Middelfart Sparekasse er Europas fjerdebedste arbejdsplads

Great Place to Work kårede torsdag aften Europas bedste arbejdspladser. Middelfart Sparekasse er nummer fire på listen.

Adm. direktør Martin Baltser kan glæde sig over at stå i spidsen for Europas fjerdebedste arbejdsplads.

I konkurrence med 2.800 arbejdspladser fra hele Europa blev det akkurat ikke til en podieplads til Middelfart Sparekasse, da konsulent- og rådgivningsvirksomheden Great Place to Work torsdag aften offentliggjorde Europas Bedste arbejdspladser ved en gallafest i Athen. Sparekassen fik nemlig en fjerdeplads i konkurrencen.

Arbejdspladserne er inddelt i fire kategorier: mindre arbejdspladser, mellemstore arbejdspladser, store arbejdspladser og multinationale arbejdspladser. Middelfart Sparekasse hører hjemme i kategorien ”mellemstore arbejdspladser”, der er for virksomheder med mellem 50 og 500 medarbejdere. I den kategori er sparekassen den bedst placerede danske virksomhed.

- Vi har i mange år arbejdet med medarbejdertilfredshed og har som en af meget få virksomheder været på listen over de bedste arbejdspladser i Europa 16 år i træk. Det er vi naturligvis stolte af, og vi tager det som et bevis på, at få arbejder så fokuseret som os med trivsel på arbejdspladsen, siger adm. direktør Martin Baltser.

En vigtig del af sparekassens vækst

Selv om medarbejdertilfredsheden er i fokus, så er sparekassens største fokus at gøre kunderne tilfredse. I den sammenhæng er det afgørende, at medarbejderne har det godt.

- Kunderne kan godt se koblingen – at tilfredse medarbejdere giver den bedste service. Derfor er tilfredse medarbejdere en vigtig årsag til de seneste års vækst i sparekassen, siger Martin Baltser og tilføjer, at det også er en fordel, når der skal rekrutteres nye kolleger.

- Vi har altid mange kvalificerede kandidater at vælge mellem, for det er selvfølgelig også attraktivt at arbejde på en god arbejdsplads, siger Martin Baltser.

Sparekassens vision er at være ”bedst til kunder”, vi vil være en Danmarks bedste arbejdspladser, og hvert år giver vi mindst 7,5 mio. kr. tilbage til lokalsamfundene i form af støtte til begivenheder, foreninger, enkeltpersoner mv.

Forretningsmodellen har vist sig bæredygtig gennem mange år. Sparekassen har i dag ca. 75.000 kunder, egenkapitalen har rundet én mia. kr., og i 2017 var overskuddet før skat 125,9 mio. kr.