Metalindustrien hyldede de dygtigste lærlinge med ML-Prisen 2022

Nyudlærte lærlinge inden for metalindustrien blev fejret fredag formiddag i Den Sorte Diamant i København ved den årlige uddeling af Metalindustriens Lærlingepris (ML-Prisen)

Fredag d. 30. september hyldede metalindustrien årets dygtigste lærlinge i Den Sorte Diamant i København, hvor den årlige ML-Pris blev uddelt for 20. gang.

Familier, faglærere og mestre var også inviteret med til fejringen. Kl. 10.30 tog alle gæster og prismodtagere plads i Dronningesalen. Herefter gik underdirektør i Dansk Industri og formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, Signe Tychsen Philip, på scenen for at lykønske prismodtagerne.

- Jeg er stolt over at være med i dag, hvor metalindustrien hylder sine talenter. Priserne gives til de unge lærlinge, der med deres talent og håndværk er rollemodeller for erhvervsuddannelserne. Samtidig hylder vi det gode lærested, som giver talenterne plads til at udfolde sig, for der står en stolt industrivirksomhed sammen med alle dagens prismodtagere – en virksomhed som med dagens prisuddeling har vist, at de har gjort sig umage med at skabe særligt gode rammer at lære i.

Efter et musikalsk indslag af guitarist Jonas Egholm fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium var det tid til selve prisoverrækkelsen.

Alle prismodtagere blev kaldt på scenen til håndtryk og overrækkelse af statuette, diplom og blomster. Samtidig blev der læst uddrag op af de indstillinger, som skoler og virksomheder har skrevet om lærlingene.

Poul Nyrup Rasmussen, tidligere statsminister og formand for EuroSkills 2025, deltog også prisoverrækkelsen, og benyttede i sin tale lejligheden til at hylde både erhvervsuddannelserne og prismodtagerne.

- Når jeg ser jer modtage denne pris, ser jeg nogle unge mennesker, som ikke mangler selvtillid. I har fået den selvsikkerhed under jeres faglige uddannelse. Og det er hemmeligheden ved de faglige uddannelser: Du er det, du gør – du er det, du udfører. Det giver en bekræftelse på, at hvert eneste menneske tæller – hvert eneste menneske kan noget, lød det fra Poul Nyrup Rasmussen.

Til slut kom forbundssekretær i Dansk Metal og næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, Kasper Palm, på scenen.

- For mig er I billedet på de dygtige faglærte, som alle snakker om. I er beviset på, at det ikke er noget, man kommer sovende til. Nej, det kræver nemlig ihærdighed og dygtighed. (…) Den grønne omstilling er den største udfordring, vores samfund står overfor. Og mange af jer kommer på den ene eller den anden måde til at arbejde med den. Heldigvis for os! For den bygger jo ikke sig selv. Vi kan ikke sidde og læse os til grøn omstilling. Den kræver, at der er nogen, der trækker i arbejdstøjet (…) Det er jo jer, der skal sætte vindmøllerne op, der skal optimere produktionen, få elbilerne til at køre og varmepumperne til at spille, sagde Kasper Palm.

180 lærlinge indstillet til ML-Prisen

180 nyudlærte lærlinge var indstillet, men kun 27 kunne løbe med den ærefulde pris.

De nyudlærte lærlinge, som modtog ML-Prisen, har alle udmærket sig ved et 12-tal til svendeprøve. De har desuden kvalificeret sig til prisen ved at have stort fagligt overblik, være kvalitets- og ansvarsbevidste og selvfølgelig være gode kammerater og kolleger på deres arbejdspladser.

For at komme i betragtning til ML-Prisen skal både praktikvirksomheden og erhvervsskolen indstille lærlingen.