Mere end hver femte dansker i job har adgang til attraktive sponsorbilletter

Erhvervslivets sponsorater af sport og kultur sender masser af underholdning i medarbejdernes retning

København, 6. februar 2017

Det er tre gange win: En virksomhed tegner et sponsorat og får værdifuld reklame, sportsklubben eller kulturinstitutionen får penge i kassen, og medarbejderne kan se frem til god underholdning, når der efterfølgende uddeles billetter. For mange ansatte er sponsorbilletter et skattet personalegode, og mere end hver femte dansker i job kan få fingre i dem ifølge en opgørelse fra Deloitte. En god ordning for alle parter, mener skatteekspert.

- For kulturlivet og sportens verden har det selvsagt en enorm betydning for økonomien, at man kan tiltrække sponsorater fra erhvervslivet. Muligheden for at give gratis billetter er derfor en vigtig del af salgstalen. Det er en ordning, hvor alle vinder, siger Niels Sonne, der er ekspert i personalegoder hos Deloitte.

Udover at være attraktive i sig selv er sponsorbilletter også fritaget for skat.

- Sponsorbilletter er absolut et af de mere lukrative goder rent skattemæssigt, da der ikke skal betales skat af værdien. Som virksomhed kan man altså frit sende medarbejdere til både koncerter, fodboldkampe og andre arrangementer, uden at de efterfølgende risikerer et skattesmæk, siger Niels Sonne.

Det er dog afgørende, at der reelt er tale om et sponsorat med en betydelig reklameværdi for virksomheden, og at sponsorbilletterne modtages som en tillægsydelse til sponsoratet, pointerer Niels Sonne:

- Billetternes værdi må kun udgøre en mindre del af selve sponsoratet, så man kan betragte dem som en tillægsydelse. Hovedformålet er stadig, at virksomheden gerne vil støtte fx sport og kultur. Billetterne er noget, man får oveni.

Ud over virksomhedens ansatte anvendes sponsorbilletterne ofte også til kundearrangementer, fortæller Niels Sonne:

- Det er jo helt almindeligt, at virksomheder inviterer kunder til forskellige sponsorarrangementer. Også dette kan ske uden nogen skattemæssige konsekvenser for deltagerne. Som kunde kan man altså roligt sige ja tak, hvis man bliver inviteret, siger Niels Sonne.

Så mange danske medarbejdere har adgang til sponsorbilletter til kultur- og sportsarrangementer gennem deres job:

74 pct. har ikke adgang til det

22 pct. har adgang til det, herunder:

- 7 pct. har muligheden, men har ikke anvendt det

- 3. pct. anvender det, men betaler selv, hvad det koster

- 3. pct. anvender det, men betaler delvist selv, hvad det koster

- 9 pct. anvender det og får det gratis

4 pct. ved ikke/ønsker ikke at oplyse

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Dataindsamlingen er gennemført af Epinion på vegne af Deloitte.

nsonne@deloitte.dk

Niels Sonne

Niels Sonne er statsautoriseret revisor i Deloitte og ekspert i personskat.