Mere økologi kan reducere kvælstofudledningen

Dansk økologi har vokseværk og til næste år vil endnu flere køer komme på græs. Og økologien bør også få en central rolle i regeringens kommende naturpakke. Det mener Landbrug & Fødevarer. Nye beregninger viser, at man ved at fremme økologien kan reducere udledningen af kvælstof med yderligere 1.000 tons i forhold til målsætningen i landbrugs og fødevarepakken.

I morgen bliver flere tusinde danske, økologiske køer lukket ud på græsmarker over hele landet. De er glade og det er de økologiske landmænd også.

Dansk økologi er nemlig i kraftig vækst. Eksporten stiger og det samme gør landmændenes interesse for at lægge om til økologisk drift. Men det økologiske areal bør vokse endnu mere og være en central del af regeringens kommende naturpakke. Det mener formand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion, Hans Erik Jørgensen.

- I Landbrug & Fødevarer arbejder vi mod målet om 300.000 hektar økologisk jord i 2020. Ved at fremme økologien vil vi få mere natur og kan samtidig reducere udledningen af kvælstof yderligere i forhold til målsætningen i landbrugs- og fødevarepakken, siger han.

Det økologiske areal udgør i dag 200.000 ha og alene i 2015 blev der omlagt 22.000 ha til økologi.

- Sammen med de gode markedsudsigter giver det belæg for at hæve økologimålet til det niveau, som er det fælles pejlemærke for erhvervet, svarende til 300.000 ha i 2020. Ifølge vores beregninger vil det give en ekstra kvælstofreduktion på 1.000 tons i forhold til den nuværende effekt i landbrugspakken, siger økologiformanden.

Derudover har økologisk produktion en positiv effekt på naturindholdet i det danske agerland. På økologiske brug er der i gennemsnit 30 procent flere vilde plante- og dyrearter i marken og på de omkringliggende arealer. Udegående dyr, brug af organisk gødning, ingen brug af pesticider og lavere dyrkningsintensitet bidrager til at øge den biologiske mangfoldighed og sikre jordens frugtbarhed.

- Så en investering i mere økologi, vil give et fint afkast i form af kvælstofreducering og mere natur og vil dermed bidrage til at nå de fastsatte mål i regeringens landbrugspakke. Derfor bør det også være et centralt element i den kommende naturpakke, siger Hans Erik Jørgensen.

Yderligere kontakt til Hans Erik Jørgensen, formand for Landbrug & Fødevarer, Økologisektionen via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mobil: 61702047, mail: mic@lf.dk

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo