Midtjylland danmarksmester i håndværkermangel

Det er ikke kun i fodbold, Midtjylland er danmarksmester. Det er de også i den knapt så attraktive disciplin, håndværkermangel. For trods travlhed i det meste af byggebranchen, er der betydelige geografiske forskelle. I Midtjylland mangler 35 procent af byggevirksomhederne arbejdskraft, mens det hos naboerne i Nordjylland kun er 14 procent, der bremses i produktionen på grund af mangel på medarbejdere.

- I Region Midtjylland oplevede mere end hver tredje byggevirksomhed i foråret 2018 produktionsbegrænsninger på grund af mangel på arbejdskraft, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Dansk Byggeri har via Danmarks Statistik set på den opfattede mangel på arbejdskraft i byggevirksomhederne. Den viser – ikke overraskende – at Region Midtjylland og Region Hovedstaden ligger over landsgennemsnittet, mens de tre øvrige regioner ligger under.

Som gennemsnit for 1. kvartal 2018 er der følgende andele af byggevirksomhederne (vægtet efter beskæftigelse), der angiver mangel på arbejdskraft som en begrænsning for produktionen:

• Region Midtjylland: 35,3 procent
  • Region Hovedstaden: 28,0 procent
  • Hele landet: 25,0 procent
  • Region Sjælland: 22,3 procent
  • Region Syddanmark: 19,3 procent
  • Region Nordjylland: 14,0 procent

Varmt, men ikke overophedet
- Arbejdsmarkedet er varmt, men ikke overophedet. Udfordringen med mangel på kompetente medarbejdere er jo kommet for at blive, og den vil formentlig være tiltagende i resten af 2018 og i 2019, siger Bo Sandberg.

- Man skal glæde sig over, at det går godt i byggebranchen. Det er en mere positiv udfordring at mangle arbejdskraft end at mangle arbejde. Og et presset arbejdsmarked åbner for fodfæste til marginaliserede grupper som flygtninge og kontanthjælpsmodtagere. Men når det er sagt, så burde man bruge opsvinget til at genbesøge værktøjskassen med reformer af blandt andet tilbagetrækning.