Miljømærkede byggematerialer boomer

En ny opgørelse viser, at der i dag findes mere end 5.000 byggematerialer på det danske marked, der er certificeret med Svanemærket eller EU-Blomsten. Det er næsten en tredobling på blot fire år. Det voksende udbud drives især af væksten inden for svanemærket byggeri og gavner både byggebranche og forbrugere.
I dag findes der næsten tre gange så mange miljømærkede byggematerialer på det danske marked som i 2016.

Både professionelle håndværkere og gør-det-selv-folk kan i stigende grad gå efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de skal vælge byggematerialer. I dag findes der nemlig næsten tre gange så mange miljømærkede byggematerialer på det danske marked sammenlignet med 2016.

”Når antallet af miljømærkede byggematerialer vokser markant netop nu, hænger det i høj grad sammen med byggebranchens øgede fokus på bæredygtighed. Fx bliver der stillet skrappe krav til de materialer, der skal indgå i et svanemærket byggeri – så i takt med at flere og flere vælger at opføre svanemærkede byggerier, kommer der naturligt også flere miljømærkede byggematerialer på markedet. Og går man ikke efter at få et helt byggeri certificeret, så er valget af byggematerialer jo et naturligt sted at starte bæredygtighedsrejsen,” siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Væksten ses på tværs af forskellige typer af byggematerialer; bl.a. inden for maling, gulve, bygge- og facadeplader og kemiske byggeprodukter som fx lim, spartel og fugemasse.

Helhedstankegang er en styrke

Byggebranchen står for 39 % af den samlede CO2-udledning, og 11 % stammer fra materialerne alene. Samtidig viser tal fra 2017, at der årligt i Danmark anvendes mere end 20.000 ton stoffer i vores byggematerialer, som er klassificeret som skadelige i Danmark og EU – det betyder, at mange materialer ikke kan genbruges og genanvendes i fremtiden.

Her har miljømærkede byggematerialer en styrke. Når Svanemærket og EU-Blomsten fastsætter krav, bliver der nemlig set på hele produktets livscyklus. Den helhedsorienterede tilgang er afgørende for at kunne mindske det samlede aftryk på miljø og klima – og samtidig gavner det sundheden.

Miljømærkerne stiller fx skrappe krav til brug af skadelige stoffer, hvilket gavner både miljø og indeklima – og er en forudsætning for at kunne lade materialer cirkulere i fremtiden. Hvis der indgår træ i materialerne, skal en stor andel bestå af genanvendt træ, savsmuld og/eller træ fra certificeret bæredygtig skov. Og så stiller miljømærkerne også skrappe kvalitetskrav, der sikrer, at materialerne har lang holdbarhed.

Certificering har øget efterspørgslen

Et af de nye svanemærkede byggematerialer på det danske marked er døre og karme til indvendig brug fra STARK. Her har man oplevet, at certificeringen har ført til markant øget efterspørgsel:

”Ud over at lanceringen af svanemærkede døre understøtter vores ønske om at gøre det nemmere at bygge bæredygtigt, har det også virkelig sat skub i interessen for svanemærkede projekter generelt. Vi er blevet inviteret til at byde ind på flere projekter, fordi kunderne opdager, at vi ikke bare tilbyder døre, men et bredt udvalg af svanemærkede varer. På den måde giver Svanemærket STARK værdi på flere områder af vores forretning,” siger bæredygtighedschef i STARK Kristian Fribo.

Når udbuddet til det professionelle marked vokser, følger et øget udbud til forbrugerne ofte efter. Og også her er efterspørgslen til stede. Ifølge en kendskabsmåling, som YouGov gennemførte for Miljømærkning Danmark tidligere i år, ønsker 2/3 af danskerne nemlig flere miljømærkede varer at vælge imellem – heraf ønsker halvdelen fx flere svanemærkede kemiske byggeprodukter som fx maling og spartelmasse.

Svanemærket er det officielle miljømærke i Norden, mens EU-Blomsten er det officielle europæiske miljømærke. Både Svanemærket og EU-Blomsten er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er stærke redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer.

FAKTA OM MILJØMÆRKEDE BYGGEMATERIALER

• Der findes i dag mere end 5.000 miljømærkede byggematerialer på det danske marked – og mere end 6.600 produkter i hele Norden.
  • Næsten 70 forskellige leverandører i Norden udbyder miljømærkede byggematerialer – heraf sælger 57 leverandører til det danske marked.
  • Sortimentet af miljømærkede byggematerialer er i Danmark størst inden for maling, gulve og kemiske byggeprodukter.
  • 2/3 af danskerne (64%) ønsker flere miljømærkede varer at vælge imellem, heraf ønsker halvdelen (51%) flere svanemærkede kemiske byggeprodukter, dvs. maling, spartelmasse og fuge. (YouGov kendskabsmåling, jan. 2020).

Kilder:

Byggebranchens CO2-udledning
Årligt forbrug af klassificeret skadelige stoffer i Danmark
* YouGov kendskabsmåling, jan 2020. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1.008 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 14. - 19. januar 2020.

Svanemærket og EU-Blomsten er Danmarks officielle miljømærker, som gør det enkelt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter.

Bispebjerg og Frederiksberg Hospital reducerer CO2-belastning på fødevareindkøb med 58 %11.3.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse

Bispebjerg og Frederiksberg Hospital serverer årligt omkring 650.000 hovedmåltider til sine patienter. I 2022 fik hospitalet som det første i Danmark certificeret sit storkøkken med Svanemærket. Arbejdet for at opnå certificeringen samt en ændring i hospitalets måltidskoncept har været medvirkende til at reducere den totale CO2-belastning på fødevareindkøb med 58 %.