Metropol får positiv akkreditering

Akkrediteringsrådet har i går offentliggjort, at Metropol bliver institutionsakkrediteret. Det sker på baggrund af et grundigt tjek af Metropols indsats for at styrke og udvikle kvaliteten i uddannelserne.

’Vi har fra starten besluttet, at akkrediteringsprocessen ikke blot skulle være en eksamen. I stedet har vi lagt vægt på at gøre det til en læreproces for hele organisationen. Noget vi ville, og ikke bare noget vi skulle. Her har alle involverede ydet en stærk og engageret indsats, dels for at give akkrediteringsinstitutionen et fyldestgørende grundlag at vurdere os på, og dels for at gøre os selv klogere på, hvor vi kan blive endnu bedre,’ fortæller Metropols rektor, Stefan Hermann, om den positive akkreditering.

På sit møde i sidste uge behandlede Akkrediteringsrådet fem ansøgninger om akkreditering, heriblandt en ansøgning fra Metropol. Ansøgningen er resultatet af et langt og meget grundigt kvalitetsarbejde, som Metropol har udviklet og gennemført, og som har dannet grundlag for Akkrediteringsinstitutionens kvalitetstjek.

Med Akkrediteringsrådets beslutning om at imødekomme Metropols ansøgning, får Metropol nu mulighed for at oprette nye uddannelser og uddannelsestilbud og foretage justeringer af de eksisterende uddannelser.

I en udtalelse i forbindelse med offentliggørelsen af Akkrediteringsrådets beslutning, siger rådets formand, Per B. Christiansen, om Metropol: ”Professionshøjskolen Metropol har et velfungerende kvalitetssikringssystem, som løbende og systematisk sikrer og udvikler uddannelsernes kvalitet og relevans. Institutionen har fundet en god balance, hvor fælles koncepter for kvalitetssikringsaktiviteter fastlægges centralt, men samtidig med råderum til den enkelte uddannelse til at tilpasse kvalitetsarbejdet. Arbejdet med at sikre uddannelseskvaliteten er solidt forankret på alle ledelsesniveauer, og der er også en god inddragelse af de studerende, der spiller en rolle i forbindelse med behandlingen af centrale kvalitetsspørgsmål.”

Metropols rektor, Stefan Hermann, er begejstret for den positive akkreditering: ’Vi har fra starten besluttet, at akkrediteringsprocessen ikke blot skulle være en eksamen. I stedet har vi lagt vægt på at gøre det til en læreproces for hele organisationen. Noget vi ville, og ikke bare noget vi skulle. Her har alle involverede ydet en stærk og engageret indsats, dels for at give akkrediteringsinstitutionen et fyldestgørende grundlag at vurdere os på, og dels for at gøre os selv klogere på, hvor vi kan blive endnu bedre.’

Yderligere information:

Kommunikationschef Flemming Schultz, tlf. 28920060

Billeder

Om institutionsakkreditering
En institutionsakkreditering er en vurdering af, om en uddannelsesinstitution har et system for kvalitetssikring, der er tilstrækkeligt velbeskrevet og velfungerende til, at institutionen i den kommende seksårige akkrediteringsperiode vil være i stand til løbende og systematisk at sikre og udvikle uddannelsernes kvalitet og relevans.

Om Metropol

Professionshøjskolen Metropol blev etableret i 2008 ved en sammenlægning af en række mindre uddannelsesinstitutioner. I dag har Metropol ca. 10.000 studerende fordelt på 16 uddannelser samt en bred vifte af efter- og videreuddannelser. Der er ca. 1.000 ansatte på Metropol.

Ny matematikindsats rykker både de svage og stærke elever8.12.2016 05:00pressemeddelelse

Et stort forskningsprojekt ’Tidlig Matematikindsats til Marginalgruppeelever (TMTM)’ har vist vejen til, hvordan Danmark kan gøre eleverne bedre i matematik. PISA 2015 viser gode takter i matematik, men skal vi fortsætte den positive udvikling er det vigtigt med en tidlig indsats. Undersøgelsen viser, at hvis 2.klasse-elever med vanskeligheder i matematik modtager individuel undervisning i 12 uger med fokus på matematikforståelse frem for træning af procedurer, rykker både de fagligt dygtigste og svageste elever sig. Og konceptet er klar til at blive udrullet og afprøvet i hele Danmark.