Michelin- og højpris-restauranter varsler lockout og dumping-løn

Dragsholm Slot, Brdr. Price og Hereford vil lønne dårligere end fastfood-burgerkæde

”Vi er mildest talt forbløffede og forundrede over, at to velanskrevne restaurantkæder og en kendt Michelin-restaurant har opsagt deres tiltrædelsesoverenskomst med 3F og varslet lockout over for vores medlemmer fra 2. marts,” siger forhandlingssekretær Peter Lykke Nielsen fra 3F Privat Service, Hotel og Restauration (PSHR).

”De igangværende overenskomstforhandlinger på det private arbejdsmarked handler bl.a. om, hvordan vi kan tackle den høje inflation, der har forringet lønmodtagernes købekraft. Ikke, hvordan arbejdsgiverne fremover kan skære en voldsom luns af de ansattes løn og udhule købekraften endnu mere.”

Men Brdr. Price-restauranter, Dragsholm Slot, Jørgensens Hotel i Horsens og A Hereford Beefstouw-kæden (undtagen restauranten i Aarhus) vil fremover ikke kun konkurrere på kvalitetsmad og -drikke, men også på markant lavere løn til deres ansatte.

For nok skal kunderne betale 750 kr. for en mørbrad på Hereford, 3.200 kr. for en gourmet- og vinmenu på Dragsholm Slot og 475 kr. for en højrebsbøf på Brdr. Price. Men ejerne vil i fremtiden skære knap 11.000 kr. af de fuldtidsansatte ufaglærte tjeneres nuværende, garanterede månedsløn, hvilket svarer til en lønnedgang på 30 procent.

På de omfattede restauranter vil ufaglærte tjenere, kokke og medhjælpere fremover tjene markant mindre end deres kollegaer, som arbejder på Max Burger i København med overenskomst. Fastfood-medarbejdere her vil tjene over 4.700 kr. mere om måneden, svarende til over 18 procent mere, end kollegaerne på brødrene Prices spisesteder nu har udsigt til.

”Jeg synes, at det er et meget udansk signal fra ejernes side om et ræs mod bunden for de ansattes løn- og arbejdsvilkår,” siger Peter Lykke Nielsen.

”Vores beregninger viser, at eksempelvis Hereford i Tivoli i København med de varslede lønforringelser vil skære knap 1,7 mio. kr. af lønudgiften om året. Det er en voldsom forringelse for deres medarbejdere, og det vil skabe en helt urimelig og unfair konkurrencesituation over for de andre restauratører i Tivoli, som respekterer og ansætter på de løn- og arbejdsvilkår, som er forhandlet mellem arbejdsgivernes organisationer og 3F og fastsat i minimalløns-overenskomsten.”

Peter Lykke Nielsen opfordrer ejerne og ledelserne for Brdr. Price og A Hereford Beefstouw til at genoptage dialog med 3F PSHR med det formål, at gourmetrestauranterne også fremover vil kunne tilbyde de ansatte ordnede forhold.

”Så kan spisestederne både levere kvalitet, når det drejer sig om måltidet og service over for kunderne og i forhold til arbejdsmiljøet og løn og arbejdsvilkår for de ansatte. Og restauranterne kan konkurrere indbyrdes på dygtighed, innovation og service mv., og ikke på hvor meget de kan presse løn- og arbejdsvilkår for deres medarbejdere.”