Middelfart er nu fuldt fiberdækket

Der har været god aktivitet i Middelfart det sidste års tid – og nu kan middelfarterne mærke resultatet: ”Vi er færdige med at rulle fiber ud i Middelfart. Alle, der vil have fiber i byen, har mulighed for fiber nu,” lyder det fra Anders Hørning, der er forsyningschef i EWII Fibernet.

Middelfart er nu helt dækket med fibernet - helt ind i stikkontakten.

EWII Koncernen besluttede i 2019 at rulle fiber ud til alt og alle i Trekantområdet, og nu kan Middelfart kalde sig den første by i området med fuld dækning – bortset fra en række adresser, der enten aktivt har fravalgt, eller foreninger, hvor der i dag er en god dialog i gang.

I alt er der rullet fiber ud til 14.228 adresser ved hjælp af 178 kilometer rør, og sammenlagt 967 kilometer fiberkabel.

At udrulningen er gået hurtigt i netop Middelfart skyldes godt samarbejde med kommunen, lyder det fra EWII.

”Kommunen har haft et godt overblik over, hvor der var mulighed for samgravning, og har derfor været hurtige til at give os gravetilladelser, der, hvor der alligevel skulle graves. Så de har både sørget for hurtigt fibernet til borgerne, og at vi var til mindst muligt gene for borgerne. Det er vi rigtig glade for,” lyder det fra Anders Hørning.

Især har det været en fordel, at Middelfart Kommune har samtænkt fiber-udrulningen med arbejdet med kommunens projekt ”KlimaByen i Middelfart”, der også indbefatter gravearbejde.

Alt og alle i Trekantområdet skal have fibernet

Middelfarterne kan dog vente snart at få følgeskab af de andre byer i Trekantområdet. EWII Koncernen er med projektet ”Fiber i alt til alle” i fuld gang med at rulle fiber ud, så alle 150.000 adresser i området er fuldt dækkede inden udgangen af 2024.

”Fibernet er infrastruktur på linje med el, vand og varme. Det er nødvendigt for at samfundet kører – særligt i øjeblikket, hvor mange ting skal foregå digitalt. Og derfor skal det være frit og tilgængeligt for alle borgere. Det er det arbejde, vi er i gang med nu,” siger Anders Hørning.

Næste fase af udrulningsprojektet kommer til at fokusere på Kolding og Vejle, hvor udvalgte områder får fibernet. Koncernen offentliggør løbende adresser, der står for at få fiber på hjemmesiden: Hvor graver vi fibernet ned i Trekantområdet? (ewii.com)

”Det er et logistisk valg, at vi ruller ud i etaper. Er der områder, der ikke er med i denne etape, så kommer de med senere – projektet går ud på, at Trekantområdet skal være 100 procent dækket af fibernet, og at alle borgere skal have hurtig opkobling. Det leverer vi selvfølgelig,” lyder det fra forsyningschefen.

Forsyningschef i EWII Fibernet, Anders Hørning, telefon 20 84 13 37

Middelfart er nu helt dækket med fibernet - helt ind i stikkontakten.

Presseinvitation: International (virtuel) konference sætter fokus på digitalisering i den grønne omstilling9.11.2020 10:37:03 CETPresseinvitation

Mens den grønne omstilling buldrer afsted, er der travlt hos forskerne og eksperterne – for hvordan gennemfører Danmark den grønne omstilling bedst - med den nyeste forskning og de smarteste løsninger? Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter. Journalister er velkomne med på en lytter.

Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet28.10.2020 10:45:43 CETPressemeddelelse

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Center Denmark flytter sammen med SDU og DTU16.9.2020 09:04:00 CESTPressemeddelelse

Center Danmark, der er et nationalt samlingspunkt for grøn forskning, har fået nye lokaler. Og nye samboer at dele dem med: For kort tid siden flyttede centrets ansatte sammen med klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark, og nu kommer der flere beboere på adressen. Både Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet slutter sig til det grønne forskningsfællesskab, der fysisk ligger i Port House i Fredericia. En af de nye tilflyttere er professor og centerleder for SDU Center for Energy Informatics og for Mærsk McKinney Møller Instituttet på SDU, Bo Nørregaard Jørgensen: ”Det er helt unikt, at vi har sådan en konstellation, hvor vi universiteter sidder sammen med de virksomheder, der skal bidrage til den grønne omstilling. Vi har ikke noget tilsvarende i dag,” lyder det fra Bo Nørregaard Jørgensen. ”Normalt vil det være sådan, at man får en invitation til et fagligt event, og så er det på den måde, man møder nye samarbejdspartnere og aftaler det videre forløb. Men her har man