Dansk Transport og Logistik

Miljøministerium skal finde løsning på problem skabt af nye miljøzoneregler

Del

Miljøministeriet er trukket i arbejdstøjet og arbejder i disse dage på at finde en løsning på et problem for landets vognmænd, som er skabt af de nye miljøzoneregler. Det kan DTLs adm. direktør Erik Østergaard oplyse efter netop at have talt med miljøminister Lea Wermelin (S).

DTLs direktør Erik Østergaard sammen med miljøminister Lea Wermelin (S) på Marienborg onsdag.
DTLs direktør Erik Østergaard sammen med miljøminister Lea Wermelin (S) på Marienborg onsdag.

- Jeg havde anledning til at tale med miljøministeren i kanten af statsministerens klimamøde på Marienborg onsdag i denne uge. Hun kunne oplyse, at Miljøministeriet i øjeblikket arbejder på at finde en løsning, så de nye regler for adgang til miljøzonerne i de større byer ikke forhindrer vognmænd med lastbiler med de seneste miljønormer, Euro 5 og Euro 6 biler i at køre i zonerne, uanset hvornår de måtte være registreret.

Den afgåede VLAK-regerings sidste handling var en skærpelse af byernes miljøzoner. Minutter før udskrivelsen af folketingsvalget den 7. maj blev regeringens lovforslag om skærpelse af kravene til at færdes i miljøzonerne vedtaget af Folketinget. Skærpelserne har effekt fra 1. juli 2020 og omfatter dieseldrevne lastbiler og busser. Der indføres samtidig miljøzonekrav til dieseldrevne varebiler i de byer, som i dag har miljøzoner, dvs. København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.

Men det kom unægtelig bag på mange vognmænd, at loven bliver lavet om på en måde, så de miljørigtige biler, vognmændene i sin tid købte i god tro, fra næste år ikke må køre ind i miljøzonerne. Ikke fordi de ikke lever op til forureningskrav og Euro-normer, for det gør de 100 procent. Men fordi de fx er købt i september og ikke i oktober 2009. Med andre ord en miljøzonelov der gør forskel på en Euro 5-motor og så en Euro 5-motor!

Molbohistorie

Erik Østergaard mener, at miljøzonereglerne rettelig hører hjemme i en molbohistorie:

- Det giver jo ikke mening, at en vognmand med en Euro 5-bil nægtes indkørsel i miljøzonen, bare fordi bilen er indregistreret før den 1. oktober 2009, mens en fuldkommen identisk bil gerne må køre ind, fordi den er indregistreret efter den 1. oktober 2009. Det kunne ikke være beskrevet mere absurd i en molbohistorie, siger direktøren: - Mange vognmænd forsøgte tilbage i 2009 at være på forkant og købte ind med tanke på miljøet. Det kan ikke være meningen, at de skal straffes af den nye miljøzonelov.

- Indkørsel til miljøzonerne bør naturligvis afhænge af bilernes forureningsgrad og ikke af, hvornår de tilfældigvis er indregistreret. Der er også mange vognmænd, der opererer med specialkøretøjer, der ikke bare kan forrentes over ti år. Og så bør man ikke alene se på et køretøjs miljøbelastning i drift, men i stedet se på køretøjets samlede miljøbelastning i levetiden fra produktion over driften til skrotningen, fastslår DTL – direktøren, der ser meget frem til, at Miljøministeriet kommer med en snarlig løsning på problemerne for landets vognmænd.

Kontakter

Adm. direktør Erik Østergaard tlf. 40 15 12 25

Pressechef Morten Lindbo tlf. 21 20 14 00

Billeder

DTLs direktør Erik Østergaard sammen med miljøminister Lea Wermelin (S) på Marienborg onsdag.
DTLs direktør Erik Østergaard sammen med miljøminister Lea Wermelin (S) på Marienborg onsdag.
Download

Information om Dansk Transport og Logistik

Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K

70 15 95 00http://dtl.eu/

 

Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

 

Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Vognmændene: Stop mummespillet om infrastrukturen25.6.2020 18:59:18 CESTPressemeddelelse

Atter er de længe ventede politiske forhandlinger om landets trafikale infrastruktur sat på pause. Forud for folketingsvalget sidste år skortede det ellers ikke på omfattende infrastrukturudspil fra både den daværende regering sammen med DF samt Socialdemokraterne selv. Denne gang er en af landets mest presserende udfordringer blevet parkeret i statsministeriet ifølge flere af Folketingets partier, der blot kan se frustreret til. DTL – Danske Vognmænd opfordrer regeringen til at tage både folkestyret og folket alvorligt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum