Metropol får positiv akkreditering

Akkrediteringsrådet har i går offentliggjort, at Metropol bliver institutionsakkrediteret. Det sker på baggrund af et grundigt tjek af Metropols indsats for at styrke og udvikle kvaliteten i uddannelserne.
’Vi har fra starten besluttet, at akkrediteringsprocessen ikke blot skulle være en eksamen. I stedet har vi lagt vægt på at gøre det til en læreproces for hele organisationen. Noget vi ville, og ikke bare noget vi skulle. Her har alle involverede ydet en stærk og engageret indsats, dels for at give akkrediteringsinstitutionen et fyldestgørende grundlag at vurdere os på, og dels for at gøre os selv klogere på, hvor vi kan blive endnu bedre,’ fortæller Metropols rektor, Stefan Hermann, om den positive akkreditering.

På sit møde i sidste uge behandlede Akkrediteringsrådet fem ansøgninger om akkreditering, heriblandt en ansøgning fra Metropol. Ansøgningen er resultatet af et langt og meget grundigt kvalitetsarbejde, som Metropol har udviklet og gennemført, og som har dannet grundlag for Akkrediteringsinstitutionens kvalitetstjek.

Med Akkrediteringsrådets beslutning om at imødekomme Metropols ansøgning, får Metropol nu mulighed for at oprette nye uddannelser og uddannelsestilbud og foretage justeringer af de eksisterende uddannelser.

I en udtalelse i forbindelse med offentliggørelsen af Akkrediteringsrådets beslutning, siger rådets formand, Per B. Christiansen, om Metropol: ”Professionshøjskolen Metropol har et velfungerende kvalitetssikringssystem, som løbende og systematisk sikrer og udvikler uddannelsernes kvalitet og relevans. Institutionen har fundet en god balance, hvor fælles koncepter for kvalitetssikringsaktiviteter fastlægges centralt, men samtidig med råderum til den enkelte uddannelse til at tilpasse kvalitetsarbejdet. Arbejdet med at sikre uddannelseskvaliteten er solidt forankret på alle ledelsesniveauer, og der er også en god inddragelse af de studerende, der spiller en rolle i forbindelse med behandlingen af centrale kvalitetsspørgsmål.”

Metropols rektor, Stefan Hermann, er begejstret for den positive akkreditering: ’Vi har fra starten besluttet, at akkrediteringsprocessen ikke blot skulle være en eksamen. I stedet har vi lagt vægt på at gøre det til en læreproces for hele organisationen. Noget vi ville, og ikke bare noget vi skulle. Her har alle involverede ydet en stærk og engageret indsats, dels for at give akkrediteringsinstitutionen et fyldestgørende grundlag at vurdere os på, og dels for at gøre os selv klogere på, hvor vi kan blive endnu bedre.’

Yderligere information:

Kommunikationschef Flemming Schultz, tlf. 28920060

Billeder

Om institutionsakkreditering
En institutionsakkreditering er en vurdering af, om en uddannelsesinstitution har et system for kvalitetssikring, der er tilstrækkeligt velbeskrevet og velfungerende til, at institutionen i den kommende seksårige akkrediteringsperiode vil være i stand til løbende og systematisk at sikre og udvikle uddannelsernes kvalitet og relevans.

Om Metropol

Professionshøjskolen Metropol blev etableret i 2008 ved en sammenlægning af en række mindre uddannelsesinstitutioner. I dag har Metropol ca. 10.000 studerende fordelt på 16 uddannelser samt en bred vifte af efter- og videreuddannelser. Der er ca. 1.000 ansatte på Metropol.

Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge vil give børnene en stemme -  åbningskonference 15. november13.11.2017 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Mere end 60.000 børn og unge i Danmark har særlige sociale behov. Vi ved allerede en del om, hvad der kendetegner denne gruppe, og om de udfordringer der er ved de eksisterende tilbud på området. Der mangler imidlertid viden om, hvordan man konkret kan arbejde med at styrke den sociale mobilitet for udsatte børn og unge. Derfor har alle landets professionshøjskoler i samarbejde etableret Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge, forkortet NUBU.