Midt- og Vestjylland tilgodeses med asfalt for 8,3 mia. kr. – men igangsætningen har lange udsigter

Samtlige partier i Folketinget har indgået en aftale om investeringer på transportområdet for perioden 2022-2035. Der tale om den største danske infrastrukturplan nogensinde på i alt 105,8 mia. kr.

For virksomheder og borgere i Midt- og Vestjylland er det positivt, at Folketinget har set behovet for en ny midtjysk motorvej, som kan binde Jylland sammen på langs. Der er afsat 5,9 mia. kr. til strækningerne Give-Billund og Løvel-Klode Mølle.

-          Vi er naturligvis tilfreds med, at politikerne har kunnet se behovet for en Hærvejsmotorvej. Fordi en god infrastruktur er forudsætningen for vækst. Derfor er det ærgerligt, at vi er nødt til at vente i 5 år, før det første spadestik tages i 2026. Det betyder så også, at vi med den hastighed skal se meget langt ind i fremtiden, før vi kan tale om en sammenhængende motorvej, siger formanden for DI Midt Vest Claus Arberg.

Folketingets partier har dog tilkendegivet, at de er enige om, at den resterende del af den midtjyske motorvej kan prioriteres som led i kommende infrastrukturplaner efter 2035.

Gode beslutninger om vejstrækninger som forbinder eksisterende vejnet

Der har i flere år været et udtrykt ønske om at få forbundet og udbygget flere strækninger i Midt- og Vestjylland. Der er nu afsat midler til tre vigtige strækninger.

-          Vi har igennem flere år kunnet mærke, at ruterne 15, 18 og 34/26 slet ikke havde den nødvendige kapacitet. Jeg kan derfor kun glæde mig over, at disse ruter er kommet med i forliget. Desværre skal vi også vente længe, inden vi kan komme ud at køre på disse veje, siger Claus Arberg.

Vejstrækningerne har sen og forskudt start. For rute 15, som er vejen fra Herning til Ringkøbing, er planlagt til at blive igangsat i 2023.

I 2026 vil de sidste to sættes i gang: rute 18 nord om Herning, hvor motorvejshullet dermed bliver lukket, og ruterne 34/26 hvor kapaciteten øges mellem Sallingsund og Hanstholm.

For yderligere kontakt:
Lars Bøgeskov, larb@di.dk, 3377 4782.

Chefkonsulent Gitte Brødsgaard Vesti
Mail: giv@di.dk
Mobil: 2921 7710

Pumper til hele verden giver initiativpris2.12.2020 14:55:20 CET | Pressemeddelelse

Det, der begyndte med hånddrevne pumper til de lokale bønder omkring Lem Stationsby, er blevet til en global virksomhed, der leverer avancerede og kraftige pumper til spildevandsanlæg over hele verden. Endda på en måde som medvirker til at sikre størst mulig bæredygtighed som følge af lang levetid og lave energi- og driftsomkostninger. Det anerkender DI Midt Vest ved at give virksomheden Landia A/S i Lem St. DI Midt Vests Initiativpris 2020.