Metal A-kasse og 3F A-kasse: Nyt opholdskrav kan ramme skævt

Siden regeringen og Dansk Folkeparti sidste uge indgik en aftale om en skattereform, er Metal A-kasse og 3F A-kasse blevet kontaktet af flere bekymrede medlemmer. For de er bange for, at de fremover mister dagpenge, hvis de rejser til udlandet for at arbejde.

I forbindelse med skatteaftalen blev det nemlig besluttet, at en del af finansieringen skal findes i dagpengesystemet: Der skal indføres et nyt opholdskrav, som skal begrænse udlændinges adgang til dagpengesystemet. Konkret betyder det, at man skal have opholdt sig i Danmark eller et andet EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år, hvis man vil have ret til dagpenge. Ifølge regeringens egne beregninger vil sådan et krav frigive 200 millioner kroner om året, der skal bruges til skattelettelser.

Det krav vil også ramme danskere, der blot rejser ud et par år for at arbejde. Med mindre man opfylder en række betingelser. Kravet gælder nemlig ikke, hvis man arbejder for danske firmaer, danske myndigheder, eller hvis man er under uddannelse i udlandet. Altså betingelser som langt fra alle vil kunne sætte flueben ved.

- Vi frygter, at opholdskravet vil ramme skævt. Derfor vil vi også tilbyde regeringen og Dansk Folkeparti at indgå i en konstruktiv dialog, så vi kan få løst problemet i tide, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3F A-kasse.

Eksempelvis vil en dansker, der har arbejdet halvandet år i USA hos en amerikansk virksomhed, eller en dansk familie, der har rejst jorden rundt på lidt over et år, ikke være omfattet. I stedet vil de være udelukket fra retten til dagpenge i 7 år, når de vender hjem.

- Det er ingen hemmelighed, at politikernes hensigt er at begrænse udlændinges adgang til de danske ydelser. En hensigt, vi i princippet er enige i. Det er nemlig rimeligt, at man skal yde, før man kan nyde, og at samfundet bygger på, at vi betaler solidarisk, både når det gælder skat, forsikringer og andet, siger Torben Poulsen, hovedkasserer og leder af Metal A-kasse.

Når det er sagt, mener Metal A-kasse og 3F A-kasse, at det er både uholdbart og utilsigtet at indføre et opholdskrav, der unægtelig vil ramme hårdtarbejdende danskere, der har været medlem af en a-kasse i mange år og betalt skat i Danmark.

- Vi skal ikke straffe de danskere, som rejser ud i verden for at arbejde og tilegne sig ny viden og kvalifikationer, som de senere kan tage med hjem til gavn for de danske virksomheder, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3F A-kasse.

Ifølge de to a-kasser ligger løsningen ligefor.

- Undtagelsesparagrafferne skal udvides, så den hårdtarbejdende udenlandsdansker eller den berejste familie stadig kan få ret til dagpenge, når de vender tilbage til fædrelandet. Alt andet vil være urimeligt, siger Torben Poulsen, hovedkasserer og leder af Metal A-kasse.

For yderligere kommentarer kontakt:

Torben Poulsen, Hovedkasserer og leder af Metal A-kasse: pressetelefonen 30 17 88 74

Eva Obdrup, Forretningsfører for 3F’s A-kasse: pressetelefonen 88 92 88 92

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse

Organisationerne bag samarbejdet ”#VærdigReform” hilser lovændringerne om ressourceforløb og førtidspension velkommen. Vi er dog bekymret for, hvorvidt lovændringen vil have den ønskede effekt, selv inden for det begrænsede område den er tiltænkt. Vi vælger derfor at tro på, men også at teste vores folkevalgte, Kammeradvokaten og Ankestyrelsen, når de siger, at ændringerne vil få den ønskede betydning. Vi vil derfor gerne hjælpe alle borgere med et forslag til en tekst, man kan sende til sin sagsbehandler i jobcentret efter den 1. juni: ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.” Lo

3F: Ris og ros til regeringens beskæftigelsesudspil29.5.2018 18:37pressemeddelelse

Regeringen har i dag fremlagt en række forslag, der skal sikre kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark. - 3F er helt enige med regeringen i, at det er helt afgørende for dansk økonomi, at der er tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft i hele landet. Vores udgangspunkt er, at det sker bedst gennem uddannelse og opkvalificering af de ledige, og derfor er det positivt, at regeringens udspil indeholder en række indrømmelser på uddannelsesindsatsen over for de ledige, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han understreger imidlertid, at alle regeringens intentioner kan vise sig at være skønne spildte kræfter, hvis ikke kommunerne i højere grad begynder at tænke i investeringer i de ledige i stedet for at tænke i kortsigtede løsninger. - Vi kan af statistikkerne se, at der i kommunerne er massive forskelle på, hvor mange 3F’ere der bliver tilbudt ordinær uddannelse i forbindelse med deres aktivering. Og det på trods af, at ordinær uddannelse er et af det mest effektive aktiveringsr

Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig3.5.2018 11:41pressemeddelelse

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge. - Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F. Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård. På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet,