for projektskabelse og har lige siden afviklet et utal af demokrati-events fra alternative, lokale vælgermøder, hvor 500 unge samles til små events, hvor unge workshopper, idéudvikler og skaber kulturprojekter. Jakob er en vaskeægte community-builder, som ringer til dig, møder dig, og danner en relation – alt sammen værdifuldt, når man som Ung Kult skal opstøve 50 ungekulturelle miljøer og lave fællesskaber for hundredvis af unge. Jakob er projektleder for Ung Kult-netværkene og har måske den største viden inden for ungekultur i DK lige nu.

Malte Houe, 20 år

Malte Houe er morsingbo med stort M og iværksætter med stort I. Han er født og opvokset på Mors, han startede sin virksomhed Houe Film på Mors, og han grundlagde Ung Kult på Mors – blot få dage efter Kulturmødet Mors tilbage i 2019. Malte har allerede oplevet mere end de fleste 20-årige, og det er derfor heller ikke uden grund, at han i 2023 blev hædret med Artbeat Prisens Talentpris (skænket af Have Kommunikation). For Malte har det altid været det helt nære og ultralokale, som drev ham. Med fødderne solidt plantet i den Mors’ke muld er hans vision at brede ungdomskunsten og -kulturen ud til de mindre lokalsamfund i Danmark, og det skal ske på de unges præmisser. Ungekulturen fungerer nemlig bedst, når unge selv har ansvaret og skaber kulturen – ung-til-ung. Dét er Malte et levende bevis på.

For mere info:
Kontakt Ung Kult: Jakob Lundbye, 23329147
Tuborgfondet: Anni Riedel-Lyngskær, 20738076, al@tuborgfondet.dk

Information om Tuborgfondet

Tuborgfondet
Ny Kongensgade 20, st. tv.

+45 3175 7065https://www.tuborgfondet.dk/

Tuborgfondet støtter unge og organisationer, der som os styrker ungdommens muligheder for sammen at udleve deres drømme og handlekraft til gavn for samfundet og dansk erhvervsliv.