Middelfart Sparekasse er landets bedste arbejdsplads for seniorer

Great Place to Work kårede tirsdag aften landets bedste arbejdspladser. Middelfart Sparekasse er landets bedste senior-arbejdsplads og nummer to generelt.
Henrik Arnold Jung Christensen fik job i Middelfart Sparekasse som 60-årig. I dag er han 64 og superbruger af sparekassens nye rådgivnings-værktøj.

I Tørring kan du møde 69-årige Hans Klejstrup, der efter fire år som pensionist tilbød sin hjælp til sparekassens nyåbnede afdeling i byen. I Fredericia kan du hilse på 64-årige Birgitte Petersen ved kassen. Hun blev ansat i juni 2019. I Middelfart kan du booke et møde med rådgiver Henrik Arnold Jung Christensen. Han er 64 år, og fik job i sparekassen tre dage efter han som 60-årig blev fyret fra sin arbejdsplads gennem næsten 40 år.

Alle tre er de eksempler på, at Middelfart Sparekasse ansætter efter kompetencer og ikke alder. Det er en afgørende årsag til, at Great Place to Work tirsdag aften kårede Middelfart Sparekasse til Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer – og landets næstbedste arbejdsplads totalt set.

- Vi er meget stolte af både første- og andenpladsen. Det, der gør mig mest stolt over, at vi kan kalde os landets bedste arbejdsplads for seniorer er, at titlen ikke beror på en forkromet seniorpolitik. Sådan en har vi slet ikke. Prisen bunder i, at vi altid vurderer folk ud fra deres kompetencer, energi og motivation, siger Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Kan I bruge en som mig?

Det kan 64-årige Henrik Arnold Jung Christensen skrive under på. Han blev fyret som 60-årig, og var ikke sikker på, om der fortsat var plads til ham på arbejdsmarkedet. Det var der i Middelfart Sparekasse, som så potentialet i hans næsten 40 års erfaring fra sektoren.

- Jeg mærker overhovedet ikke, at man ser på min alder. Jeg får udfordringer i hverdagen, og det er enormt stærkt, siger Henrik Arnold Jung Christensen, som nu er en af superbrugerne i sparekassens nye rådgivningsværktøj.

Erfaring er en fordel

For adm. direktør Martin Baltser vejer erfaringen tungere end alderen.

- Både i erhvervslivet og i politik ser vi, at folk bestrider tunge poster, selv om de har rundet 70 år. Hvis du ser til USA, er præsidenten 73 år. De to mest oplagte udfordrere til ham ved næste valg er 76 og 78 år. Og så taler vi om, at folk på 60 ikke kan præstere tilstrækkeligt. Ved at ansætte rutinerede kolleger får vi glæde af den enorme viden, de har bygget op gennem en lang karriere på arbejdsmarkedet, siger Martin Baltser.

Han understreger, at det ikke er et mål i sig selv at ansætte +60-årige.

- Det skaber en sund dynamik at have både unge, midaldrende og ældre på arbejdspladsen. Noget af det, der gør mig mest stolt af at være en del af Middelfart Sparekasse, er at se det sammenhold, vi har på tværs af både afdelinger og generationer, siger Martin Baltser.

Danmarks Bedste Arbejdspladser

• Great Place to Work kårede tirsdag den 12. november landets bedste arbejdspladser ved en gallafest i Cirkusbygningen i København.
  • Middelfart Sparekasse blev nummer to ud af 93 virksomheder i kategorien ”mellemstore arbejdspladser”. Sparekassen har deltaget i 18 år og har fået fire førstepladser og seks andenpladser undervejs.
  • I alt deltog 141 virksomheder i konkurrencen, der bygger på en trivselsundersøgelse samt en ”kulturprofil”, der viser virksomhedens kultur og holdninger på en række parametre. 36 virksomheder deltog i kategorien ”mindre virksomheder” med 20 - 49 medarbejdere, og 12 deltog i kategorien ”store virksomheder” med +500 medarbejdere.
  • Great Place to Work uddelte to specialpriser, og Middelfart Sparekasse blev kåret som ”Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer”.
Henrik Arnold Jung Christensen fortæller, hvordan det er at være senior i Middelfart Sparekasse
Videokanal

Middelfart Sparekasse blev tirsdag den 12. november 2019 kåret til Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer, da Great Place to Work kårede landets bedste arbejdspladser.