Mest værdi for pengene: Lidl i toppen blandt landets dagligvarebutikker i ny brancheundersøgelse

Lidl indtager en andenplads i Loyalty Groups årlige brancheundersøgelse for landets dagligvarebutikker, hvor kunderne blandt andet vurderer Lidl bedst indenfor ”Værdi for pengene” og ”Tillid”.
Adm. direktør for Lidl, Jens Stratmann, glæder sig over, at Lidl igen i år er med i toppen i forhold til den samlede kundeloyalitet for dagligvarebutikkerne og igen udmærker sig som den dagligvarekæde, hvor man får mest værdi for pengene og høster størst tillid blandt egne kunder.

Analyseinstituttet Loyalty Group har netop offentliggjort BrancheIndex 2021 for dagligvarekæder, som afdækker danskernes tilfredshed og loyalitet over for dagligvarekæderne.

Lidl løber endnu engang med sejren i kategorierne ”Værdi for pengene” og ”Tillid” og scorer samtidigt også højt indenfor blandt andet produktkvalitet. I den samlede imagemåling placerer dagligvarekæden sig på en samlet andenplads ud af elleve dagligvarekæder.

En anerkendelse, som i høj grad kan tilskrives Lidls store fokus på pris og kvalitet, lyder det fra Lidls adm. direktør, Jens Stratmann:

”Vi placerer os endnu engang i toppen, og jeg er stolt over, at Lidls kunder vurderer vores priser som mest konkurrencedygtige og samtidig har tillid til, at vores varer stemmer overens med deres forventninger. Vi arbejder benhårdt på løbende at forbedre vores standarder på både kvalitet og udvalg i sortiment – uden at gå på kompromis med vores lave Lidl-priser. Så det er både et skulderklap til Lidl og vores dygtige medarbejdere, at vi indtager en samlet andenplads i undersøgelsen.”

Flere friske varer i sortiment

Trods en flot placering og flere vundne kategorier – hvor Lidl også for sjette år i træk markerer sig som vinder af produktkvalitet-kategorien ”Frugt og grønt” – er ambitionerne dog fortsat høje hos Jens Stratmann, som siden d. 1. juni 2021 har stået i spidsen for Lidl Danmark.

”Lidl vil være danskernes førstevalg ved at skabe den gode og nemme indkøbsoplevelse for kunderne med produkter af den bedste kvalitet til den bedste pris. At vi vinder de to kategorier understøtter derfor også fint den retning, vi gerne vil udvikle os i. Vi kommer løbende til at udvide vores faste sortiment, hvor der fremover bliver sat yderligere fokus på danske, økologiske, bæredygtige og veganske varer. Vi satser derfor også på at vinde endnu flere kategorier over de næste år.”

* Lidl har vundet følgende områder i Loyalty Groups BrancheIndex 2021

• Produktkvalitet: ”Frugt og grønt”.
  • Værdi for pengene: ”Min primære dagligvarekæde har konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder”, ”Min primære dagligvarekæde har gode tilbud”.
  • Tillid: ”Min primære dagligvarekædes varer er som regel ikke for gamle” ”Jeg oplever at kvaliteten på mine primære dagligvarekædes varer stemmer overnes med mine forventninger”, ”I min primære dagligvarekæde er prisen på min bon som regel rigtig”.

* Udvalgte områder som Lidl gennem årene har vundet i Loyalty Groups BrancheIndex:

• Produktkvalitet: ”Min dagligvarekæde har produkter af høj kvalitet indenfor produktkategorien Frugt og grønt” er vundet i årene 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021.
  • Værdi for pengene: ”Min dagligvarekæde har gode tilbud” er vundet i årene 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021.
  • Tillid: ”Min dagligvarekædes varer er aldrig/som regel ikke for gamle” er vundet i årene 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021.
  • Tillid: ”Jeg oplever, at kvaliteten på min dagligvarekædes varer stemmer overens med mine forventninger” er vundet i årene 2015, 2016, 2017, 2018. 2019, 2020 og 2021.

* Udvalg af testvindende produkter:

• Danmarks bedste supermarkeds-bagere (Testvinder i BT. Undersøgelse foretaget af YouGov)
  • Milbona – Bio creamy yoghurt mild (Testvinder i Politiken 2021)
  • Crownfield Cornflakes (Testvinder hos Madensverden.dk 2021)
  • Hampstead London Dry Gin (Testvinder i BT 2021)
  • Freeway Cola (Testvinder i BT 2021)
  • Freeway Cola Zero (Testvinder i BT 2021)
  • Karlens, India Pale Ale (Testvinder i BT 2021)
  • Lidl Perlenbacher hvedeøl (Testvinder i BT 2021)
  • Gelatelli Dark Chocolate (Testvinder i BT 2021)
  • Milbona, Chocomilk Lidl. BT (Testvinder i BT 2021).
  • Pålægsslagteren Hønsesalat 200gram. BT (Testvinder i BT 2021)

Om Loyalty Groups BrancheIndex 2021

Loyalty Group hjælper virksomheder med at øge indtjeningen gennem et øget fokus på kundeloyalitet. Loyalty Group har mere end 20 års erfaring med at analysere og udvikle kundeloyalitet i stort set alle typer af brancher.

Loyalty Groups årlige brancheundersøgelse for dagligvarebutikker, BrancheIndex,afdækker danskernes loyalitet og tilfredshed over for deres dagligvarekæde. Undersøgelsens spørgsmål afsøger kundernes loyalitet, tilfredshed og holdninger til deres dagligvarer.

Undersøgelsens deltagere har over perioden august 2021 besvaret et online spørgeskema. I alt har 3712 danske dagligvarekunder besvaret undersøgelsen.