Mike Dranov valgt som formand for ny tænketank

Coop besætter formandsposten for den nystiftede tænketank Demokratisk Erhverv.

Mike Dranov er ny formand for Tænketanken Demokratisk Erhverv. Det står klart efter tænketankens stiftende generalforsamling. Næstformand bliver advokat Anders Ehlers.

”Det er et stort privilegium for mig at få lov at sidde for bordenden i danmarkshistoriens første sammenslutning af forbrugerejede virksomheder, landbrugets andelsbevægelse og medarbejderkooperativer eller det, vi samlet kalder erhvervsdemokratiske virksomheder,” siger Mike Dranov, nyvalgt formand for tænketanken og foreningsdirektør i Coop.

”Tænketankens første opgave bliver at få dannet et stærkt sekretariat og lave en grundlæggende kortlægning af sektorens størrelse og bidrag til Danmarks økonomi. I andre lande har man årlige opgørelser af demokratiske virksomheders bidrag og størrelse. I Danmark ved vi kun, at disse selskaber har været en vigtig del af historien, og at de efter vores bedste bud er enormt vigtige for Danmark. Den formodning skal vi nu have evidens bag,” udtaler Mike Dranov.

Der var også stor interesse for bestyrelsesposterne, hvor alle ti pladser var på valg. Pladserne gik til Eva Ryberg, formand for NRGi, Gunnar Hansen, formand for GF Forsikring, Martin Gertz Andersen, politisk chef i Danske Vandværker, Susanne Westhausen, direktør i Kooperationen, Rune Bødker fra Rabotnik, Frederik Petersen, direktør i KnowledgeWorker, Maj Baltzarsen, partner i Analyse & Tal og Iben Koch, direktør i UBSbolig. Som suppleant blev valgt Steffen Morild, formand i Boligforeningen 3B

Det er en række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer, som har slået sig sammen for at stifte tænketanken Demokratisk Erhverv for at styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store kendte demokratiske virksomheder og organisationer som Coop, Danske Vandværker, Kooperationen, Arla, ENIIG og GF Forsikring, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse.

Tidligere har bondebevægelsens organisationer været samlet i det nu nedlagte Andelsudvalg og arbejderbevægelsens virksomheder i Kooperationen. Nu går både Kooperationen, Arla, Forenet Kredit, Coop og mange flere sammen for den fælles sag. Tænketanken skal foretage analyser og samle viden om de demokratiske virksomheders samfundsbidrag, udvikling og samarbejdsmuligheder, den skal facilitere netværk for demokratiske erhvervsledere, og den skal styrke samfundsdebatten på området.

Hvad er en demokratisk virksomhed?

Tænketanken definerer demokratiske virksomheder som organisationer med erhvervsdrift, hvor minimum halvdelen af ejerkredsen virker efter demokratiske værdier og har et bredt og inkluderende ejerskab og demokratisk kontrol af beslutningsprocesserne.

Organisationerne bag Demokratisk Erhverv er:

Arla, Boligforeningen 3B, Coop, Dansk Energi, Danske Vandværker, Demokratisk Erhvervsnetværk, Eniig, Forenet Kredit, GF Forsikring, KAB, KnowledgeWorker, Kooperationen, LB Foreningen, Logik & Co, Merkur Andelskasse, NRGi, Rabotnik, Thise Mejeri, Thorupstrand Kystfiskerlaug, UBSbolig, Analyse & Tal

For yderligere oplysninger kontakt:

Sekretariatet for opstarten af den erhvervsdemokratiske tænketank. Magnus Skovrind Pedersen, magnus@demokratisk.dk, +45 28 56 37 77

Læs mere på www.demokratiskerhverv.dk

Den stiftende Generalforsamling blev afholdt

25. april 2018 kl. 10.30-12.00

Vartov, Hjørnestuen Farvergade 27, 1463 København K

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk