Million-donation: føtex og Salling Fondene gør 13 lokale drømme til virkelighed

13 lokale initiativer, der styrker sundhed, bevægelse, socialt arbejde og fællesskab landet over, bliver nu gennemført med støtte fra Salling Fondene via føtex. Alene siden 2018 har Salling Fondene støttet lokale ildsjæle via føtex-varehusene med over 12 mio. kr.

Der bliver sat strøm til guitaren på multiscenen, mens der kommer sved på panden på padelbanen og fart på skateboardet på pumptrack-ruten den kommende tid. I alt 13 lokale, borgerdrevne projekter bliver nu gennemført, efter at føtex og Salling Fondene ovenpå en skarp udvælgelsesproces igen sætter tryk på de lokale ambitioner. Fra Thisted til Husum over Hobro, Horsens og Holbæk får ildsjæle en økonomisk håndsrækning fra Salling Fondene til at realisere de stærke initiativer.

På baggrund af ansøgninger fra lokale foreninger og borgere indsamlet via føtex-varehuse landet over har Salling Fondene i samarbejde med føtex udvalgt de mest lovende projekter, der forventes gennemført i 2022. Overskuddet fra føtex og resten af Salling Group investeres hvert år enten tilbage i forretningen eller doneres af Salling Fondene til gode formål, som skaber en bedre hverdag for danskerne. Den tætte lokale forankring glæder Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond.

- Hvert år støtter Salling Fondene markante og banebrydende formål i Danmark. Det særligt glædelige ved de lokale projekter, som vi giver en håndsrækning gennem føtex, er imidlertid, at vi kommer hele landet rundt og kan være med til at gøre en reel forskel for det helt nære fritidsliv, hvor der er masser af initiativ og drivkraft. Borgerne vil opleve et regulært løft i faciliteter og muligheden for at mødes på tværs, siger Jens Bjerg Sørensen.

Hvert af de 13 lokale initiativer har kunnet søge op til en kvart million kroner.

Lokale ildsjæle brænder igennem

Udover de lokale donationer, der kommer via Salling Fondene, støtter hvert enkelt føtex-varehus hvert år yderligere lokale tiltag med mindre beløb, ligesom at føtex’ kunder bidrager til, at fritidslivet blomstrer lokalt. Med et bip på pantautomaterne donerede kunderne sidste år mere end 1,2 mio. kr.

til foreninger og initiativer i lokalsamfundet. Netop samspillet mellem kunder og medarbejdere sætter ifølge føtex-direktør Anja Madsen en tyk streg under det lokale sammenhold.

- Kunderne i føtex er meget engagerede, og når både de og vi hjælper lokalt, kan vi virkelig flytte noget. Samtidig er det utroligt inspirerende at opleve, hvor meget mine kolleger i føtex-varehusene brænder for at få gennemført de borgerdrevne projekter i lige netop deres lokalområde. Ingen tvivl om, at det frugtbare samarbejde mellem kunder, foreninger og varehuse blomstrer rundt om i Danmark, siger Anja Madsen.

Med de 13 nye projekter har Salling Fondene via føtex i alt støttet 54 borgerdrevne projekter i 41 byer fordelt ud over hele Danmark med godt 12 mio. kr. de seneste fire år.

Kort om de 13 nye projekter

De 13 projekter er indstillet gennem lokale føtex-varehuse, der i nærområdet har søgt specifikt efter initiativer, som er sociale og bæredygtige og understøtter sundhed og bevægelse lokalt. Det er Købmand Herman Sallings Fond, der står bag donationen til initiativerne, der skaber unikke oplevelser og styrker sammenholdet i nærmiljøet.

• Mødested og multibane – Gistrup
  • Multiscene i midtbyen – Thisted
  • Udendørs fitness- og aktivitetsområde – Brønderslev
  • Aktivitetsområde med bl.a. parkouranlæg – Mariager
  • Indendørs padeltenniscenter – Holbæk
  • Inventar og halbyggeri – Horsens
  • Nyt klubhus – Husum
  • Udendørs basketballbane – Tårnby
  • Pumptrackbane – Randers
  • Udendørs padeltennisbaner – Aalborg
  • Inventar til badmintonklub – Højbjerg
  • Padeltennisbaner og aktivitetsanlæg – Randers
  • Udendørs temalegeplads – Skanderborg

Om Salling Fondene

Salling Fondene er eneejer af Salling Group, som omfatter bl.a. føtex, Netto, Bilka og Salling stormagasiner. Fondene har gennem en årrække bidraget til en lang række lokale og nationale initiativer og projekter til glæde og gavn for mennesker i hele Danmark inden for blandt andet uddannelse, kultur, kirke og idræt. Alene siden 2012 har Salling fondene doneret cirka halvanden milliard kroner til velgørende formål.

Yderligere information:

Læs mere om føtex’ ansvarlighedsindsats og mange lokale tiltag her:

Og om Salling Fondene her:

Foto:

Til fri afbenyttelse for redaktionen.

Billedtekst:

13 lokale initiativer bliver i denne omgang til en realitet med økonomisk hjælp fra Salling Fondene og føtex. I alt 54 borgerdrevne initiativer har modtaget støtte de seneste fire år; herunder parkourbanen i Svendborg, der efter indvielsen sidste år hurtigt er blevet det centrale, aktive mødested i den sydfynske købstads nye byrum på havnen.