Midtjyske unge ønsker røgfri skoletid

Mere end otte ud af ti unge midtjyder bakker op om røgfri skoletid på grundskoler. Alligevel har kun få kommuner i Region Midtjylland gjort skoletiden helt røgfri på alle folkeskoler.

Nye tal fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden viser, at 84 procent af de 14-19-årige midtjyder synes, at røgfri skoletid på grundskoler er en god idé. Røgfri skoletid betyder, at der ikke må ryges i løbet af skoledagen – hverken på skolens område eller uden for skolen. Dermed er røgfri skoletid en udvidelse af reglen om røgfri matrikel, der gælder alle grundskoler.

Rygning hører ikke til i skolen

Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at skoler får røgfri skoletid, for erfaringer og forskning viser, at færre elever begynder at ryge, når de ikke oplever røg i skolen.

- Når elever ser kammerater og voksne ryge, er det med til at gøre rygning til noget almindeligt og noget, som voksne accepterer. Men rygning hører ikke til i skolen og børn og unge skal ikke lære at ryge i skoletiden, siger Lena Theilgaard, områdekonsulent for i Kræftens Bekæmpelse i Region Midt.

Skoler med røgfri skoletid oplever, at det virker. For når eleverne ikke kan ryge i skoletiden, samles de om andre aktiviteter end rygning. Cigaretter bliver ikke en del af det sociale fællesskab, og det betyder et tydeligt fald i antallet af elever, der ryger.

Opbakning i befolkningen

Selv om unge bakker op og forebyggelseseksperter anbefaler skoler og kommuner at gøre skoletiden røgfri, er Syddjurs og Randers nogle af de få kommuner i Region Midtjylland, der har besluttet at indføre røgfri skoletid på alle kommunale folkeskoler.

Det kan skyldes frygt for reaktioner fra skolernes ansatte og manglende tro på, at røgfri skoletid kan lade sig gøre. Men ifølge Kræftens Bekæmpelse er der ingen grund til, at politikerne holder sig tilbage.

- Der er enorm opbakning til røgfri skoletid i befolkningen. Og det gælder vælgere fra alle partier. Ingen synes, at børn og unge skal begynde at ryge. Og langt de fleste kan godt se det paradoksale i, at eleverne må ryge i skoletiden, selv om de ikke er gamle nok til at købe cigaretter, siger Lena Theilgaard.

Derfor opfordrer Kræftens Bekæmpelse borgere og kandidater, der stiller op til kommunalvalget den 21. november, til at bruge valgkampen til at sætte røgfri skoletid på den lokale politiske dagsorden.

For røgfri skoletid er det mest virkningsfulde redskab kommunen kan tage i brug, hvis børn og unge skal vokse op til en røgfri fremtid.

......

Røgfri Fremtid

TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse har taget initiativ til partnerskabet Røgfri Fremtid, der arbejder for, at ingen børn og unge ryger i 2030. Knap 50 organisationer, kommuner, uddannelsessteder og andre aktører er blevet en del af partnerskabet, der vokser dag for dag. Kommunerne Norddjurs, Syddjurs, Odder, Randers og Ringkjøbing-Skjern er partnere i Røgfri Fremtid.

.......

Hvad er din holdning til røgfri skoletid?

14-19-årige i Region Midt:

• Meget god/god idé: 84 pct.
  • Meget dårlig/dårlig idé: 7 pct.
  • Ved ikke: 10 pct.

På landsplan synes 82 pct. af de 14-19-årige, at røgfri skoletid er en god idé, men forskellene mellem regioner og hele landet er ikke signifikante.

Undersøgelsen er foretaget af Epinion for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden blandt 3610 unge i alderen 14-19 år.

......

Rygning i grundskolen

• 18 pct. af de 15-årige ryger hver dag eller lejlighedsvis
  • Omkring 9.000 børn mellem 11 og 15 år ryger hver dag
  • 21 pct. af rygere mellem 16 og 25 år røg første gang på skolen (heraf 5 pct. på efterskole)
  • 81 pct. af de unge, der ryger eller har røget, var under 18 år, da de begyndte at ryge mindst én gang om ugen.

Kilder: Skolebørnsundersøgelsen, SIF 2014; Sundhedsstyrelsen 2017, Kræftens Bekæmpelse 2016.

.......

Eksempler på grundskoler med røgfri skoletid

• Alle folkeskoler i Aalborg, Randers, Gladsaxe, Odense og Syddjurs kommuner
  • Nogle grundskoler, eksempelvis på Falster, i København, Halsnæs, Vejle og Horsens.

Lena Theilgaard Andersen
Områdekonsulent for område Midtjylland