MERE END BARE EN SENG

På kvindernes internationale kampdag åbner Amagers første krisecenter officielt. LivaShelter har plads til 20 kvinder og 8 børn og er mere sengepladser for voldsramte kvinder og deres børn, men også et helende og styrkende fællesskab med dannelse og uddannelse, hvor både børn og kvinder kan finde sig selv igen.

Liva markerer kvindernes internationale kampdag ved at åbne Amagers første krisecenter. LivaShelter har plads til 20 kvinder og 8 børn og er mere sengepladser for voldsramte kvinder og deres børn, men også et helende og styrkende fællesskab med dannelse og uddannelse, hvor både børn og kvinder kan finde sig selv igen.

Det foregår mellem 14 og 16 den 8. marts - Og Socialminister Mai Mercado og socialborgmester Mia Nygaard vil være blandt talerne.

Krisecenteret kvinder, var for ikke så mange måneder siden, tæt på ikke at blive til noget. Ikke fordi der ikke var behov for det, krisecentrene landet over har talrige historier om overbelægning og afvisninger ved døren på grund af manglende plads. Men fordi vi pludselig mistede muligheden for at etablere os i de planlagte lokaler. Gode råd var dyre da LivaRehab, der står bag LivaShelter, måtte derfor ud og finde et nyt sted at være.

Men heldet var med dem gennem hjælp fra arkitekt og designer Mette Fredskild, fandt vi fine lokaler på Amager, hvor voldsramte kvinder og deres børn fremover kan finde ro i de smukt indrettede lokaler. Det er også Mette Fredskild, der har stået for indretningen. Hun står blandt andet bag det nye Herman K i Brøchner-kæden.

Det ser man tydeligt på LivaShelter, som har fået en stærk designprofil i farve- og møbelvalg, der sigter mod LivaShelters værdigrundlag og formål:  Fællesskab og ro til kvinder og deres børn, der står i en turbulent og kritisk tid i deres liv.LivaShelter kan huse 20 kvinder og 8 børn, og det er der brug for: 33.000 kvinder bliver hvert år udsat for vold, siger de officielle tal – man regner dog med et stort mørketal. Det har øget presset på krisecentrene.

”Det findes ikke noget værre end at sidde med en voldsramt kvinde, der akut har brug for hjælp, og så ringe forgæves til det ene krisecenter efter det andet. Vi har længe påpeget problemet med de manglende pladser, men nu er vi selv med til at gøre noget ved det,” forklarer Flora Ghosh, direktør for LivaRehab.

Flora Ghosh sender især de taknemmelige tanker ét sted hen:

LivaShelter var ikke blevet til noget uden Annie og Otto Johs. Detlefs’ Fonde. Uden dem kunne vi aldrig have søsat et så ambitiøst projekt – og kommet over de hurdler, der har været. De har sikret at kvinder og børn i fremtiden ikke behøver at gå forgæves efter tryghed og hjælp.”

Annie & Otto Johs. Detlefs’ Fonde har lagt vægt på, at voldsramte kvinder både får et midlertidigt ophold i sikkerhed og tryghed og kvalificeret hjælp i form af støtte og rådgivning.

”Med krisecentret får LivaRehab mulighed for at yde en ekstra indsats for sårbare grupper. Opgaven er nu på bedst mulig måde at udnytte denne donation til gavn for voldsramte kvinder med behov for et midlertidigt botilbud”, lyder det fra fonden.

Fakta:

LivaRehab er etableret af LIVa- Forening mod skadevirkninger af prostitution i 2011. LivaRehab rehabiliterer mennesker med prostitutionsskader, incestoverlevere, mennesker der er gået i stå på grund af seksuelle overgreb, kønsrelateret vold og undertrykkelse, og som har komplekse sammensatte psykosociale udfordringer, der gør, at de er langt uden for arbejdsmarkedet.

Annie & Otto Johs. Detlefs’ Fonde er en række fonde stiftet af ægteparret Annie og Otto Johannes Detlefs. Formålene, der støttes, er almennyttige, særligt indenfor kunst og kultur. Fondene har blandt andet stået bag storstilede anlægsprojekter på Arkens tilbygning, i Københavns Zoologiske Have, Statens Museum for Kunst samt Det Kongelige Teater.