Merete Konnerup er ny afdelingschef i Psykiatrifonden

Tidligere analysechef i TrygFonden Merete Konnerup er fra 1. august ansat i Psykiatrifonden som ny afdelingschef for Viden og udvikling.

De seneste godt tre år har Merete Konnerup stået i spidsen for en stor forskningssatsning på Københavns Professionshøjskole, hvor mental sundhed, psykisk trivsel og sundhedsuddannelserne har en central placering. Inden da var hun analysechef i TrygFonden i otte år med personaleansvar for projektcheferne i forsknings- og analyseafdelingen, hvor hun havde ansvar for rådgivning, sagsbehandling og vurderingsproces for forskningsansøgninger, udvikling og drift af strategiske partnerskaber på social- og velfærdsområdet samt ansvar for TrygFondens Børneforskningscenter.

”Vi skal skabe en psykiatri i verdensklasse. Og jeg glæder mig utroligt meget til at stå i spidsen for nogle fantastiske medarbejdere, der kan bidrage med mere solid viden til gavn for mennesker med psykisk sårbarhed og sygdom”, siger Merete Konnerup.

Merete Konnerup er uddannet nationaløkonom fra Aarhus Universitet og har bl.a. været direktør i Nordisk Campbell Center, der var del af Socialforskningsinstituttet (SFI). I 2018 blev hun tildelt The Campbell Collaboration’s John Westbrook Award, og i 2019 modtog hun Cambridge University’s Sir Robert Peel Medalje for sit bidrag til forskningsbasering af politiets arbejde.

Børns mistrivsel koster familier og samfund dyrt: Psykiatrifonden vil styrke børns ret og adgang til behandling23.1.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Børns psykiske mistrivsel har store negative konsekvenser både for børnene, forældrene og samfundet, viser en undersøgelse fra Psykiatrifonden. Konsekvenser som skilsmisse, problemer med at passe et arbejde, økonomiske vanskeligheder og skolefravær præger otte ud af ti familier med et barn med en psykiatrisk diagnose. Nu udgiver Psykiatrifonden den samlede undersøgelsesrapport og kommer med to nye anbefalinger, som skal styrke børnenes ret og adgang til behandling.