Milliardindustri vejrer morgenluft

Grakom, der organiserer landets grafiske virksomheder, afblæser nu den krise, som har præget sektoren i de seneste år. Der er dog endnu strukturelle udfordringer for branchen, der beskæftiger over 25.000 danskere.
De virksomheder, der klarer sig godt, er især dem, der har været innovative, og som har haft en særlig evne til at sætte sig ind i kundernes behov, forklarer Thomas Torp fra Grakom. Foto: Skovdal & Skovdal.

I kølvandet på finanskrisen blev den grafiske branche ramt på omsætning og indtjening, da mange firmaer mindskede deres markedsføringsbudgetter markant. Men i løbet af det seneste år har trykkerier og grafiske huse oplevet en stille og rolig bedring.

Det går ikke hurtigt frem, men for første gang i mange år er der en positiv forventning til fremtiden hos mange af vores medlemmer, fortæller Thomas Torp, direktør i Grakom, der er brancheorganisation for den grafiske sektor.

Men det er meget forskelligt, hvordan virksomhederne klarer sig. Vi har stadig en del medlemmer, der har det svært. De virksomheder, der klarer sig godt, og som ser positivt på fremtiden, er især dem, der har været innovative, og som har haft en særlig evne til at sætte sig ind i kundernes behov. Det er nemlig ikke sikkert, at de produkter, der skabte værdi for kunderne for ti år siden, gør det i dag, fortsætter han.

Selvom konjunkturnedgangen er på retur, er der ifølge Grakom-direktøren stadig strukturelle udfordringer med generelt faldende efterspørgsel efter tryksager. Men også på dette område blæser der måske nu mildere vinde.

Tryksagen er på mange områder den digitale kommunikation overlegen, og derfor vil der altid være efterspørgsel. Og der er da også tendenser til, at de strukturelle udfordringer er blevet mindre, siger Thomas Torp, der dog forventer den største omsætningsfremgang i den digitale del af branchen. Her var stigningen fra 2013 til 2014 på næsten 15 procent.

Succesrigt Aarhus-trykkeri

Også blandt trykkerierne går det stilleog roligt fremad. I 2014 var omsætningen otte procent højere end i 2013. Et af de trykkerier, der har formået at finde en populær niche, er aarhusianske LaserTryk.dk. Virksomheden, der hvert år leverer høje tocifrede vækstrater, har en aggressiv og langsigtet investeringsstrategi. Inden for det seneste år har trykkeriet købt maskiner til en værdi af over 50 millioner kroner.

I tredje kvartal 2015 blev der opstillet to nye trykkerimaskiner til næsten 25 millioner kroner. De indgår i produktionen af LaserTryk.dk’s populære puljetryk, der står for halvdelen af trykkeriets omsætning.

Lige nu er der en konsolidering i gang i branchen, og den deltager vi aktivt i. Derfor er det naturligt, at vi skal bruge flere maskiner. Ud over opkøb og fusioner er der også en solid organisk vækst, så alt i alt er der behov for betydelige investeringer i effektivisering, stordrift og øget kapacitet. Vi arbejder lige nu også med et koncept, hvor andre trykkerier kan leje sig ind i vores produktionsapparat, når de ikke selv har tilstrækkelig kapacitet, forklarer Esben Mols Kabell, direktør hos LaserTryk.dk.

LaserTryk.dk har også etableret sig i Norge og Sverige, hvor virksomheden oplever særlig høje vækstrater. Det er forventningen, at væksten vil fortsætte i hele koncernen. Vi er bestemt ikke løbet tør for idéer, når det kommer til forretningsudvikling. Det har hele tiden været en del af vores succes at tage udgangspunkt i markedet, og det vil vi fortsætte med at gøre. Og de mange nye investeringer vil hjælpe os til en endnu større markedsandel, siger Esben Mols Kabell.

Den grafiske branche beskæftiger over 25.000 personer og omsætter for 50 milliarder. Det svarer til lidt over 2,5 procent af Danmarks samlede BNP.

Esben Mols Kabell (th.) driver sammen med kompagnonen Anders Grønborg aarhusianske LaserTryk.dk, der har investeret heftigt i produktionsudstyr de seneste år. Foto: PR.

LaserTryk.dk A/S i Aarhus er blandt Nordens største trykkerier – og fem gange kåret til Gazelle af Børsen. Koncernen, der igennem en årrække har præsteret markant vækst i både ind- og udland, driver også selskaber i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland. www.lasertryk.dk