Aarhus Universitet: Arts

Migranter bliver del af løsningen på ældreplejens personalemangel

Del
Danmark vil allerede om 5 år mangle 42.000 SOSU-ansatte i ældreplejen. Et nyt forskningssamarbejde mellem antropologer og it-udviklere skal tiltrække og fastholde migranter i SOSU-faget, fordi netop denne målgruppe kan imødekomme det stigende arbejdskraftbehov. Innovationsfonden har investeret 6.1 mio. kr. i projektet.

En læringsunderstøttende app og bedre erfaringsudveksling på tværs af landets SOSU-skoler og kommunale ældresektorer skal sikre optimale uddannelsesforhold (sproglig opkvalificering) og motivere flere migranter til at blive i SOSU-faget. Målet med projektet er at tiltrække og fastholde flere SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund samt understøtte migranternes læring, kommunikation og samarbejde i arbejdssituationer. Innovationsfonden har netop investeret godt 6.1 mio. kr. i projektet for at medvirke til at sikre at morgendagens ældre i Danmark også kan få offentlig pleje og omsorg uden at serviceniveauet må sænkes pga. arbejdskraftmangel.

Projektet udspringer af kommuners og SOSU-skolers udfordring med at rekruttere både elever og medarbejdere til SOSU-faget og er udviklet af Moesgårds Antropologiske Analyseenhed (MANTRA) ved Aarhus Universitet i samarbejde med Alexandra Instituttet. Projektdeltagerne er meget optimistiske i forhold til at bidrage til at finde løsningsmodeller på rekrutteringsudfordringen i ældreplejen via øget tiltrækning og forbedret uddannelse af migranter i SOSU-faget.

Potentialet i denne rekrutterings- og uddannelsesoptimeringsmodel er stort og rummer blandt andet en betydelig samfundsøkonomisk gevinst. En del af migranterne er pt. enten arbejdsløse eller bestrider ufaglærte jobs. Gevinsten opstår på flere fronter: Dels bliver migranterne fagligt opkvalificerede på SOSU-uddannelsen og sikres derved faglærte SOSU-jobs. Dels vil de medvirke til at sikre, at også fremtidens ældre i Danmark får livsvigtig og værdig pleje og omsorg. ”Vi håber dette projekt kan være en brik i løsningen af én af tidens største velfærdsudfordringer”, siger Johanne Korsdal Sørensen, ekstern relations manager hos MANTRA på Aarhus Universitet.

I øjeblikket eksisterer der ikke antropologisk forskning i de konkrete sproglige og kulturelle udfordringer, der ofte opstår når SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund skal lære at begå sig på SOSU-uddannelsen og i ældreplejen. Der findes heller ikke brugbare læringsunderstøttende it-værktøjer til denne målgruppe.

Potentialet for de nye og effektive rekrutterings- og læringsunderstøttende redskaber til migranter på erhvervsuddannelserne og i forskellige brancher er derfor stort. MANTRA’s forskerteam har undersøgt inklusion og forankring af international arbejdskraft i landbrug og industri via GoInGlobal projektet. Hvis vi kigger ud over Danmarks grænser, så ser vi lignende problemstillinger og vurderer derfor at der ligeledes er et potentiale i andre velfærdsstater.

Alexandra Instituttet har gennem en årrække udviklet læringsunderstøttende produkter og software, herunder apps til specifikke målgrupper baseret på brugerdreven innovation. Projektet vil udvikle en læringsunderstøttende app, der kan betjenes uden indtastning af tekst, og som dels kan give den sproglige og øvrige støtte, som vi ved migranterne har brug for, men som også skal være en slags logbog for brugeren og derigennem opsamle viden om de udfordringer, forskningen ikke har afdækket.

Denne erfaring og kompetence kombineres med antropologisk aktionsforskning i migranters møde med den kommunale ældrepleje og forskellige arbejdspladskulturer. ”Et særligt fokus bliver på migranternes udvikling af formelle og uformelle færdigheder samt professionel identitet i SOSU-faget”, forklarer Sara Lei Sparre, lektor i antropologi på Aarhus Universitet.

Projektet er et samarbejde mellem Moesgårds Antropologiske Analyseenhed (MANTRA), Aarhus Universitet og Alexandra Instituttet i samarbejde med følgende bidragydere: Vejen Kommune, Varde Kommune, Høje-Taastrup Kommune, SOSU Esbjerg, SOSU H, Danske SOSU-skoler, FOA, KL og Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser. Sammen skal de udvikle et best practice katalog vedr. rekruttering og fastholdelse af migranter i SOSU-faget, en læringsunderstøttende app til brug for migranter på SOSU-uddannelsen og i praktik i kommunerne samt publicere forskningsartikler vedr. projektets resultater.

Fakta

Innovationsfondens investering: 6.1 mio. kr.

Samlet budget: 8.1 mio. kr.

Varighed: 2,5 år

Officiel titel: Fra Migrant til SOSU-Aspirant. Velfærdsinnovation gennem aktionsforskning i tiltrækning og fastholdelse af SOSU-elever og SOSU-personale med migrant baggrund.

Kontakter

Kontakt


Johanne Korsdal Sørensen Ekstern relations manager i MANTRA, Aarhus Universitet
Tlf: 21301787, Mail: jks@cas.au.dk


Sara Lei Sparre, lektor, MANTRA, Afdeling for Antropologi, Aarhus Universitet
Tlf: 61330993, Mail: saraleisparre@cas.au.dk


Jens Bomholt, presse- og mediechef, Innovationsfonden
Tlf: 61 90 50 45, Mail: jens.bomholt@innofond.dk

Billeder

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye