Mere grøn strøm til NorthSide

Energiselskabet E.ON skal hjælpe NorthSide med at sikre grøn strøm til to af festivalens scener.

NorthSide vil være 100 procent grøn på energi

NorthSide har en målsætning om at blive Nordens mest bæredygtige musikfestival. For at nå den målsætning indgik NorthSide og E.ON sidste år et samarbejde, der skal sikre festivalen en sikker forsyning af grøn strøm.

Der bliver brugt store mængder strøm på NorthSide. Størstedelen af festivalens strøm produceres i dag af dieselgeneratorer, men fra i år skal to af festivalens scener som noget nyt forsynes med grøn strøm, så NorthSide når et samlet mål om 36 procent grøn strøm på festivalen i 2018. Sidste år nåede den aarhusianske festival efter lanceringen af samarbejdet med E.ON op på 10 procent grøn strøm, der blandt andet blev leveret af et 150 m2 solcelleanlæg.

Dette års mål kan opnås via fastelforsyning via det eksisterende net til den nordlige del af festivalen, som E.ON vil forsyne med vindenergi fra havvindmølleparken Rødsand II. Området inkluderer to ud af tre musikscener (Green og Red Stage), indgangsområdet, barer, restauranter og Sideshow.

- E.ON har i tæt partnerskab med NorthSide defineret en ambitiøs vision og målsætning samt lavet strategiplan, gennemført energiforbrugsanalyser, afholdt teknisk gennemgang på pladsen, opstillet og dimensioneret optimeringsforslag, forhandlet priser med leverandører, opstillet business cases og beslutningsoplæg og afholdt mange projektmøder. Det er et særdeles omfattende projekt, men et, som vi synes er enormt spændende og har store forventninger til.

Det fortæller talsmand for NorthSide, John Fogde, der samtidig kan fortælle, at der er besluttet en retning for de kommende år for, hvordan NorthSide opnår 100% bæredygtig energi, der samtidig tager højde for, at NorthSide kun skal afvikles i Ådalen de næste tre år.

- At omstille en musikfestival, der ligger midt ude på en mark uden fast strømforsyning, er en udfordring. Vi har længe arbejdet med udviklingen af innovative og grønne energiløsninger, så det er sjovt at se, at det også kan lykkes med en af Danmarks største musikfestivaler, forklarer Lars van Hauen, innovationsdirektør i E.ON, og understreger, at samarbejdet giver den perfekte platform for at afprøve nye grønne løsninger.

Elementerne i energiløsningen:

• Opsætning af nyt koblingsanlæg, som forsynes fra det eksisterende 10kV elnet i Aarhus
  • Opsætning og tilslutning af midlertidige transformerstationer med tilhørende fordelings- og sikringsskab, som forbinder koblingsanlæg til lokalt midlertidigt elnet på festivalpladsen
  • Opsætning af lokalt midlertidigt elnet på festivalpladsen
  • Målerhjemtagning med energimåler, som integreres til E.ON’s IT-systemer
  • Elforsyning fra E.ONs havvindmøller i Rødsand II

NorthSide 2018 afvikles i dagene 7.-9. juni i Ådalen ved Aarhus, og billetter kan købes via NorthSide.dk.

For mere information om de grønne energitiltag på NorthSide, kontakt:

Karen Marie Jensen, kommunikationschef i E.ON
karen.jensen@eon.dk

John Fogde, talsmand, NorthSide
mail: john.fogde@northside.dk

Om E.ON

E.ON er et af Europas største privatejede energiselskaber, som målrettet bidrager til at omstille verden til et fossilt frit samfund. I Danmark fokuserer vi på produktion af energi fra vedvarende energikilder, energinetværk og energieffektive kundeløsninger. Vi har investeret og anlagt nogle af landets største biogasanlæg, de første biogastankstationer og Danmarks største ladenetværk med mere end 1.300 offentlige ladepunkter og 50 hurtigladere langs motorvejsnettet. Vi er en af Nordens største elbiloperatører og sammen med partnere, er vi i gang med at udrulle Europas første hurtigladernetværk. E.ON har mere end 32 mio. kunder i Europa og Nordamerika, og vi har de seneste ti år investeret € 11 mia. i vedvarende energikilder.

NorthSide vil være 100 procent grøn på energi
NorthSide vil være 100% grøn på energi

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.