Mere end 50 procent flere lærepladser i byggeriet i region Syddanmark i forhold til for fem år siden

Antallet af lærepladser i byggeriet er steget markant de seneste fem år. Dermed kan mange flere få opfyldt drømmen om at gå håndværkervejen i region Syddanmark. Det viser en opgørelse over de seneste fem år fra Dansk Byggeri.

Håndværksvirksomhederne i region Syddanmark har fået travlt, og flere får lyst til at blive håndværker. Antallet af aftaler om lærepladser i bygge- og anlægsbranchen i Syddanmark forventes i 2018 at stige godt 17 procent i forhold til året før.

Udviklingen fra 2014 viser en klar fremgang. I 2014 var der knap 1.360 aftaler om lærepladser i byggeriet i Syddanmark. Med udgangen af 2018 forventer Dansk Byggeri, at der er aftalt godt 2.180 lærepladser. Dermed bliver der skabt godt 800 flere lærepladser i forhold til for fem år siden i region Syddanmark.

Den skønnede udvikling i 2018 for Syddanmark er baseret på tendenserne fra de første fire måneder i år.

2018 er startet godt
Seneste opgørelse fra april 2018 viser en stigning på godt 17 procent i forhold til samme måned året før i Syddanmark. Der blev lavet knap 640 uddannelsesaftaler i april 2018 mod knap 550 i april 2017.

- Det er dejligt at se, det er gået op for virksomheder, at vi har et stort problem med at skaffe nok faglærte. Vi er ikke i mål endnu, for der går stadig flere på pension, end der bliver uddannet. Men det går den rigtige vej, og hvis udviklingen fortsætter, så ser fremtiden for branchen forholdsvis lys ud, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60, mm@mmsvarde.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sydjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job