Middelfart Sparekasse bliver fast følgesvend for March mod Ensomhed

Efter flere år som sponsor for March mod Ensomhed har Middelfart Sparekasse valgt at opruste og gå med hele vejen i kampen mod ensomhed

Når Patrick Cakirli til sommer drager ud på sin 2.000 kilometer lange March mod Ensomhed, får han følgeskab af Middelfart Sparekasse, der efter tre år som sponsor nu bliver officiel samarbejdspartner på projektet. PRfoto

Når Patrick Cakirli til sommer drager ud på sin 2.000 kilometer lange March mod Ensomhed, er konceptet, at han kun må gå, hvis han har nogen at følges med. Det har i al sin enkelthed vist sig at være så stærkt et signal, at tusindvis af danskere har gjort Patrick Cakirli følgeskab på de danske landeveje siden den første march i 2017.

Og nu får han også følgeskab af Middelfart Sparekasse, der efter tre år som sponsor nu bliver officiel samarbejdspartner på projektet.

- Det her projekt giver så meget mening for os som en sparekasse, der altid har taget et socialt ansvar. Vi støtter i forvejen organisationer som Ventilen og Broen, og vi har et samarbejde med Psykiatrifonden. Vores samfundsambition er at være til fælles bedste, og vi arbejder aktivt på at styrke foreningslivet og fællesskaber i vores lokalområder.

- Og når vi ved, at der er 400.000 ensomme danskere, er vi nødt til at forholde os til, at der er mange mennesker, som står uden for fællesskaberne. For os er det to sider af samme sag, og vi tror på, at adgangen til fællesskaber for mange kan være en vej ud af ensomheden, siger Martin Baltser, adm. direktør for Middelfart Sparekasse.

Medarbejder med på march

Ideen til at støtte March mod Ensomhed kom fra sparekassemedarbejder Helle Holm, som blev opmærksom på projektet og besluttede sig for selv at gøre Patrick Cakirli selskab på turen.

- Jeg fik øjnene op for Patrick og March mod Ensomhed, fordi jeg har selv haft følelsen af at være ensom, da jeg var barn. Det har de fleste jo nok på et tidspunkt i livet, og derfor syntes jeg, at det var et vigtigt budskab, han forsøgte at komme ud med. Jeg tænkte, at han ikke skulle have lov at stå stille, så da ruten gik forbi Middelfart, besluttede jeg mig for, at jeg ville gå med ham. Så det gjorde jeg, forklarer Helle Christina Holm

- Undervejs på turen fornemmede jeg, at den unge mand manglede nogen, der kunne hjælpe ham med at få sin idé ud i verden. Hans projekt sætter fokus på et stort samfundsproblem, og han hjælper folk med at få øjnene op for, at de ikke er alene om at være ensomme. Da jeg fortalte om projektet til mine kollegaer, var der slet ikke nogen tvivl om, at vi selvfølgelig gerne ville hjælpe Patrick, fortæller Helle Christina Holm, som glæder sig over, at sparekassen nu bliver en regulær samarbejdspartner for Patrick Cakirli.

- Det er så vigtigt, at nogen sætter fokus på ensomhed. Og det gør Patrick. Men i takt med at hans projekt er blevet større, har han også fået mange flere opgaver. Så er det altså fedt at arbejde et sted, som både kan og vil være med til at gøre en forskel, siger hun.

Sikret for fremtiden

March mod Ensomhed blev i 2021 etableret som en forening og er kunde i Middelfart Sparekasse. Det at være en forening betyder ifølge Patrick Cakirli, at der nu er flere mennesker, som kan tage aktivt del i at løfte opgaven med kampen mod ensomhed. For det er ikke kun på landevejen, at March mod Ensomhed fylder alt for Patrick Cakirli.

- Jeg har dedikeret mit liv til at bekæmpe ensomhed, og jeg bruger stort set al min tid på at arbejde med March mod Ensomhed. Det har selvfølgelig været hårdt, og det er en lettelse at vide, at Middelfart Sparekasse nu støtter op om marchen og mig, så projektet er sikret og kan lade sig gøre i de kommende år. Det betyder meget for mig, siger Patrick Cakirli.

