Migranter bliver del af løsningen på ældreplejens personalemangel
En læringsunderstøttende app og bedre erfaringsudveksling på tværs af landets SOSU-skoler og kommunale ældresektorer skal sikre optimale uddannelsesforhold (sproglig opkvalificering) og motivere flere migranter til at blive i SOSU-faget. Målet med projektet er at tiltrække og fastholde flere SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund samt understøtte migranternes læring, kommunikation og samarbejde i arbejdssituationer. Innovationsfonden har netop investeret godt 6.1 mio. kr. i projektet for at medvirke til at sikre at morgendagens ældre i Danmark også kan få offentlig pleje og omsorg uden at serviceniveauet må sænkes pga. arbejdskraftmangel.
Projektet udspringer af kommuners og SOSU-skolers udfordring med at rekruttere både elever og medarbejdere til SOSU-faget og er udviklet af Moesgårds Antropologiske Analyseenhed (MANTRA) ved Aarhus Universitet i samarbejde med Alexandra Instituttet. Projektdeltagerne er meget optimistiske i forhold til at bidrage til at finde løsningsmodeller på rekrutteringsudfordringen i ældreplejen via øget tiltrækning og forbedret uddannelse af migranter i SOSU-faget.
Potentialet i denne rekrutterings- og uddannelsesoptimeringsmodel er stort og rummer blandt andet en betydelig samfundsøkonomisk gevinst. En del af migranterne er pt. enten arbejdsløse eller bestrider ufaglærte jobs. Gevinsten opstår på flere fronter: Dels bliver migranterne fagligt opkvalificerede på SOSU-uddannelsen og sikres derved faglærte SOSU-jobs. Dels vil de medvirke til at sikre, at også fremtidens ældre i Danmark får livsvigtig og værdig pleje og omsorg. ”Vi håber dette projekt kan være en brik i løsningen af én af tidens største velfærdsudfordringer”, siger Johanne Korsdal Sørensen, ekstern relations manager hos MANTRA på Aarhus Universitet.
I øjeblikket eksisterer der ikke antropologisk forskning i de konkrete sproglige og kulturelle udfordringer, der ofte opstår når SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund skal lære at begå sig på SOSU-uddannelsen og i ældreplejen. Der findes heller ikke brugbare læringsunderstøttende it-værktøjer til denne målgruppe.
Potentialet for de nye og effektive rekrutterings- og læringsunderstøttende redskaber til migranter på erhvervsuddannelserne og i forskellige brancher er derfor stort. MANTRA’s forskerteam har undersøgt inklusion og forankring af international arbejdskraft i landbrug og industri via GoInGlobal projektet. Hvis vi kigger ud over Danmarks grænser, så ser vi lignende problemstillinger og vurderer derfor at der ligeledes er et potentiale i andre velfærdsstater.
Alexandra Instituttet har gennem en årrække udviklet læringsunderstøttende produkter og software, herunder apps til specifikke målgrupper baseret på brugerdreven innovation. Projektet vil udvikle en læringsunderstøttende app, der kan betjenes uden indtastning af tekst, og som dels kan give den sproglige og øvrige støtte, som vi ved migranterne har brug for, men som også skal være en slags logbog for brugeren og derigennem opsamle viden om de udfordringer, forskningen ikke har afdækket.
Denne erfaring og kompetence kombineres med antropologisk aktionsforskning i migranters møde med den kommunale ældrepleje og forskellige arbejdspladskulturer. ”Et særligt fokus bliver på migranternes udvikling af formelle og uformelle færdigheder samt professionel identitet i SOSU-faget”, forklarer Sara Lei Sparre, lektor i antropologi på Aarhus Universitet.
Projektet er et samarbejde mellem Moesgårds Antropologiske Analyseenhed (MANTRA), Aarhus Universitet og Alexandra Instituttet i samarbejde med følgende bidragydere: Vejen Kommune, Varde Kommune, Høje-Taastrup Kommune, SOSU Esbjerg, SOSU H, Danske SOSU-skoler, FOA, KL og Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser. Sammen skal de udvikle et best practice katalog vedr. rekruttering og fastholdelse af migranter i SOSU-faget, en læringsunderstøttende app til brug for migranter på SOSU-uddannelsen og i praktik i kommunerne samt publicere forskningsartikler vedr. projektets resultater.
Fakta
Innovationsfondens investering: 6.1 mio. kr.
Samlet budget: 8.1 mio. kr.
Varighed: 2,5 år
Officiel titel: Fra Migrant til SOSU-Aspirant. Velfærdsinnovation gennem aktionsforskning i tiltrækning og fastholdelse af SOSU-elever og SOSU-personale med migrant baggrund.
Kontakter
Kontakt
Johanne Korsdal Sørensen Ekstern relations manager i MANTRA, Aarhus Universitet
Tlf: 21301787, Mail: jks@cas.au.dk
Sara Lei Sparre, lektor, MANTRA, Afdeling for Antropologi, Aarhus Universitet
Tlf: 61330993, Mail: saraleisparre@cas.au.dk
Jens Bomholt, presse- og mediechef, Innovationsfonden
Tlf: 61 90 50 45, Mail: jens.bomholt@innofond.dk
Billeder
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
J.C.H. Ellehammerprisen: Førsteprisen går til projekt om geopolitisk regulering af kernevåben16.9.2024 10:25:29 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris.
Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris16.9.2024 10:10:00 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben
Ny forskningsoversigt kan styrke skolernes undervisning i bæredygtighed11.9.2024 12:05:24 CEST | Pressemeddelelse
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en ny forskningsoversigt og podcast fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
Op til USA’s valg: Ny podcast udforsker borgerkrigens ekko9.9.2024 06:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Podcasten Borgerkrigens ekko trækker lytteren med på et 3000 kilometer langt roadtrip til gamle og nye amerikanske slagmarker. En antropolog, en historiker og en journalist opsøger nutidens ekkoer og slagskyggerne fra den borgerkrig, der var ved at rive USA over i 1860’erne. Tag med på en lydrejse, hvor fortiden ikke bare er det, der skete engang, men derimod noget, der hele tiden bygges, ombygges og kæmpes om i nutiden.
Nyt forskningsprojekt skal undersøge social sammenhængskraft6.9.2024 09:46:49 CEST | Pressemeddelelse
En ny forskningsbevilling fra Det Europæiske Forskningsråd er blevet tildelt projektet "The Glue of Society: A Social Ontology of Social Cohesion" med adjunkt Nicolai Krejberg Knudsen i spidsen. Projektet skal undersøge begrebet ”social sammenhængskraft” og afdække, hvordan social interaktion og samarbejde påvirker samfundets struktur og sammenhængskraft.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum