
Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

Bevar handlen lokalt, gør e-handel mindre klimabelastende og involver kunderne, så vi hjælper med at skabe lokale fællesskaber.
Sådan lyder filosofien bag den onlineløsning, som REMA 1000 lancerede i 2017 – og som i dag kan fejre tre års fødselsdag og som samtidig runder en milepæl på 100.000 lokale indkøbere rundt om i hele Danmark.
Løsningen hedder REMA 1000 med Vigo – og den helt grundlæggende og simple ide er, at man sagtens kan tage indkøbene med for andre, når man alligevel er ude og handle. Via en onlineløsning og apps bestiller kunder varer i REMA 1000 – og andre kunder tager så ordren, handler ind og leverer.
Den massive opbakning fra kunderne er noget, som har overrasket direktør for indkøbs- og udbringningstjenesten REMA 1000 med Vigo, Jesper Bove-Nielsen – også selvom han er forfatter til en bog om deleøkonomi og altid har troet stærkt på ideen om, at sociale tjenester kan hjælpe os i dagligdagen.
”Et er teori og drømme, noget andet er praksis. Og vi er ekstremt overvældede over, hvor mange der er kommet med i vores fællesskab, hvor kunder handler for hinanden. Vores motivation har altid været at gøre det enkelt for vores kunder at give hinanden en hjælpende hånd i en travl hverdag, og at handlen i den lokale butik stadig blev fastholdt – og vi kan konkludere, at kunderne har taget løsningen til sig,” siger Jesper Bove-Nielsen.
Kunder tager ansvar
Samtidig er REMA 1000 med Vigo en af de hurtigste tjenester for onlinehandel, som er på markedet i dag. Mellem 80 og 90 procent af alle indkøb bestilles og leveres samme dag, hvilket vidner om en kollektiv fællesskabsfølelse, hvor kunder tager ansvar og handler for hinanden. Motivationen for at tage et ekstra indkøb med, når man alligevel er i butikken, har været overvældende stor, og de kunder, der melder sig som indkøbere, er langt mere forskellige end først antaget.
”På forhånd havde vi en ide om, at det ville være unge på vej hjem fra sport eller skole, som måske tog en pose med for en ældre kunde, men det viser sig, at det i langt flere tilfælde er de ældre, der står klar til at levere varer ud,” siger Jesper Bove-Nielsen.
Pensionisterne er altså hurtige på knapperne, når der ryger en bestilling ind på listen, men også mange andre er klar til at hjælpe. Barslende mødre, folk som savner lidt social kontakt i hverdagen, eller dem der ønsker lidt ekstra motion med et formål – alle mulige kunder med forskellige baggrunde tager en ekstra pose med.
Klimavenlig udbringning
Netop motionen er en ekstra sidegevinst, og flere indkøbere melder også tilbage, at der er røget et par kilo på de ekstra indkøbsture. Cirka 60 procent af ordrerne leveres til fods, mens cirka 30 procent sker på cykel og kun cirka 10 procent i bil. Det vidner om en lokal forankring, hvor man handler i den REMA 1000 butik, der ligger tættest på, og tager en rask gåtur for at få varerne leveret.
”Da vi lancerede REMA 1000 med Vigo, gjorde vi det landsdækkende fra start, men vores tanke var, at det nok ville tage fart i storbyerne, hvor butikkerne ligger tættere på kunderne. Vi kan dog se, at det har fået succes i nogle helt uventede områder af Danmark, hvor aktiviteten er stor,” fortæller Jesper Bove-Nielsen.
Næste skridt for REMA 1000 med Vigo er nu at gå i et integreret samarbejde med andre onlinetjenester, der hjælper danskerne i hverdagen – for eksempel børnefamilieappen Mambeno, der hjælper med nemt at finde opskrifter i hverdagen, som så direkte kan konverteres til en indkøbsliste og en ordre hos REMA 1000 med Vigo.
”Vi fokuserer hele tiden på, hvordan vi kan hjælpe vores kunder med at få en travl hverdag til at hænge lidt bedre sammen – samtidig med, at man ikke afskærer sig selv helt fra omverdenen bag en skærm. Og der er REMA 1000 med Vigo vores bud på, hvordan vi bevarer det lokale fællesskab og den lokale butik ved at handle ind for hinanden,” siger Jesper Bove-Nielsen.
Kontakter
Jonas SchrøderKommunikationschef
Tlf:21640770jos@rema1000.dkBilleder
Information om REMA 1000
REMA 1000 er en landsdækkende discountkæde med fokus på kvalitet til lave priser.
Under overskriften Discount med holdning arbejder REMA 1000 ud fra det tankesæt, at det er muligt at have en klar holdning til varernes kvalitet samtidig med, at varerne sælges til discountpris. Blandt REMA 1000s mærkesager er kampen mod madspild, reduktion af plastik, sundhed og udvikling af økologien i partnerskab med Gram Slot.
'Fællesskaber' er en central del af arbejdet med Discount med holdning, og særligt fokus på at medvirke til at styrke lokale relationer. Det kommer blandt andet til udtryk via platformen REMA 1000 med Vigo, hvor kunder kan få leveret varer og købe ind for hinanden i den lokale REMA 1000.
REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokale købmænd i spidsen for den enkelte butik. Der er 360 REMA 1000 butikker i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra REMA 1000
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra REMA 1000
Ny REMA 1000 i S&E Huset på Frederikssundsvej i København NV18.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 25. november åbner en ny REMA 1000 i S&E Huset på Frederikssundsvej 5 i København NV. Det er den erfarne købmand Per Hjortstrand, der skal stå i spidsen for butikken.
REMA 1000 har højeste niveau af dyrevelfærdsmærket på alle mejeriprodukter fra Gram Slot28.9.2021 12:15:05 CEST | Pressemeddelelse
På det økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland – som REMA 1000 er medejer af – har køerne fået mere plads at boltre sig på. Det betyder, at alle Gram Slots mejeriprodukter nu har tre hjerter i den statslige dyrevelfærdsmærkningsordning, og det er endnu et skridt i REMA 1000 og Gram Slots fælles arbejde for bedre dyrevelfærd. Alle produkterne kan købes i REMA 1000.
20 millioner danske haveæbler reddet fra kompostbunken15.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En vigtig milepæl er nået. Omkring 20 millioner danske haveæbler er det seneste fem år blevet til most frem for kompost. Det er de takket være danske haveejere og Ørbæk Mosteri på Fyn samt et stærkt samarbejde med REMA 1000 - og på det seneste også med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. Og nu kan danskerne være med til at redde endnu flere æbler.
Ny REMA 1000 på Odins Brygge i Odense7.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 16. september åbner en ny REMA 1000 på Odins Brygge på Havnegade 8C i Odense. Det er den erfarne købmand i REMA 1000, Steffen Koch, der skal stå i spidsen for butikken.
Op mod 20 tons skæve gulerødder vil gå fra madspild til måltider27.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt samarbejde mellem REMA 1000, Mou, DanRoots og Stop Spild Af Mad forventes 20 tons frasorterede, skæve, knoldede, knækkede økologiske danske gulerødder at gå fra madspild til måltider, når de bliver til økologisk gulerodssuppe.