Øget synlighed

Middelfart Sparekasse er i første omgang blevet samarbejdspartner i tre år og har udover en økonomisk indsprøjtning blandt andet stillet sin marketingafdeling til rådighed for at hjælpe Patrick Cakirli med at løfte nogle af de mange forskellige opgaver, som er forbundet med March mod Ensomhed.

- Patrick har ene mand opbygget noget helt unikt, men arbejdsbyrden er vokset i takt med, at hans budskab er nået længere ud, og derfor vil vi gerne hjælpe ham, hvor vi kan. I år er vores fokus især på øget synliggørelse af March mod Ensomhed i de mange byer, Patrick kommer igennem, men også i pressen, fortæller Martin Baltser, som håber, at sparekassens egne medarbejdere også vil hoppe i vandreskoene og gå med i den gode sags tjeneste.

- Vores 380 medarbejdere har naturligvis fået grønt lys til at gå med i March mod Ensomhed, selv om det foregår i arbejdstiden. Så jeg håber selvfølgelig, at vi kommer til at se nogle friske sparekassefolk på landevejene, når marchen kommer igennem vores lokalområder, siger han.

31-årige Patrick Cakirli er gået gennem store dele af tilværelsen med ensomheden som sin eneste følgesvend. Siden 2017 har han brugt sine somre på at vandre rundt i Danmark for at sætte nationalt fokus på Ensomhed som sundheds- og samfundsproblem. PRfoto
Patrick Cakirli på vej ud på dagens rute med afsæt i Middelfart under sidste års March mod Ensomhed. PRfoto

Middelfart Sparekasse bliver sponsor for frivilligheden på Jelling Musikfestival16.5.2022 13:52:18 CEST | Pressemeddelelse

Tusindvis af frivillige er hvert år med til at skabe Jelling Musikfestival. De udgør ifølge festivaldirektør Line Mosfelt ”Jellings” hjerte, og nu har festivalen for første gang nogensinde indgået et partnerskab omkring frivilligheden. Middelfart Sparekasse har doneret 150.000 kroner, som festivalen skal bruge til at gøre det endnu mere attraktivt at melde sig under frivillighedens faner.

Sebastian S. Thagesen er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse11.5.2022 14:31:25 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til 32-årige Sebastian Sundahl Thagesen, som kommer til at få sin daglige gang i hovedsædet i Middelfart. Han kommer til sparekassen fra Jyske Bank i Odense, hvor han har været elev og senere rådgiver. Sebastian S. Thagesen bor i Odense med sin kæreste, men tilknytningen til det vestfynske og Føns, hvor han er født og opvokset, er høj. Som så mange andre unge i oplandet til Middelfart, har Sebastian S. Thagesen gået på Middelfart Gymnasium og desuden spillet fodboldbold i både Strib og Middelfart. I Middelfart Sparekasse kan Sebastian S. Thagesen se frem til at arbejde med rådgivning af privatkunder med mindre erhverv. Om sit valg af ny arbejdsplads siger den 32-årige rådgiver: - Middelfart Sparekasse har altid været byens bank og gjort meget for lokalområdet. Derudover har den et ry for at være en rigtig god arbejdsplads – og det har jeg også fået at vide igennem flere kanaler. Så det har faktisk altid været en drøm på et tidspunkt at ve

Heidi Skibsted Borup er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Vejle11.5.2022 14:23:47 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en erfaren dame i afdelingen i Vejle. Det er 51-årige Heidi Skibsted Borup, som kommer fra en stilling i Vestjysk Bank og kender branchen særdeles godt. Hun startede som elev i Jelling Sparekasse i 1989 og har og har arbejdet som rådgiver for privatkunder lige siden. Og nu er det altså kunderne i Middelfart Sparekasse, som får gavn af Heidi Skibsted Borups erfaring inden for rådgivning om bolig, investering og pension. - Det bedste ved jobbet som rådgiver er, at jeg kommer tæt på mine kunder. Det er spændende at hjælpe med de behov, de nu måtte have, og jeg lægger stor vægt på, at vi sammen kommer i mål og finder de bedste løsninger. Den gensidige tillid, der opstår, er for mig meget vigtig. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi jeg kan identificere mig med sparekassens værdier. Og så har jeg mange tidligere kolleger, som arbejder her – og de har kun haft gode ting at sige om sparekassen som arbejdsplads, siger Heidi Skibsted Bor